اخبار اداری و استخدامی

سقف زمانی انعقاد قرارداد موقت با کارگران در مشاغل پروژه‌ای و غیرمستمر

کارگران مشاغل غیر مستمر بعد از 4 سال می‌توانند از تمام مزایای کارگران مشاغل دائم از جمله دریافت مقرری بیمه بیکاری و طرح طبقه بندی مشاغل بهره مند شوند.

به گزارش شناسنامه قانون، شاکرمی، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به موضوع تصویب آیین‌نامه تبصره (1) ماده (7) قانون کار در هفته گذشته که به تصویب هیأت دولت رسید گفت: از سال 69 که قانون کار به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید، در تبصره یک ماده 7 قانون کار تکلیف شد تا دولت نسبت به تهیه آیین نامه این تبصره اقدام کند که بر اساس آن باید سقف زمانی انعقاد قرارداد موقت با کارگران در مشاغل پروژه‌ای و غیرمستمر اقدام می‌شد.

وی با بیان اینکه 28سال از تصویب قانون کار می گذرد گفت: متأسفانه به دلایل متعددی طی حدود 30 سال گذشته از تصویب قانون کار این آئین نامه تدوین نشد. در زمان آقای شریعتمداری مقرر شد بحث مشاغل غیرمستمر کارگران تعیین تکلیف شود به همین دلیل این موضوع در دستور کار قرار گرفت و این آئین نامه پس از بررسی در 6نشست کمیسیون اجتماعی دولت، هفته گذشته به تصویب هیأت وزیران رسید.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توضیحاتی درباره این آیین‌نامه گفت: پیشنهاد آئین‌نامه این بود که در مشاغل غیرمستمر در صورتی که کارگری بیش از سه سال در مشاغل غیرمستمر از جمله راهسازی، سدسازی و احداث کارخانجات مشغول به کار باشد، کارفرما باید تا پایان پروژه نسبت به انعقاد قرارداد دائم با کارگران اقدام کند که در نهایت بر اساس آنچه که در دولت تصویب شد سقف زمانی قرارداد موقت از سه سال به چهار سال افزایش یافت.

شاکرمی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین ویژگی‌های این آئین نامه این است که کارگران مشاغل پروژه‌ای احساس امنیت شغلی داشته باشند، درباره اینکه چه تعداد از کارگران مشمول این آیین‌نامه می‌شوند گفت: اشتغال کشور در دو حوزه مشاغل مستمر و مشاغل غیرمستمر تقسیم می‌شود که پیش بینی ما این است در مشاغل دارای ماهیت غیرمستمر حدود دو میلیون کارگر مشغول به کار هستند که مشمول این آئین نامه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از کارگران مشاغل غیرمستمر در پروژه‌های زیربنایی و عمرانی مشغول به کار هستند، درباره الزام کارفرمایان به اجرای این آئین نامه گفت: درصورتی که فعالیت کارگاه یا پروژه بیش از 4سال به طول انجامد در مدت 4سال به بعد همه نیروهای به کار گرفته شده اعم از قدیمی یا جدید تا پایان پروژه نیروی کار دائم تلقی می شوند.

* کارگران مشمول آیین نامه تبصره 7 مشمول بیمه بیکاری می شوند

معاون وزیرکار با بیان اینکه اگر کارفرمایان برخلاف آیین‌نامه تبصره (1) ماده (7) قانون کار عمل کنند قطعاً با برخورد مراجع ذیصلاح و هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف مواجه می‌شوند گفت: قطعاً قراردادهای موقت در مشاغل غیرمستمر ثبت شدنی نیست، چرا که بخش قابل توجهی از پروژه‌های کشور به صورت موقت هستند و در این شرایط ماهیت فعالیت کارگر نیز «موقت» است.

شاکرمی افزود: بنا بر این با تصویب این آئین نامه در هیأت دولت هیچ کارفرمایی نمی‌تواند بعد از چهار سال، کارگر خود را اخراج کند و کارگران این مشاغل بعد از 4 سال می‌توانند از تمام مزایای کارگران مشاغل دائم از جمله دریافت مقرری بیمه بیکاری و طرح طبقه بندی مشاغل بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام