آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

افزایش عادلانه‌تر حقوق کارمندان از طریق الگوی امتیازی/ طرح ساماندهی کارکنان دولت ابهاماتی دارد

افزایش عادلانه‌تر حقوق کارمندان از طریق الگوی امتیازی/ طرح ساماندهی کارکنان دولت ابهاماتی دارد

دکتر میثم لطیفی؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی، در حاشیه نشست خبری هفدهمین جشنواره شهید رجایی که صبح روز یکشنبه ۶ شهریور برگزار شدُ پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران حاضر در جلسه بود.

پرداخت عادلانه‌تر از طریق الگوی امتیازی به جای الگوی درصدی

دکتر لطیفی در پاسخ به پرسشی که در خصوص شفافیت دریافتی کارکنان دولت مطرح شد، گفت: بر اساس اطلاعات سامانه پاکنا و سامانه حقوق و دستمزد، تعداد کارکنان کشوری حدود ۲ میلیون ۱۰۰ هزار نفر و میانگین دریافتی آنان بین ۸ تا ۹ میلیون تومان است. رئیس‌جمهور دستور داده‌اند اطلاعات همه کسانی که از دولت دریافتی دارند را داشته باشیم و در حال تهیه سامانه‌ای هستیم که اطلاعات عمومی کارکنان دولت را در اختیار مردم قرار دهد.

پرسش بعدی در خصوص پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور برای نظام جبران خدمات کارکنان دولت مطرح شد که رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در پاسخ به این پرسش گفت: سازمان اداری و استخدامی کشور این الگو را در لایحه قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیز ارائه داده بود؛ اما در مجلس دچار تغییراتی شد. نظام جبران خدمات امروز مبتنی بر درصد است؛ این الگو که طبق آن سالانه حقوق‌ها درصدی افزایش پیدا می‌کند، موجب افزایش بیشتر دریافتی کارکنانی می‌شود که از قبل هم دریافتی بیشتری داشتند. بخشی از فاصله میان دریافتی‌های کارکنان دولت از همین موضوع ناشی می‌شود.

وی اضافه کرد: درحالی‌که طبق قانون مدیریت خدمات کشوری نظام جبران خدمت باید ترکیبی از امتیاز و ضریب ریالی سالانه باشد. نگرانی ما برای اجرای این الگو استفاده‌نکردن از منابع پایدار و ایجاد بار تورمی برای دولت است اما به هر حال امیدواریم این الگو روند قانونی خود را طی کند. در صورت تأمین‌شدن اعتبار، پرداخت طبق الگوی جدید از اول شهریورماه صورت خواهد گرفت. البته تا زمانی که مشکل تورم در کشور وجود داشته باشد، افزایش حقوق‌ها مدت کوتاهی کمک‌کننده خواهند بود.

دکتر لطیفی در پاسخ به پرسشی درباره عدالت در پرداخت، بر لزوم عادلانه‌بودن پرداخت‌ به کارکنان تاکید کرد و توضیح داد: البته منظور از پرداخت عادلانه، پرداخت برابر نیست، اما معتقدیم نظام جبران خدمت باید به سمت پرداخت بر اساس شغل، ویژگی‌های فردی و بهره‌وری کارکنان برود.

وی افزود: امروز مشکل اصلی در تفاوت پرداخت‌ها، احکام کارکنان نیست، بلکه مشکل در وجود فیش دوم و رفاهیات است که آن هم به موجب استثنائات قانونی صورت می‌گیرد. ساماندهی این وضعیت منوط بر وجود اطلاعات پرداختی به کارکنان همه دستگاه‌های اجرایی است.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، بنا بر اشاره خبرنگاران به حقوق‌های نجومی، بر سیاست‌های دولت سیزدهم تاکید و تصریح کرد: بنای ما بر این است که در دولت سیزدهم حقوق نامتعارف نداشته باشیم. در حال حاضر نیز بر اساس اطلاعاتی که در سامانه حقوق و دستمزد سازمان اداری و استخدامی کشور وجود دارد، اگر پرداختی بیش از حدود قانونی صورت گیرد، سامانه به طور خودکار گزارش می‌کند. همچنین در نظر داریم با همکاری بانک مرکزی از طریق یک شناسه ۳۰ رقمی برای کارکنان دولت یک حساب مجازی ایجاد کنیم تا اطلاعات همه حساب‌های آنان از طریق آن قابل دسترسی باشد تا پرداختی مغایر با قانون به هیچ فردی صورت نگیرد.

دکتر لطیفی در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان اطلاعات دریافتی مدیران را منتشر نکرده است، گفت: ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه تکلیف انتشار دریافتی مدیران را بر عهده خود دستگاه‌های اجرایی گذاشته و سازمان اداری و استخدامی کشور صرفاً راهبری این موضوع را بر عهده دارد.

وی از ورود ۷۳ درصدی اطلاعات پرداختی به کارکنان در سامانه حقوق و دستمزد خبر داد و گفت: با همکاری وزارت نفت امروز به اطلاعات مجموعه‌های شرکت نیز دسترسی داریم اما نهادهایی همچون شهرداری‌ها همچنان در این خصوص همکاری ندارند.

لزوم به‌کارگیری و نگهداشت نخبگان در دولت

یکی از خبرنگاران با اشاره به گفتگوهای قبلی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، جویای وضعیت نخبگان در دولت سیزدهم شد که لطیفی در پاسخ گفت: امسال صدمین سال تأسیس نظام اداری مدرن در کشور ماست و نیاز امروز ما هوشمندسازی دولت است. امروز نگاه بخشی در تصمیم‌گیری‌ها باعث می‌شود نتوانیم مشکلات را حل کنیم؛ با یک‌پارچه‌سازی سامانه‌ها و حکمرانی هوشمند می‌تواند به رفع بخشی‌نگری کمک کرد.

وی یکی از عارضه‌های نظام اداری را استفاده‌نکردن از نخبگان در دستگاه‌های اجرایی خواند و گفت: رئیس‌جمهوری از بنیاد ملی نخبگان خواسته‌اند گزارشی از نخبگانی که در دستگاه‌های اجرایی مشغول به خدمت هستند، ارائه دهد. همچنین سازمان اداری و استخدامی کشور آیین‌نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور را نیز ابلاغ کرده است چرا که موضوع نگهداشت و جبران خدمت نخبگان از جذب آنان مهم‌تر است. طراحی شغل نخبگان و میزان پرداختی به آنان باید از سایر کارکنان متفاوت باشد.

طرح ساماندهی کارکنان دولت ابهاماتی دارد

وضعیت قانونی برای ساماندهی نیروهای شرکتی یکی دیگر از پرسش‌های خبرنگاران بود که لطیفی اینگونه پاسخ داد: در خصوص طرح ساماندهی نیروهای شرکتی، همکاری خیلی خوبی بین سازمان اداری و استخدامی کشور و مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و چندین بار این طرح اصلاح شده است؛ اما این طرح ابهاماتی دارد.

وی ادامه داد: ساماندهی صرفاً به معنای جذب و استخدام نیست، ساماندهی نیروی انسانی برای دولت در وهله اول به معنای جذب عادلانه و متناسب با نیاز دستگاه‌های اجرایی است. در جاهایی اشکالاتی نیز به شرکت‌های طرف قرارداد با دولت وارد است و وزارت کار نیز موظف است به تخلفات این شرکت‌ها رسیدگی کند. برداشت ما این است که در حال حاضر ظرفیت‌های قانونی برای ساماندهی نیروهای شرکتی وجود دارد اما به نظر می‌رسد الان قانون جدید خیلی کمک‌کننده نیست.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به دایره شمول ساماندهی نیروهای شرکتی، گفت: نظرات متفاوتی در خصوص شمول ساماندهی و اینکه ساماندهی صرفاً جذب نیرو است و یا جبران خدمت را هم شامل می‌شود، ابهام وجود دارد و در حال پیگیری این موضوع پیچیده هستیم.

107 دیدگاه

  1. چه ابهامی وجود دارد نیروی قراردادی با سابقه پیمانی شود حتی حقوقش هم تغییری نمی کند تا بخواهد رسمی شود چون سابقه بالا است بازنشسته خواهد شد

  2. قانون مدیریت خدمات کشوری بصورت امتیازی بنا شده بود اما با گذشت زمان احتیاج به اصلاح داشت واین قانون بصورت آزمایشی برای ۵ سال تصویب شده بود یعنی از مهرماه ۸۶ تا مهرماه سال ۹۱ اما بعداز سال ۹۱ هر سال تمدید می‌گردید که این باعث شد دستگاه‌هایی که از بهره مندی بیشتری برخوردار بودنند امتیازاتی از جمله فوق العاده ویژه بالاتر و یا فوق العاده خاص و فوق العاده های دیگر برخوردار شوند اما بعضی از دستگاه‌ها بی بهره ماندند حالا دولت باید همه شغل ها را یکسان سازی کند مثلا شغل دبیرخانه یا حسابدار یا شغل های مشابه دیگر باید یکسان سازی گردد با سابقه برابر ازیک حقوق برابر برخوردار باشند و فقط اختلاف آنها باید در سختی کار و حق اضافه کاری و ماموریت باشد آن هم بصورت کنترل شده بهرحال این دولت انقلابی راهی جز یکسان سازی حقوق ها ندارد تا به عدالت در پرداخت ها نزدیک شود

  3. من یک کارمند آتش نشانی با حکم وزارتی هستم الان ۲۳سال خدمت .همکاران ما با بیمه تامین اجتماعی با۲۰سال خدمت بازنشسته شدند ولی ما با بیمه خدمات درمانی نمی توانیم. ودر ضمن حکم بنده با ۲۳سال خدمت ۵۶۰۰۰۰۰هزار تومان میباشد درحالیکه همکار بیمه تامین اجتماعی ۴میلیون از ما بیشتر است این چه عدالتی است

  4. با سلام و احترام، طراحی و پیاده سازی نرم افزار تحت وب حقوق و دستمزد توسط سازمان اداری و استخدامی کشور و ابلاغ آن به تمامی نهادهامی تونه تمام این مشکلات رو حل کنه، تمام ضرایب، شروط و تکالیف بودجه ای رو در اون خود سازمان به عنوان متولی اصلی وارد کنهو پس از ورود دیتابیس سازمان، نهادها به نمر افزار تحت وب معرفی و پس از محاسبه باعث شفافیت در پرداخت حقوق عادلانه، کنترل حقوق و دستمزد با پنل و داشبورد مدیریتی و تعیین دهک ها و اختلاف حقوق و احکام و… مشخص خواهد شد.

  5. طرح ساماندهی کارکنان دولت که حالا فقط به نیروهای شرکتی تقلیلش دادن، هیچ ابهامی ندارد و کلیات اون با اکثریت آرا تصویب شده فقط تنها ابهامی که الان بین افکار عمومی هست اینه که چرا تنها سازمان امور استخدامی در برابر این طرح شفاف و عادلانه مقاومت می کند، لابد اگه شرکتهای واسته(دلال) حذف بشن منافع این آقایان به خطر می افته، این طرح آنقدر شفاف و روشن و براساس منافع ملی هست که خود رییس جمهور چند بار برآن تاکید کرده اند و رییس مجلس و اکثر نمایندگان با آن موافقند

  6. من به واقعیت تلخ اعتقادراسخ دارم که همیشه درتمام افزایشهای حقوق، کارمندان ساده وکارشناسان که ستون اصلی کاروتلاش برگردن بیچاره انهاسوارشده ازمدیرانی که باهزاران ترفندودغل بازی برمسندقدرت و اریکه مدیریت درادارات سوارشده اند بازهم مزایای چندبرابرخواهند گرفت ومن به تظلم دایمی همیشه معترض خواهم بود .

  7. ایشان در صحب هاش مرتب اعلام کرده که آماری از پرداختیهای دستگاهها از جمله پرداختیهای فیش دوم و رفاهیات ندارند ، و این واقعا شرم اوره !! مگه میشه این اطلاعات اولیه رو نداشته باشند !؟ مگر دستگاهها دزدکی این پرداخت ها رو انجام میدن !! مگر نمیتواند لیست این پرداخت ها را از دستگاهها بخواهد و متوحه عمق فاجعه و بیعدالتی مخصوصا در مورد بازنشستگان که علارغم بخشنامه های متعدد دکتر نوبخت متاسفانه هیچ توجهی به ان نکردند و حق بازنشستگان را خود بالا کشیدند !!
    واقعا اینگونه سخن گفتن از یک مدیر بالا دستی نوبره و نشانه ای از نادانی و بیخیالی و کم توجهی و ناآگاهی ومصامحه کاری او میباشد !
    مگه میشه بی عدالتی را به همین راحتی از کنارش گذشت و امروز و فردادکرد و بهانه های واهی براش تراشید !؟؟
    به خدا سوگتد اصلاح سیستم ناعادلانه حقوقی کارکنان دولت در قوای سه گانه و ارتش و سماه و… در طی یک ناه ممکنه ، اگر بخواهند و واقعا بخواهند عدالت را در پرداختی ها اجرا کنند !! فقط یک ماه زمان نیاز دارد و نه بیشتر !!

    1. سلام متاسفانه کسانی در راس امور کارکنان دولت هستند که خودشان هیچ اطلاعاتی در خصوص تورم ندارند بهترین حقوق می‌گیرند ضریب افزایش حقوق کارکنان حداقل ۴۰ سال پیش نوشتند هر سال یک مقداری روی ضریب می‌گذارند بعدشم کاری به تورم ندارند سرمایه کشور کارکنان هستند اگر یک روز کار مملکتو انجام ندهند چی پیش میاد به فکر مردم باشید

  8. با سلام خدمت شما دوستان عزیز وگرامی
    اصن معلوم نیس چطوریه الان دقیقا چ حقوق های افزایش یافتن
    ما ک مستمری بگیر تامین اجتماعی هستیم ای دو ساله حقوقمون شده3 تومن قبلش 1و نیم بود
    با سه میلیون تومن
    ب کجا میخوای برسی چ درد رو دوا کنی به چی برسی اصن کدوم کارو انجام بدی باش اقا رسیدگی کنین
    بازنشستگان چ گناهی کردن الان کارگر ساده ماهی8تومن میگیره ولی ما با 30سال خدمت
    3میلیون لطفا رسیدگی کنین

    1. با سلام . من یک کارمند رسمی وزارت کشور با مدرک کارشناسی هستم که با سابقه 29 سال و اندی حقوقم شش میلیون و دویست تومان می باشد . نه فیش حقوق دومی دارم و نه هیچ . فقط یک اضافه کار که خیلی بشود 50 ساعت است . لطفا بفرمایید این میانگین را چگونه گرفته اید . ممنونم .

  9. سلام
    لطفا به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور سری بزنید
    سازمان تخصصی با نیروهای فوق لیسانس و دکترا و حقوقی پایین تر از نیروهای شرکتی.

    واقعا همه کارکنان مایوس و نامید از عدالت در دولت آقای رئیسی شده اند.

    چطور ممکن است نیروی شرکتی از کارکنان رسمی و پیمانی و کارمعین با سابقه کمتر بیشتر از آنان حقوق و حق ماموریت دریافت کند؟؟؟؟؟

    لطفا رسیدگی کنید…

  10. اگر میانگین حقوق همه کارکنان دولت با کارکنان نفت وگاز گرفتید درست والا ما در راه وشهرسازی همه مدرکهای بالاتر از لیسانس ومهندس با شغلهای تخصصی در بدترین شرایط اب وهوایی با ۱۸سال سابقه کارمند رسمی داریم ۶ت میگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام