آزمون تعیین صلاحیت
وزارت آموزش و پرورش

تصویبنامه در خصوص تکلیف سازمان نهضت سوادآموزی در ترویج سواد (شماره ۱۴۵۹۰۱/ت۵۰۱۱۷هـ مورخ ۲/۱۲/۱۳۹۳ هیأت وزیران)

تصویبنامه در خصوص تکلیف سازمان نهضت سوادآموزی در ترویج سواد (شماره ۱۴۵۹۰۱/ت۵۰۱۱۷هـ مورخ ۲/۱۲/۱۳۹۳ هیأت وزیران)

وزارت آموزش و پرورش- وزارت کشور

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه ۱۵/۱۱/۱۳۹۳ به پیشنهاد شماره ۲۲۱۷۱۹ مورخ ۲۱/۱۰/۱۳۹۲ وزارت آموزش و پرورش و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱- در این تصویب‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح به کار می‌روند:

الف- سازمان: سازمان نهضت سوادآموزی

ب- افراد بی سواد: افرادی که توانایی خواندن و نوشتن متون فارسی و حساب کردن در حد چهارعمل اصلی را ندارند و فاقد حداقل مدرک دوره سوادآموزی یا گواهی قبولی پایه سوم ابتدایی می‌باشند.

تبصره- عدم مهارت اولیه برای روخوانی قرآن نیز مشمول این بند می‌باشد.

پ- هزینه تمام شده: هزینه‌های مستقیم با سواد نمودن یک فرد بی‌سواد که توسط سازمان تعیین و اعلام می‌شود.

ت- دوره سوادآموزی: دوره‌ای که به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حداقل سواد طراحی و اجراء می‌شود. این دوره معادل پایه سوم ابتدایی محسوب می‌شود.

ث- پایگاه اطلاعات اسمی: مجموعه‌ای سازمان یافته از اطلاعات و داده‌های مرتبط به هم که در آن مشخصات فردی و تحصیلی افراد گردآوری شده و با ترکیب داده‌های تولید و پردازش شده در این پایگاه می‌توان وضعیت تحصیلی و سواد افراد را تشخیص داد.

ج- مرکز یادگیری محلی: واحد آموزشی که براساس نیازسنجی به منظور ارایه خدمات آموزشی به افراد بی‌سواد، شامل آموزش‌های سواد پایه، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی، حقوق شهروندی و مهارت‌های اجتماعی در جهت توانمندسازی و ایجاد فرصت یادگیری مادام‌العمر با استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله مدارس و واحدهای آموزشی دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا از طریق مشارکت با سایر دستگاه‌ها از قبیل وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان حفاظت محیط زیست و مرکز امور زنان و خانواده و همچنین حوزه‌های علمیه و بخش غیردولتی از جمله مدیریت‌های محلی (شهرداری‌ها و دهیاری‌ها)، سازمان‌های مردم نهاد و سایر مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی با هماهنگی شورای آموزش و پرورش استان‌ها فعالیت می‌نماید.

۲- سازمان موظف است به افراد بی‌سواد گروه سنی ده تا چهل و نه سال که در کلاس‌های سوادآموزی شرکت نموده و مطابق دستورالعمل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ابلاغی سازمان موفق به اخذ گواهینامه پایان دوره سوادآموزی می‌شوند معادل بیست درصد سرانه هزینه تمام شده از محل اعتبارات مصوب مربوط سازمان به عنوان تشویق پرداخت نماید.

تبصره- افراد یادشده در صورتی که بدون شرکت در کلاسهای سوادآموزی و به شیوه  خودآموز با سواد شوند سرانه هزینه تمام شده آموزش توسط سازمان به آنان به عنوان تشویق پرداخت می‌شود.

۳- از ابتدای سال ۱۳۹۵ در مورد افراد بی سواد زیر پنجاه سال به شرح زیر رفتار خواهد شد:

الف- راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است افراد بی‌سواد متقاضی اخذ یا تمدید گواهینامه رانندگی را برای آموزش سواد به سازمان معرفی نماید. صدور و تمدید گواهینامه رانندگی برای اینگونه افراد منوط به اخذ و ارائه مدرک دوره سوادآموزی خواهد بود.

ب- اتحادیه‌ها و شوراهای صنفی مکلفند افراد بی‌سواد متقاضی اخذ یا تمدید پروانه کسب را برای آموزش سواد به سازمان معرفی و یا رأساً نسبت به آموزش سواد به افراد یاد شده با همکاری سازمان اقدام نمایند. صدور و تمدید پروانه کسب برای اینگونه افراد منوط به اخذ و ارائه مدرک دوره سوادآموزی خواهد بود.

ج- کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور مکلفند افراد آموزش‌پذیر بی‌سواد تحت پوشش خود را برای آموزش سواد به سازمان معرفی و یا رأساً نسبت به آموزش سواد افراد یادشده با همکاری سازمان اقدام نمایند. ارائه و استمرار خدمات به افراد بی‌سواد تحت پوشش دستگاه‌های یادشده با سوادآموزی توأم خواهدبود.

۴- سازمان مکلف است اقدامات ذیل را به عمل آورد:

الف- تکمیل پایگاه اطلاعات اسمی و مشخصات و نشانی افراد بی سواد کشور براساس آمارهای ثبتی با نظارت و تأیید فنی مرکز آمار ایران و همکاری‌سایر دستگاه‌های ذی‌ربط.

ب- راه‌اندازی و فعالیت مراک-ز یادگی-ری محل-ی براساس سند برنامه تفصیل-ی سیاست‌گذاری با تأیید وزیر آموزش و پرورش.

ج- شناسایی، جذب و آموزش اتباع بی‌سواد خارجی با استفاده از اعتبارات مصوب، خیرین و کمک‌های بین‌المللی با همکاری وزارت کشور و در چارچوب مقررات مربوط.

د- شناسایی و جذب کودکان بی‌سواد در معرض آسیب جهت انسداد مبادی ورودی بی‌سوادی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و مؤسسات غیردولتی مربوط و حمایت از سازمان‌‌ها و

مؤسسات یاد شده واجد شرایط فعال در این زمینه با پرداخت حداقل (۲۵%) از هزینه تمام شده از محل اعتبارات مصوب مربوط.

۵- سازمان موظف است عملکرد سازمان‌ها، نهادها و اشخاص فعال در امر سوادآموزی را به صورت سالانه ارزیابی و به فعالان برتر جوایزی اهداء نماید.

۶- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است اعتبارات موردنیاز برای اجرای این تصویب‌نامه را به پیشنهاد سازمان در لوایح بودجه سالانه پیش‌بینی نماید.

معاون اول رئیس‌جمهور – اسحاق جهانگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام