اخبار اداری و استخدامی

هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مجاز است عدم مغایرت مصوبات مجلس با سیاست های کلی را بررسی کند

هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مجاز است بر اساس بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، عدم مغایرت مصوبات مجلس با سیاست های کلی را بررسی کند

شناسنامه قانون- رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت در بودجه دخالتی نداشته است.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از خبرگزاری خانه ملت، الیاس نادران در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۳ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با بیان اینکه این تذکر ناظر بر مواد قانون بودجه و نحوه مراوده با شورای نگهبان و بند ۱۱ ماده ۲۲ است، عنوان کرد: در هیچ کجای آئین نامه اشاره نشده است که ما باید نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام را تامین کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: خواهش من این است که این موضوع را یکبار برای همیشه حل کنیم، سابقاْ هم رویه این بود که اگر مجمع تشخیص، نظراتی داشت آن را به شورای نگهبان می داد و شورای نگهبان آن را به عنوان نظرات ضمیمه ارسال می کرد و نسبت به تامین نظر آن نیز هیچ اصراری نداشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این رویه عوض شده، گفت: نه مجمع تشخیص مصلحت نظام بلکه هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نظر خود را ضمن اظهارنظر، احضار و انشا می کنند و بدتر از آن اینکه یک کارمند در آن جلسه مجلس را به مضحکه می گیرد. خواهش من این است که از شأن مجلس دفاع کنید.

هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مجاز است عدم مغایرت مصوبات مجلس با سیاست های کلی را بررسی کند

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، عنوان کرد: اولا در خصوص موضوعی که درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتید، مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه بودجه دخالتی ندارد. آن بحثی که مدنظر شما است، هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده که این هیات براساس بند ۲ اصل یکصد و دهم قانون اساسی، در سیاست های کلان از جهت رویکردی و ضمانت بر اینکه مصوبات ما مغایرتی با سیاست ها ندارد، از طریق شورای نگهبان اظهارنظر می کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: یعنی ما هیچ ارتباط مستقیمی با هیات عالی نظارت نداریم و این هیات باید مطالب خود را به شورای نگهبان بدهد تا اگر مصوبات مغایرتی با بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی داشت به ما منعکس می شود. ممکن است در روش برخی اشکالاتی که شما عنوان می کنید، درست باشد و وارد جزئیاتی شوند که بنده هم به آن موضوعات معترض باشم که آن یک بحث دیگری است.

قالیباف ادامه داد: ولی اینکه هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای سیاست های کلی براساس بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی می تواند چنین کاری انجام دهد، می تواند، اما راه آن از طریق شورای نگهبان است و در حال حاضر نیز مستقیم انجام نمی شود البته در این رابطه به خصوص درباره بودجه روز گذشته با دوستان صحبت کردم که امیدوارم یک سری از این مشکلاتی که اشاره کردید حل و فصل شود.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام