آزمون تعیین صلاحیت
وزارت آموزش و پرورش

ابلاغ سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی (بخشنامه شماره ۵۶۷۱۱ مورخ ۱/۴/۱۳۹۳ وزارت آموزش و پرورش)

ابلاغ سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی (بخشنامه شماره ۵۶۷۱۱ مورخ ۱/۴/۱۳۹۳ وزارت آموزش و پرورش)

مدیر کل آموزش و پرورش استان …

با سلام و احترام

به منظور رشد و ارتقای امورآموزشی، پرورشی و توان بخشی دانش‌آموزان استثنایی، براساس بند «هـ» از ماده 19 برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و راهکار 1-16 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با تاکید بر توجه جدی به سیاست ها و برنامه‌های پیشنهاد شده مبنی بر توسعه مشارکت های مردمی، ارتقای کیفیت و تقویت مدیریت آموزشگاهی، عملیاتی کردن بودجه و ساماندهی نیروی انسانی، همچنین تسهیل در امور اجرایی ادارات آموزش و پرورش استثنایی، شایسته است ضمن توجه به موارد زیر، نسبت به تمهیدات لازم جهت اجرای بهینه‌ی برنامه‌ها اقدام گردد.

۱) در راستای توجه بیشتر به عدالت آموزشی برای تمامی دانش‌آموزان ایران اسلامی، تجمیع ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها در ادارات کل آموزش و پرورش شکل گرفته است. امید می‌رود ضمن توجه به حفظ حقوق معلولان و کرامت دانش‌آموزان استثنایی، این تجمیع منجر به ارتقای کیفیت آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی این گروه از دانش‌آموزان گردد.

۲) اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به  عنوان متولی امور تخصصی مربوط در چهارچوب وظایف و مأموریت‌های سازمانی، لازم‌الاجراست و باید در اولویت قرار گیرد.

۳) مدیرکل آموزش و پرورش استان مسئول و متولی اجرا و نظارت بر کلیه امور تخصصی آموزشی، فرهنگی، تربیت بدنی و توان بخشی مدارس استثنایی است و انتظار می‌رود با کمک همکاران و مسؤولان آموزش و پرورش استثنایی نسبت به اجرای برنامه‌های مذکور اقدام نمایند.

۴) ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی برای حل مسائل و مشکلات مدارس استثنایی با اولویت، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

۵) عزل و نصب رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی با پیشنهاد آن اداره کل و تایید سازمان آموزش و پرورش استثنایی امکان پذیر است. همچنین عزل و نصب مدیران مدارس استثنایی و هر گونه نقل و انتقال و ساماندهی نیروهای شاغل در این مراکز با هماهنگی اداره‌ی آموزش و پرورش استثنایی انجام پذیرد و در ارزشیابی سالانه‌ی مدیران مدارس استثنایی نظر اداره‌ی آموزش و پرورش استثنایی لحاظ گردد.

۶) به منظور ایجاد هماهنگی و پیگیری مصوبات مربوط، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان به عنوان عضو در شورای معاونان و کمیته برنامه‌ریزی شرکت نماید و در صورت امکان و ضرورت زمینه‌ی شرکت وی در شورای آموزش و پرورش استان به  عنوان مدعو نیز فراهم آید.

۷) به منظور توسعه‌ی کمی و کیفی فضاهای آموزشی، پرورشی و تربیت‌بدنی مربوط به دانش‌آموزان استثنایی پروژه‌های مستقلی در برنامه‌های عمرانی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان پیش‌بینی و اجرا گردد. تعمیر، نوسازی، مقاوم‌سازی و به روز سازی تجهیزات توان‌بخشی، آموزشی و کمک آموزشی مدارس استثنایی در اولویت اداره کل نوسازی استان قرار گیرد.

۸) برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان با توجه به ماده 19 بند «هـ» قسمت «3» برنامه پنجم توسعه مورد اهتمام بوده و نسبت به توسعه‌ی کمی و کیفی آن بر اساس دستورالعمل مربوط اقدام شود.

۹) با توجه به اینکه اکثر فضاهای آموزشی، اداری، تربیت بدنی و توان‌‌بخشی مدارس استثنایی موجود تا حد امکان با ویژگی‌های دانش‌آموزان استثنایی مناسب سازی شده است انتظار می‌رود از هر گونه جابجایی آن‌ها پرهیز شود.

۱۰) مصوبه هشتصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در زمینه آموزش تلفیقی و فراگیر و شیوه نامه اجرایی آن به شماره 119327 مورخ 12/6/92، مبنای جایگزینی و آموزش دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی قرار گیرد.

۱۱) با توجه به کمیت دانش‌آموزان تحت پوشش و پراکندگی مدارس مذکور و لزوم ارزیابی از روند طرح‌ها و برنامه‌ها در مدارس استثنایی، به منظور تسهیل در امر بازدیدهای کارشناسان اداره آموزش و پرورش استثنایی شرایط مدیریت متمرکز فراهم گردد.

۱۲) به منظور تأمین نیروهای توان‌بخشی و به استناد و بر اساس بند ۸ بخش دوم فصل سوم شیوه‌نامه‌ی ساماندهی نیروی انسانی، زمینه‌های لازم جهت جذب موقت نیروهای طرحی فراهم گردد و جذب نیروهای سرباز معلم نیز برای مدارس استثنایی در اولویت قرار گیرد.

۱۳) نظر به اهمیت اجرای برنامه اطلاع رسانی برای آماده سازی و آموزش والدین کودکان با نیازهای ویژه، نسبت به اجرای بهینه آن و تأمین امکانات مربوط اهتمام لازم به عمل آید.

۱۴) با توجه به نقش و اهمیت مراکز مشکلات ویژه‌ی یادگیری در کاهش افت تحصیلی به ویژه در دوره‌ی ابتدایی، توسعه‌ی کمی و کیفی این مراکز و توجه به شاخص‌ها و استانداردهای مربوط مورد توجه قرار گیرد.

۱۵) با وجه به اهمیت آموزش‌های ضمن خدمت، با هماهنگی مرکز آمار، فنآوری و نیروی انسانی نسبت به برگزاری دوره‌های دانش افزایی تخصصی اقدام و زمینه‌ی حضور تمام همکاران مدارس استثنایی در این دوره ها و دوره‌های دانش‌افزایی کوتاه‌مدت استانی فراهم گردد.

۱۶) با توجه به لزوم توسعه‌ی مشارکت‌های مردمی در آموزش و پرورش استثنایی، لازم است زمینه‌ی تأسیس و راه اندازی مدارس غیردولتی استثنایی و مراکز غیردولتی مشکلات ویژه‌ی یادگیری توسط اداره کل آموزش و پرورش با همکاری اداره‌ی آموزش و پرورش استثنایی مورد توجه قرار گیرد.

۱۷) با توجه به ضرورت دوره پیش از دبستان و ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توان بخشی به نوآموزان و ارائه مشاوره به والدین، لازم است تمهیدات و امکانات مورد نیاز جهت توسعه و اجرای برنامه ها و رویکرد نوین آموزشی و پرورشی مورد توجه قرار گیرد.

۱۸) با عنایت به اینکه نرم تشکیل مدارس استثنایی نسبت به مدارس عادی کمتر است و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در جای جای شهر پراکنده شده‌اند و تشکیل این مدارس مستلزم پذیرش دانش‌آموزان از سطح شهر می‌باشد، ضروری است اداره کل آموزش و پرورش استان در حد امکان نسبت به تخصیص اعتبار مورد نظر از محل ایاب و ذهاب دانش آموزی اقدام لازم را به عمل آورد و رفت و آمد این دانش آموزان را در اولویت قرار دهد.

علی اصغر فانیوزیر آموزش و پرورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام