آزمون تعیین صلاحیت
بیمه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

قانون اصلاح ماده (۱) قانون پولی و بانکی کشور

قانون اصلاح ماده (۱) قانون پولی و بانکی کشور

لایحه مربوط به رغم تصویب در مجلس شورای اسلامی، هنوز تأییدیه شورای نگهبان را ندارد.

ماده واحده- ماده (۱) قانون پولی و بانکی کشور مصوب ۱۸/۴/۱۳۵۱ و بندهای آن با اصلاحات بعدی به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۱- واحد پول ایران «تومان» است و هر تومان برابر (۱۰.۰۰۰) ریال جاری و معادل یکصد «قران» است.

تبصره ۱- برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و تعهدات کشور در مقابل صندوق بین المللی پول، محاسبه و تعیین می شود.

تبصره ۲- دوره گردش موازی و اعتبار همزمان «تومان» و «ریال» که در این قانون «دوره گذار» نامیده می شود، حداکثر سه سال با رعایت تبصره (۴) این ماده می باشد. طریقه جمع آوری و شرایط خروج اسکناس ها و سکه های ریال از جریان، بر طبق مفاد بند «ب» ماده (۳) و بند «ج» ماده (۴) این قانون حسب مورد، تعیین یا اجراء می شود.

تبصره ۳- پس از پایان دوره گذار، تعهداتی که پیش از این بر اساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان و و یا اجزای آن قابل ایفاء است.

تبصره ۴- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف مدت دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز دوره گذار فراهم کند.

تبصره ۵- آیین نامه اجرای این ماده ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

لایحه فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ پانزدهم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و نه مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

علی لاریجانی- رییس مجلس شورای اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام