اخبار اداری و استخدامی

جزییات نهمین لایو اینستاگرامی نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور

رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور به بازنشستگان و فرهنگيان اطمينان داد كه منابع مالي لازم براي اجراي طرح متناسب‌سازي حقوق بازنشستگان با شاغلين و طرح رتبه بندي فرهنگيان در لايحه بودجه ۱۴۰۰ ديده شده و اين روند در سال آتي نيز ادامه خواهد يافت.

به گزارش شناسنامه قانون، دكتر محمدباقر نوبخت در نهمين گفت‌وگوي زنده اينستاگرامي خود با ذينفعان لايحه بودجه ۱۴۰۰، بويژه حقوق‌بگيران دولتي و مستمري‌بگيران تامين اجتماعي و بازنشستگان، كه با بيش از ۱۲ هزار كامنت از سوي مخاطبان همراه شده بود؛ گفت: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ موفق به تثبيت نرخ ارز شديم، نرخ تورم دو رقمي را يك رقمي كرديم و نرخ رشد اقتصادي را مثبت و حتي در يك سال به صورت دو رقمي درآورديم.

وي با اشاره به اينكه پيش از اين افزايش حقوق سنواتي سالانه يك بار اتفاق مي‌افتاد و كم و بيش روال قابل تحملي را ايجاد كرده بود؛ ادامه داد: اما با شرمندگي، سه سال تحريم، محاصره اقتصادي و كاهش شديد منابع ارزي از صد و چند ميليارد دلار به چند ميليارد دلار؛ شرايط اقتصادي سختي را رقم زد. در حال حاضر با همين منابع ارزي محدود كشور را اداره مي كنيم. همانطور كه شما با قلت منابع، در حال مديريت هزينه منزل هستيد ما هم در نگاهي كلان با همين شرايط در حال اداره كشور هستيم. در اين سالها شرايط موجود ايجاب مي‌كند كه واقع‌بينانه تر عمل كنيم.

وي با بيان اينكه انتظارات خيلي بيش از آنچيزي است كه به آن عمل شده است؛ به محدوديت‌هاي زيادي اشاره كرد كه مانع از اين امر شده و افزود: از ۱۴ مرداد به دانشگاه باز خواهم گشت و اميدوارم نيروهاي تازه نفس در دولت بعد بهتر از اين دولت عمل كنند. ۳۲ سال پيش در مجلس كار خود را آغاز كردم و هم اكنون در اين سن، در حال ترك مسند هستم.

معاون رئيس جمهور با اشاره به مجموعه اقدامات حمايتي دولت در سال ۱۳۹۹ از اقشار مختلف، از مطالبه و توقع مردم درباره اينكه «آيا اين اقدامات در سال ۱۴۰۰ نيز ادامه خواهد داشت؟»؛ ياد كرد و افزود: در چند ماهه اول سال ۱۴۰۰ افتخار ادامه اين مسير را خواهم داشت. ضمن اينكه تمامي اين موارد در بستر لايحه بودجه ۱۴۰۰ ديده شده است كه در كميسيون تلفيق نيز اين موارد بررسي شد.

وي در واكنش به نظرات كاربران و سوالات آنها در فضاي مجازي گفت: اولين تقاضا از سوي اعضاي هيات علمي وزارت علوم مطرح شده است كه خواهان همسان سازي حقوق با اعضاي هيات علمي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي هستند. اين اقدام در اسفند سال ۱۳۹۸ انجام شد و مجوز لازم براي هم ترازي به وزارت علوم و وزارت بهداشت داده شده تا در هم ترازي و تطبيق اقدامات لازم را انجام دهند. بخش نخست آن انجام شد و بايد همچنان دنبال شود. در لايحه بودجه ۱۴۰۰ هم پيشنهادي ارائه شد و سازمان برنامه و بودجه هم آن را تاييد كرد اما بدون هيچ دليلي در كميسيون تلفيق به تصويب نرسيد. البته امروز مجددا وزير محترم علوم براي پيگيري اين موضوع به سازمان برنامه آمد و مي‌كوشيم اين همسان سازي را در سال ۱۴۰۰ هم اجرايي كنيم.

به گفته وي، براي كارمندان اين وزارتخانه هم مجوزهاي لازم صادر شده تا همچون ديگر كارمندان از امتيازات فصل دهم استفاده كنند. كما اينكه به كارمندان وزارت علوم قول داده بودم؛ منابع لازم براي اين منظور در لايحه بودجه ۱۴۰۰ پيش بيني شده است. به اين ترتيب براي سال آينده نه تنها همسان سازي هيات علمي دانشگاه علوم و علوم پزشكي را خواهيم داشت، بلكه همه كاركنان اين وزارتخانه نيز از امتيازات فصل دهم برخوردار مي‌شوند.

نوبخت در پاسخ به مطالبات فرهنگيان در زمينه رتبه‎بندي آنان نيز گفت: وزارت آموزش و پرورش پيش نويس لايحه اين موضوع را به دولت داده و در دستور كار دولت است. منابع آن را نيز در لايحه بودجه ۱۴۰۰ پيش بيني كرده‌ايم. هرآنچه در لايحه بودجه ۱۴۰۰ مصوب شود؛ براي رتبه بندي فرهنگيان اجرايي خواهيم كرد؛ چون حق قانوني اين عزيزان است. تاكيد مي‌كنم كه هيچ يك از اين افزايش‌ها، بدون پشتوانه قانوني نيست. هم شما استحقاق آن را داشتيد و هم ما موارد قانوني را لحاظ كرديم.

وي در واكنش به كامنت‌هاي فرهنگيان كشور كه نگران مبالغ محدود براي اجراي طرح رتبه بندي اين قشر بودند نيز عنوان كرد: نگران مبالغ رتبه بندي فرهنگيان نباشيد. چون علاوه بر رديف آن، يك رديف تكميلي هم براي آن در نظر گرفته شده است. ضمن اينكه از رقم افزايش قانوني رديف‌ها نيز مي‌توانند برخوردار شوند. مشكلي براي رتبه بندي فرهنگيان نخواهيم داشت.

رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور پيرامون مطالبات كادر بهداشت و درمان نيز عنوان كرد: بودجه وزارت بهداشت و درمان، در سال بعد ۲,۳ برابر رشد يافته است كه به دليل امكان جذب ۵۳ هزار نفر كادر جديد بهداشت و درمان و پرداخت فوق العاده ويژه آنهاست. نيروهاي عزيز شركتي و قراردادي هم بدانند كه استخدام آنها در اولويت است و اجراي سريعتر آن را دنبال مي‌كنيم تا حسب توافقات صورت گرفته در چارچوب قانون اجرايي شود.

نوبخت تاكيد كرد: اقدامات اجرا شده براي كادر درمان در سال جاري بويژه در زمينه فوق العاده ويژه، در سال بعد ادامه خواهد يافت. تلاشمان را خواهيم كرد كه از زحمات همكاران شركتي و قراردادي نيز تقدير و مراحل استخدامي آنها نيز انجام شود.

وي در مورد متناسب سازي حقوق بازنشستگان نيز تصريح كرد: مدل اجراي اين موضوع در دو بخش بازنشستگان لشكري و كشوري و تامين اجتماعي متفاوت بود. ۵۰ هزار ميليارد تومان براي اين منظور اختصاص داديم كه ۱۸ هزار ميليارد تومان آن براي ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار نفر بازنشستگان لشكري و كشوري بود و ۳۲ هزار ميليارد تومان براي ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار نفراز بازنشستگان تامين اجتماعي در نظر گرفته شد. تمامي مبلغ ۱۸ هزارميليارد تومان براي اين منظور اختصاص داده شد؛ اما به دليل يك مشكل قانوني فقط ۳۰ درصد مبلغ ۳۲ هزار ميليارد تومان به بازنشستگان تامين اجتماعي پرداخت شد. اگرچه متوسط سرانه بازنشستگان تامين اجتماعي بايد ۸,۸ ميليون تومان مي‎شد اما به دليل اين منع قانوني محقق نشد. براي رفع اين مشكل جلسات مختلفي با وزير رفاه و تامين اجتماعي داشتيم كه آخرينش چهارشنبه هفته گذشته بود. لايحه‌اي هم به مجلس شوراي اسلامي ارسال كرديم. اين اطمينان را به شما عزيزان مي دهم كه بودجه لازم براي اين منظور در لايحه بودجه ۱۴۰۰ نيز ديده شده است.

معاون رئيس جمهور تاكيد كرد: اجراي طرح همسان سازي حقوق بازنشستگان لشگري و كشوري در سال آينده همچنان ادامه خواهد يافت. براي بازنشستگان تامين اجتماعي هم با اين سازمان در حال گفت و گو هستيم تا يك مرحله ديگر اين طرح را در سال جاري اجرايي كنند ضمن اينكه منابع مالي لازم براي اجراي اين موضوع در سال ۱۴۰۰ نيز تامين شده است. خرسند خواهم شد كه ايده ها و نظرات شماها را هم دريافت كنيم و به گونه‌اي اين طرح اجرايي شود كه به عدالت نزديكتر باشد.

نوبخت در واكنش به كامنت كارمندان سازمان زندانها نيز گفت: اعتبار لازم براي اجراي قانون تسري سازمان زندان‌ها در سال ۱۴۰۰ ديده شده و مشكلي در اين زمينه نيست. از اول فروردين ماه اين موضوع اجرايي خواهد شد.

وي افزود: حقوق سربازان در لايحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به امسال دو برابر شده است و اميدواريم سربازان عزيز از اين امكانات بهره مند شوند.

رئيس سازمان برنامه وبودجه كشور در پايان سخنان خود به مخاطبانش گفت: ممكن است صد در صد مطالبات شما عملياتي نشده باشد اما در حد مقدورات اين افتخار را داريم كه با توجه به شرايط اقتصادي موجود، نظام مناسبي را براي سال آينده هم در نظر بگيريم كه با رفتن ما، آن نظام ادامه يابد و به مطالبات شما در وزارت بهداشت و وزارت علوم پاسخ داده شود.

وي افزود: در ده ماه گذشته با برگزاري ۹ برنامه گفت و گوي زنده و گردآوري مطالبات و نظرهاي شما عزيزان، كوشيديم كه زمينه اجراي اين مطالبات را فراهم كنيم. تا پايان دوره خدمت در سال ۱۴۰۰ نيز تلاشمان را ادامه خواهيم داد. انسان‎هاي منصف و بزرگواري هميشه هستند كه شرايط را درك مي‎كنند و گاهي به ما خدا قوت مي‌گويند و عده‌اي هم معتقدند كه بيش از اين مي‌شد كار كرد كه اميدواريم كساني كه پس از ما مي آيند، بهتر پاسخ بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام