آزمون تعیین صلاحیت
قوه قضائيه

سامانه هدایت الکترونیک (سها) چیست؟ | saha.eadl.ir

سامانه هدایت الکترونیک (سها) | saha.eadl.ir چیست؟

تا کنون یکی از کاربردهای معانی “هدایت الکترونیکی” (electronic mentoring) [رایانه و فنّاوری اطلاعات] در “راهنمایی دانش‌آموزان در امور درسی و پژوهشی و آماده ساختن آنها برای ورود به محیط کار با استفاده از ابزارهای الکترونیکی متـ . ای‌‌ ـ‌‌ هدایت e-mentoring” بوده است.

یکى از سامانه‌های تازه رونمایی شده قوه قضاییه، سامانه هدایت الکترونیک قضایى (سها) است و ما بر اساس قانون مکلفیم به مردم آموزش ساده طرح دعوی بدهیم. در این سامانه در هزار مورد از دعاوى پرتکرار براى طرح دعوی، آموزش لحاظ شده است و تا پایان سال تمامى دعاوى پرتکرار براى مردم قابل اطلاع رسانی است.

سامانه هدایت الکترونیک (سها) رونمایی شد. در این سامانه نسبت به ارائه اطلاعات کلی در خصوص انواع دعاوی کیفری و نحوه طرح دعاوی در محاکم اقدام می‌شود.

تمامی محتوای این سایت صرفاً جنبه راهنمایی و آموزشی داشته و قابلیت استناد در محاکم قضایی را دارا نمی باشد.

ورود به سایت سها قوه قضاییه www.saha.eadl.ir, راهنمایی و آموزش حقوقی و قضایی در سایت سامانه سها, سامانه هدایت الکترونیک سها

سامانه هدایت الکترونیک سها

دعاوی حقوقی

عموم تنازعات و اختلافات موجود در جامعه حقوقی هستند بدین معنا که در دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف قابل رسیدگی می‌باشند.

دعوای حقوقی دعوایی است که با حقوق افراد و جبران خسارت ناشی از نقض این حقوق در ارتباط است. این حقوق در قانون مدنی به دو دسته اموال و اشخاص تقسیم می‌شوند. در دسته اموال موضوعاتی از قبیل مالکیت و حقوق افراد بر اموالشان، قرارداد خرید و فروش، اجاره، رهن، مطالبه طلب و یا امور مربوط به مسائل وصیت، ارث و … مطرح می‌شود و در دسته مربوط به اشخاص مسائلی که مرتبط با امور شخصی افراد است مانند تابعیت، ازدواج، طلاق، حضانت و … وجود دارد.

هر گاه در هر یک از این موضوعات، حق فردی بر اثر اعمال و رفتار فرد دیگری نقض شود و این نقض موجب خسارت یا ضرر مالی یا شخصی شود، می‌توان علیه او در دادگاه صالح برای دعاوی حقوقی، طرح دعوی کرد. اقامه‌ی دعوای حقوقی نیازمند تنظیم و تقدیم دادخواست و در برخی از موارد قانونی، نیازمند تنظیم و تقدیم درخواست می‌باشد و هزینه آن براساس بهای خواسته (مشخص نمودن ارزش ریالی دعوی) تعیین می‌گردد.

دعاوی کیفری

هر رفتاری که طبق قانون دارای مجازات از جمله : (اعدام ، قطع عضو ، تبعید ، حبس ، شلاق ، جزای نقدی ، انتشار حکم محکومیت در رسانه‌ها ، ارائه خدمات عمومی رایگان ، محرومیت از حقوق اجتماعی ، الزام به عذرخواهی و غیره ) باشد ؛ واجد جنبه کیفری محسوب می‌شود.

در فرهنگ معین واژه‌ دعوا در معانی مختلفی هم‌چون ادعا کردن، خواستن، نزاع و دادخواهی به کار رفته است. از حیث حقوقی نیز تعاریف مختلفی برای این اصطلاح از سوی حقوق‌دانان ارائه شده است که با معنای لفظی آن قرابت دارد. دعاوی کیفری در مواردی انجام می‌شود که رفتار انجام شده که منجر به از بین رفتن حقوق دیگری شده است، دارای عنوان مجرمانه  و در قانون برای آن مجازات از جمله: اعدام، قطع عضو، تبعید، حبس، شلاق، جزای نقدی، انتشار حکم محکومیت در رسانه‌ها، ارائه خدمات عمومی رایگان، محرومیت از حقوق اجتماعی، الزام به عذرخواهی و غیره؛ در نظر گرفته شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام