آزمون تعیین صلاحیت
مقررات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

طرح تشکیل سازمان مدیریت شهری و روستایی

طرح تشکیل سازمان مدیریت شهری و روستایی (در حال تصویب در هیئت وزیران)

این طرح در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۹۹ به صورت عادی مطرح گردید و به صورت عادی اعلام وصول شد.

مقدمه (دلایل توجیهی):

مدیریت شهری فرایندی چندسویه و راهبردی است. نظام مطلوب مدیریت شهری می تواند تا حد زیادی موجب کاهش مسایل و مشکلات شهری گردد. مدیریت شهری امروزه با رفاه تمام شهروندان در ارتباط است و می بایست بستر لازم برای تأمین مسکن مناسب، بهداشت شهری، آموزش و اشتغال، تغذیه، امنیت و اوقات فراغت را برای شهروندنا مهیا سازد.

اصل اساسی در مدیریت شهری برقراری توازن و تعادل وظایف و اختیارات میان بازیگران اصلی مدیریت شهری یعنی شهرداری، شورای شهر، دولت و شهروندان می باشد. عدم شفافیت و تعییت تکلیف وظایف، حدود اختیارات و مسئولیت‌ها بین ارکان اداره امور ملی و محلی، بزرگ شدن دولت و کم توجهی به رفع مسائل و مشکلات مدیریتی شهرها، افزایش مسائل اجتماعی و سطح پایین مشکلات مردم در اداره امور شهرها و محله ها موجب شده تا انگیزه های قوی در تمامی بخش های جامعه به منظور رسیدن به راه حلی عملی و مؤثر بوجود آید.

با توجه به گستردگی شرح وظایف و مسئولیت های وزارت کشور و دغدغه های بسیار این وزارتخانه در حوزه های مختلف نظیر حفظ نظم و امنیت در سراسر کشور، برگزاری انتخابات و تأمین آزادی های سیاسی و اجتماعی در چارچوب قانون اساسی و سایر قوانین مملکتی، اجرای سیاست های عمومی دولت به منظور پیشبرد برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی با استفاده از مشارکت های عمومی و نظارت بر اداره امور مناطق کشور از طریق استانداران، فرمانداران و بخشداران، همچنین شناسایی و تعیین هویت افراد و رفع بحران های ناشی از حوادث و وقایع غیرمترقبه، حضور یک متولی و نماینده مطلع و مسلط به موانع و چالش های حوزه مدیریت شهری و روستایی در دولت که مشخصا پیگیر مسائل و مشکلات و حفظ حقوق و منافع آنان باشد ضرورت دارد.

طرح تشکیل سازمان مدیریت شهری و روستایی

ماده ۱- به منظور راهبری، نظارت و هدایت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، سازمان شهرداری و دهیاری کشور از وزارت کشور و معاونت معماری و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی منتزع و «سازمان مدیریت شهری و روستایی» با کلیه اختیارات و وظایفی که به موجب قوانین و مقررات مختلف دارا بوده‌اند، به همراه کلیه امکانات، اموال و نیروی انسانی زیر نظر رییس جمهور تشکیل می‌گردد.

تبصره ۱- کلیه وظایف و اختیارات وزارت راه و شهرسازی در حوزه معماری و شهرسازی و وزارت کشور و وزیر کشور در امور شهرداری ها و دهیاری ها و شوراهای اسلامی به استثناء برگزاری انتخابات به سازمان و رییس سازمان منتقل می شود.

تبصره ۲- کلیه وظایف و اختیارات شورای عالی معماری و شهرسازی و شورای عالی ترافیک به سازمان مذکور منتقل می ‌گردد و رییس شوراهای مذکور رییس سازمان و وزراء کشور و راه و شهرسازی اعضاء شوراهای مذکور خواهند شد.

ماده ۲- اساسنامه سازمان ظرف مدت حداکثر شش ماه بنا به پیشنهاد رییس سازمان به تصویب هیأت دولت خواهد رسید.

تبصره ۱- ساختار و تشکیلات سازمان به پیشنهاد رییس سازمان به تأیید سازما امور اداری و استخدامی کشور می رسد.

ماده ۳- شهرداران و دهیاران سراسر کشور سه نفر را به عنوان رییس سازمان به رییس جمهور معرفی می نمایند. رییس جمهور یک نفر از آنان را به عنوان معاون خود و رییس سازمان برای مدت چهار سال انتخاب می نماید.

تبصره ۱- انتخاب مجدد آن برای یک دوره چهارسال دیگر بلامانع است.

تبصره ۲- آیین نامه اجرایی نحوه انتخاب و سایر ترتیبات لازم حداکثر سه ماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت کشور به تصویب هیئت دولت خواهد رسید.

ماده ۴- به سازمان برنامه و بودجه کشور اجازه داده می شود در سال ۱۳۹۹ در محدوده اعتبارات مصوب نسبت به هر گونه جابه جایی، تغییر ردیف، کاهش یا افزایش اعتبارات ردیف‌های بودجه‌ای آنها به نحوی که حداکثر تسهیلات لازم را جهت اجرای این قانون فراهم نموده و اختلالی در اداره امور مربوط ایجاد نشود، اقدام نماید.

تبصره ۱- کلیه وجوهی که طبق قوانین و مقررات از جمله قانون مالیات بر ارزش افزوده در اختیار وزارت کشور و معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی می‌باشد، پس از ابلاغ این قانون در اختیار سازمان مذکور قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام