اخبار اداری و استخدامی

کلیات طرح بازنشستگی پیش از موعد در کمیسیون اجتماعی مجلس رد شد

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح بازنشستگی پیش از موعد از دستور کار این کمیسیون خارج نشده، اما به دلیل مخالفت اعضا امکان دارد کلیات آن رای نیاورد.

شناسنامه قانون | 208769 328

به گزارش شناسنامه قانون؛ ۳۹ نفر نماینده مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۷ آبان ماه، طرح «بازنشستگی پیش از موعد» را به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ارایه کردند. حذف شرط سنی از جمله مختصات مهم این طرح است که بر اساس آن مردان با ۲۵ و زنان با ۲۰ سال سابقه می‌توانند بازنشسته شوند و حقوق ۳۰ روزه دریافت کنند؛ ضمن آنکه تأیید بازنشستگی کارکنان ارتباطی به رییس یا مدیر دستگاه مربوطه ندارد.

ببینید: متن کامل طرح بازنشستگی پیش از موعد

طرح «بازنشستگی پیش از موعد» از زمان ارجاع به کمیسیون اجتماعی مجلس برای بررسی بیشتر، همراه با خبرهای غیررسمی ضدونقیضی درباره فرجام آن به دنبال داشت و حتی برخی منابع، خبر خروج طرح از دستور کار کمیسیون را منتشر کرده‌اند.

«علی بابایی کارنامی» سخنگوی کمیسیون اجتماعی درباره صحت خبر خروج طرح بازنشستگی پیش از موعد بازنشستگان از دستور کار کمیسیون اجتماعی، گفت: طرح از دستور کار خارج نشده اما اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با کلیات آن ، مخالفت دارند.

او در ارتباط با مخالفت اعضای کمیسوین اجتماعی با کلیات این طرح گفت: دلایل مختلفی مطرح شد؛ یکی بحث هزینه و بار مالی اجرای طرح برای کشور است و دلیل دیگر مخالفت اعضا، با کاهش سن بازنشستگی است؛ زیرا در اغلب کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، سن بازنشستگی بالای ۶۵ سال است.

بابایی افزود: چنانچه بخواهیم با هدف اشتغال‌زایی سن بازنشستگی را کاهش دهیم، راهکار درستی انتخاب نکرده‌ایم؛ زمانی که فردی با سن پایین، مشمول بازنشستگی پیش از موعد بازنشسته شود، به خانه‌نشینی تن نمی‌دهد، بلکه بلافاصله به جست‌وجوی شغل دیگری می‌پردازد و با تکیه بر توانمندی‌ها و مزیت‌هایی که دارد، فرصت‌های شغلی را به ضرر جویندگان کار، تصاحب می‌کند.

او تاکید کرد: نباید شرایط بازنشستگی زودرس فردی که داوطلب به دست آوردن شغل دیگر است، فراهم ساخت، زیرا بازنشستگی، به معنای ناتوانی فرد برای ادامه کار است و بازنشسته  باید به‌عنوان شهروند، زندگی توأم با آرامشی را در سنین بالا، طی کند.

بابایی اضافه کرد: این طرح ، از دستور کار کمیسیون خارج نشده، اما با توجه به مخالفت اکثریت اعضای کمیسیون با کلیات «بازنشستگی پیش از موعد»، طبیعتاً، احتمال رأی نیاوردن طرح، بیشتر از احتمال رأی آوردن آن است.

نایب رییس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی مهرماه امسال با اشاره به پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی گفته بود، در صورت اجرایی شدن این قانون شامل حال بیمه شدگان جدید و افراد کم سابقه می شود.

علی حیدری در زمینه اینکه آیا افزایش سن بازنشستگی نیز جزء اصلاح قوانین سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد شده یا خیر گفت: افزایش سن بازنشستگی یکی از پیشنهادات در اصلاح قوانین است.

او با اشاره به اینکه قانون تأمین اجتماعی در سال ۱۳۵۴ به تصویب رسیده، افزود: زمانی که قانون تأمین اجتماعی تصویب شد، سن امید به زندگی ۵۸ سال بود و در نتیجه حداقل سن لازم برای بازنشستگی ۵۵ سال با ۳۰ سال سابقه و یا ۶۰ سال با کمتر از ۳۰ سال سابقه بود، اما اکنون امید به زندگی برای خانم‌ها ۷۵ و آقایان ۷۳ سال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام