آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

سامانه دولت‌سنج در هفدهمین جشنواره شهید رجایی رونمایی می‌شود

سامانه دولت‌سنج در هفدهمین جشنواره شهید رجایی رونمایی می شود

نشست خبری هفدهمین جشنواره شهید رجایی با حضور رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، معاون نوسازی اداری و رئیس امور مدیریت عملکرد این سازمان صبح روز یکشنبه ۶ شهریور در سالن امیرکبیر سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد.

به گزارش شناسنامه قانون، میثم لطیفی؛ رئیس ستاد جشنواره شهید رجایی، با اشاره به پیشینه این جشنواره گفت: برگزاری جشنواره شهید رجایی از سال ۱۳۷۶ آغاز شد. این جشنواره سه نسل داشت؛ از سال ۷۶ تا ۸۲ صرفاً انتخاب کارکنان برتر دستگاه‌های اجرایی مدنظر بود و از سال ۸۲ تا ۸۷ به انتخاب دستگاه‌های اجرایی نمونه نیز توجه شد. از سال ۸۷ و با تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری، تمرکز اصلی جشنواره بر استقرار نظام مدیریت در دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت.

وی افزود: این جشنواره در دو بعد شاخص‌های عمومی و اختصاصی برگزار می‌شود؛ تمامی دستگاه‌های اجرایی با شاخص‌های عمومی ارزیابی می‌شوند؛ اما شاخص‌های اختصاصی متناسب با وظایف و مأموریت‌های هر دستگاه طراحی می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به عارضه‌یابی جشنواره‌های پیشین، اظهار داشت: در سال‌های قبل عموماً ارزیابی‌های جشنواره شهید رجایی را سازمان اداری و استخدامی کشور انجام می‌داد؛ در بررسی‌هایی که صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است سازمان اداری و استخدامی کشور فراتر از یک ارزیاب باشد و امر ارزیابی در کشور را زمینه‌سازی کند. بنا بر این، از ظرفیت ۲۰ نهاد نظارتی و دستگاه همکار برای ارزیابی چندین شاخص استفاده کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به شعار مردمی‌بودن دولت سیزدهم، از ظرفیت نهادهای مردمی و اندیشکده‌های حوزه‌های مختلف کشور در تدوین و ارزیابی شاخص‌های اختصاصی جشنواره نیز کمک گرفتیم.

دکتر لطیفی از رونمایی از سامانه دولت‌سنج همزمان با جشنواره خبر داد و گفت: نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی از طریق این سامانه در دسترس عموم قرار می‌گیرد چرا که معتقدیم باید ارزیابی و قضاوت را به مردم و نخبگان سپرد.

وی بیان داشت: امیدواریم هرچه سریع‌تر با همکاری آغازشده بین سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه تهیه QRکد یکتا برای هر کارمند به سرانجام برسد تا مردم بتوانند از طریق این کد میزان رضایت خود از خدمت و خدمت‌دهنده را اعلام کنند و همچنین بتوانیم به برداشت دقیق‌تری از عملکرد کارکنان دولت و میزان رضایت مردم برسیم و در ارزیابی سال آینده، میزان رضایت مردمی وزن بیشتری میان شاخص‌های جشنواره شهید رجایی داشته باشد.

رئیس ستاد مرکزی جشنواره شهید رجایی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی در این جشنواره در سطوح عالی، خوب و متوسط سطح‌بندی می‌شوند، تصریح کرد: امسال جشنواره را سختگیرانه برگزار کردیم و عملکرد هیچ دستگاهی در سطح عالی قرار نگرفت؛ انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی بیش از این است. در نظر داریم تا بر اساس ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، بخشی از جبران خدمات کارکنان دستگاه‌های اجرایی منوط بر نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها شود.

انتشار نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سامانه دولت‌سنج

دکتر رفیع‌زاده، دبیر ستاد مرکزی جشنواره شهید رجایی، این جشنواره را یک رویداد نمادین برای تقدیر از دستگاه‌های اجرایی خواند و گفت: فلسفه برگزاری این جشنواره الگوگیری از نگاه شهیدان دولت، به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر به موضوع خدمت‌رسانی به ملت شریف است.

وی ادامه داد: هرچند این جشنواره در یک روز برگزاری می‌شود، اما ما برای ارزیابی دستگاه‌های اجرایی فرایندی طولانی را طی می‌کنیم تا از میان ۱۰۸ دستگاه اجرایی، دستگاه‌های برتر انتخاب شوند. این جشنواره در سه سطح ملی، دستگاهی و استانی برگزار می‌شود. سازمان اداری و استخدامی کشور متولی برگزاری این جشنواره در سطح ملی، دستگاه‌های اجرایی متولی برگزاری جشنواره در سطح دستگاه‌های زیرمجموعه خود و سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها متولی برگزاری این جشنواره در سطح ۱۸۰۰ دستگاه‌ استانی هستند.

معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سه مرحله انجام می‌شود، تصریح کرد: کل فرایند ارزیابی به صورت برخط و در بستر سامانه مدیریت عملکرد انجام می‌شود؛ مرحله اول، از زمان تدوین و ابلاغ شاخص‌های ارزیابی عملکرد آغاز می‌شود. مرحله دوم ارائه گزارش خودارزیابی از سوی دستگاه‌های اجرایی و مرحله سوم صحت‌سنجی این خودارزیابی‌هاست. امسال بیش از ۵۰۰ نفرساعت بازدید میدانی از دستگاه‌های اجرایی به منظور صحت‌سنجی کیفی گزارش‌های خودارزیابی انجام شد و نتایج ارزیابی هر دستگاه در بستر سامانه به اطلاع دستگاه‌ها رسید و به آنان فرصتی برای اعتراض احتمالی به نتایج داده شد. همکاران ما به این اعتراضات رسیدگی و در صورت لزوم نشست‌هایی اقناعی با مسئولان دستگاه برگزار کردند.

وی افزود: در جشنواره شهید رجایی سال ۱۴۰۱ از مشارکت خبرگانی بهره بردیم؛ به این ترتیب که از صاحب‌نظران دعوت کردیم و از دیدگاه‌های آنان در مرحل تدوین و ارزیابی شاخص‌ها استفاده کردیم. شاخص‌های اختصاصی نیز با نگاه تحولی و همکاری بیش از ۲۲۰ نفر تدوین و ارزیابی شد.

دکتر رفیع‌زاده در خصوص سامانه دولت‌سنج که قرار است در هفدهمین جشنواره شهید رجایی رونمایی شود، گفت: این سامانه تمام اطلاعات مربوط به وضعیت دستگاه‌های اجرایی در فرایند ارزیابی عملکرد را در دسترس عموم قرار می‌دهد. هدف ما از این موضوع، استفاده از دیدگاه‌ها و پیشنهادهای صاحب‌نظران است.

دکتر رفیع‌زاده با اشاره به شعارهای دولت سیزدهم، از تفاوت‌های جشنواره شهید رجایی امسال و سال‌های قبل گفت: علاوه بر شاخص‌های عمومی و اختصاصی، ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اجرای مأموریت‌های کلان ملی مشترک را با همکاری و مشارکت ۲۰ نهاد نظارتی نیز در نظر گرفتیم و با نگاهی تحولی از تعدد جوایز به سمت تنوع جوایز رفتیم.

وی مأموریت‌های تحقق شعار سال را «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین»، «کسب رضایت مردم»، «سند تحول دولت مردمی»، «بهره‌وری»، «تحقق مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور»، «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، «تسهیل و ایجاد اشتغال»، «ارتقای فرهنگ سازمانی»، «اقامه نماز»، «امر به معروف و نهی از منکر» و «ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» و «مشارکت خبرگانی» عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام