سازمان حفاظت محيط زيست

آیین‎‌نامه اجرایی ماده (۷) قانون هوای پاک

آیین‎‌نامه اجرایی ماده (۷) قانون هوای پاک (تصویبنامه شماره ۸۴۳۹۸/ت ۵۵۱۷۰هـ مورخ ۱۳۹۷/۶/۲۷ هیئت وزیران)

وزارت کشور ـ وزارت دادگستری- وزارت راه و شهرسازی

سازمان حفاظت محیط زیست- سازمان اداری و استخدامی کشور

سازمان برنامه و بودجه کشور

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۶/۲۱ به پیشنهاد وزارت کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد تبصره ماده (۷) قانون هوای پاک -مصوب ۱۳۹۶- آیین‌نامه اجرایی ماده مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‎‌نامه اجرایی ماده (۷) قانون هوای پاک

‌ماده ۱- دراین آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف- محدوده ممنوعه تردد: محدوده‌های جغرافیایی مشخص در داخل محدوده شهر که عبور و مرور برای تمام یا برخی از وسایل نقلیه موتوری به صورت دایم یا موقت در آنها ممنوع است.

ب- وسایل نقلیه عمومی: وسایل نقلیه جمعی که در شبکه حمل و نقل عمومی شهری‌ برای خدمات رسانی به عموم شهروندان به کارگرفته می‌شوند .

‌ماده ۲- اعمال ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های زمانی، مکانی و نوعی تردد وسایل نقلیه موتوری به منظور کاهش آلودگی هوا و ساماندهی سفرهای روزانه شهری به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست یا شهرداری یا پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و تأیید شورای هماهنگی ترافیک شهرهای استان و در تهران شورای حمل و نقل ترافیک تهران با رعایت ضوابط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور انجام می‌شود.

ماده ۳- وسایل نقلیه مجاز به ورود و تردد در محدوده‌های ممنوعه تردد باید دارای مجوز از شهرداری مربوط باشند.

تبصره ۱- مجوز وسایل نقلیه امداد حوادث آب، برق، مخابرات و گاز، وسایل نقلیه خدماتی و حمل و نقل عمومی بار و مسافر در حد تعداد مورد نیاز و با رعایت محدودیت‌های موضوع مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک مربوط براساس مصوبه شورای هماهنگی ترافیک استان و در شهر تهران، براساس مصوبه شورای حمل و نقل ترافیک شهر تهران توسط شهرداری صادر می‌شود.

تبصره ۲- عوارض مربوط به صدور مجوز تردد انواع وسایل نقلیه در محدوده‌های ممنوعه تردد به تفکیک وسایل نقلیه برقی، هیبریدی و فسیلی پس از تصویب شورای اسلامی شهر و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، توسط شهرداری مربوط اخذ می‌شود. ‌

تبصره ۳- وسایل نقلیه انتظامی، آتش نشانی و فوریت‌های پزشکی (اورژانس) از شمول این ماده مستثنی می­باشند.

ماده ۴- شهرداری‌ها موظفند ضمن اطلاع‌رسانی عمومی درمورد محدوده‌ها و ساعات ممنوعه تردد از طریق رسانه‌های همگانی، علایم ویژه راهنمایی یا وسایل اطلاع‌رسانی الکترونیک و مخابراتی، با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مبادی ورودی به محدوده ممنوعه تردد و در داخل آن هشدارهای‌ لازم را به عموم افراد بدهند .

ماده ۵- شهرداری‌ها موظفند پیش از اعمال محدوده‌های ممنوعه تردد، سامانه حمل و نقل عمومی متناسب با تقاضا را در این مناطق پیش‌بینی و تأمین ‌نمایند، به طوری که از ابتدای برقراری این محدوده‌ها اختلالی در تردد شهروندان ایجاد نشود.

ماده ۶- وزارتخانه‌های دادگستری، راه و شهرسازی و کشور موظفند جریمه‌های عبور از محدوده‌های ممنوعه تردد موضوع این آیین‌نامه را با رعایت ماده (۲۱) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی -مصوب ۱۳۸۹- به نحوی پیشنهاد و بروزرسانی نمایند که میزان جریمه­های مذکور از بازدارنگی لازم برای ورود به محدوده‌های ممنوعه تردد برخوردار باشند.

ماده ۷- به منظور توسعه کاربرد وسایل نقلیه عمومی، کلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی می‌توانند در چهارچوب قوانین و مقررات و در حدود اعتبارات مصوب مربوط، نسبت به راه‌اندازی وسیله (سرویس) رفت و آمد کارکنان در قالب خرید خدمت از بخش خصوصی و تعاونی مشروط به اینکه کلیه وسایل نقلیه دیزلی مورد استفاده در سرویس‌های مذکور دارای عمر کمتر از پنج سال یا دارای پالایش‌گر(فیلتر) دوده استاندارد یا گازسوز یا برقی باشند، اقدام نمایند.

تبصره- دستورالعمل اجرایی این ماده ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه توسط وزارت کشور و سازمان­های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور تدوین و ابلاغ می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور- اسحاق جهانگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام