آزمون تعیین صلاحیت
مجلس شورای اسلامی

قانون مشارکت مستقیم شهروندان در امور قوه مقننه (در مرحله ارائه طرح)

قانون مشارکت مستقیم شهروندان در امور قوه مقننه (در مرحله ارائه طرح)

خبر مورخ 20 اسفند 1397

در جلسه علني امروز دوشنبه (20اسفند)، طرح مشارکت مستقیم شهروندان در امور قوه مقننه به شرح زير اعلام وصول شد:

مقدمه (دلایل توجیهی):

مسلماً قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از آن جهت که ساز و کار عملکرد قوه مقننه در حوزه‌های تقنین، نظارت و… را تعیین می‌نماید از اهمیت و جایگاه رفیعی برخوردار است. آیین‌نامه داخلی با جهت دادن به حرکت مجلس شورای اسلامی و مراقبت از عدم خروج از مسیر تعیین شده نقش به‌سزایی در تحقق اهداف مقرر برای مجلس شورای اسلامی دارد. در برخی از موارد بهبود حرکت و جبران برخی خلاءها نیازمند اصلاح این قانون است.

یکی از موارد مهمی که خلاء آن در نظام کنونی تقتینی ایران به چشم می‌خورد لزوم توجه به دغدغه‌های مردم و به اصطلاح شنیدن مطالبات و در نظر داشتن اولویت‌های آنان است. به عبارت دیگر انتقال سریع خواسته‌های موکلین به نمایندگان و پیگیری ایشان یکی از مطالبات کنونی مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. فقدان چنین ساختاری که به شهروندان امکان انتقال سریع خواسته‌ها و اولویت‌های خود به نمایندگانشان را ممکن سازد منجر به احساس وجود فاصله بین مردم و نمایندگان و تصور عدم توجه مجلس به نیازها و اولویت‌های آنان می‌گردد. لذا طرح ذیل به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌گردد:

مشارکت مستقیم شهروندان در امور قوه مقننه

ماده واحده- پس از ماده (238‌) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، یک مبحث به شرح زیر الحاق و شماره مبحث و مواد بعدی اصلاح می‌گردد:

مبحث ششم- مشارکت مستقیم شهروندان

ماده 239- هر گاه پانصد هزار نفر از واجدین شرایط شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، درخواستی مبنی بر تصویب قانون در یک موضوع خاص را امضا نمایند، هیئت رییسه مکلف است طرحی در خصوص آن موضوع تهیه و ترتیبی اتخاذ نماید تا طرح فوق در دسترس نمایندگانی که تمایل به امضای آن دارند قرار گیرد. اسامی امضاءکنندگان به صورت برخط و از طریق پایگاه الکترونیکی مربوطه در معرض مشاهده عموم قرار خواهد گرفت.

تبصره- ثبت درخواست در پایگاه الکترونیک ایجاد شده توسط مجلس شورای اسلامی تنها از سوی مراجع زیر امکان‌پذیر است:

الف- هر یک از احزاب سیاسی دارای مجوز فعالیت معتبر

ب- هر یک از انجمن‌های مردم ‌نهاد دارای مجوز فعالیت معتبر.

ج- هر یک از انجمن‌های صنفی یا اتحادیه‌های دارای مجوز معتبر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام