اخبار اداری و استخدامی

نحوه محاسبه نمره کل آزمون اختصاصی در مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی

نحوه محاسبه نمره کل آزمون اختصاصی در مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی

منظور از آزمون اختصاصی، همان کنکور سراسری است که از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروه‌های آزمایشی توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود.

نحوه محاسبه نمره کل آزمون اختصاصی در مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش شناسنامه قانون، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال برخی از داوطلبان کنکور سال ۱۴۰۲ درباره اینکه منظور از آزمون اختصاصی در مصوبه کنکوری شورا چیست؟ و اینکه نمره کل آزمون اختصاصی چگونه محاسبه خواهد شد؟ آورده است:

بیشتر ببینید: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سهم نمره سابقه تحصیلی در کنکور دانشگاه‌ها

آزمون اختصاصی، همان کنکور سراسری است

«منظور از آزمون اختصاصی، همان کنکور سراسری است که از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروه‌های آزمایشی توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود.

این آزمون که صرفاً بر اساس مفاد کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش طراحی می‌شود، هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن تا دو سال برای انتخاب رشته داوطلبین معتبر است. نمره آن در سال ۱۴۰۲ شصت درصد، در سال ۱۴۰۳ پنجاه درصد و از سال ۱۴۰۴ به بعد چهل درصد در نمره کل داوطلب (که ملاک رتبه بندی و پذیرش دانشجو است) سهم خواهد داشت.

نتیجه آزمون اختصاصی تا دو سال برای انتخاب رشته داوطلبین معتبر است

همچنین در پاسخ به این سوال که نتیجه هر آزمون اختصاصی تا چه مدت معتبر است؟ نیز آورده است:

نتیجه هر آزمون اختصاصی (سراسری) در هر گروه آزمایشی که هر سال دو بار توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود و کارنامه آنکه توسط همان سازمان صادر شده و در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد تا دو سال معتبر بوده و می‌تواند مبنای انتخاب رشته و پذیرش داوطلب قرار گیرد.

دبیرخانه شورا در پاسخ به این سوال که آیا بعد از هر نوبت شرکت در آزمون اختصاصی و دریافت کارنامه، امکان پذیرش در دانشگاه برای اولین نیمسال تحصیلی بعد وجود دارد؟ (مثلاً در صورت پذیرش در آزمون پاییز یا زمستان، امکان پذیرش در دانشگاه و شروع تحصیل در بهمن ماه همان سال وجود دارد؟) نیز آورده است:

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه محدودیتی قائل نشده و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور می‌توانند در صورت عدم تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پیش از هر نیمسال تحصیلی به گونه‌ای برنامه ریزی کنند تا در صورت وجود ظرفیت خالی، داوطلبین با دارا بودن کارنامه آزمون اختصاصی برای رشته محل‌های مورد نظر پذیرش شوند. تصمیم گیری در این خصوص و اعلام نحوه پذیرش بر عهده شورای سنجش و پذیرش خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام