اخبار اداری و استخدامی

آیا طرحِ «ساماندهی استخدام کارکنان دولت» قبل پایان سال به تصویب می‌رسد؟

آیا طرحِ «ساماندهی استخدام کارکنان دولت» قبل پایان سال به تصویب می‌رسد؟

شناسنامه قانون- رمضانعلی سنگدوینی (نماینده مردم آق قلا و گرگان در مجلس شورای اسلامی) در گفتگویی بر لزوم تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت تاکید می‌کند و می‌گوید: کارگران اطمینان داشته باشند که طرح ساماندهی در اولویت برنامه‌های نمایندگان و مجلس شورا قرار دارد.

در ارتباط با آخرین وضعیت طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، توضیح می‌فرمایید؛ پیش از این، خود شما یک بیانیه طراحی کردید به عنوانِ «تسریع در تصویب طرح ساماندهی» و بیش از صد یا صد و پنجاه نماینده مجلس، پای آن امضا گذاشتند؛ سرنوشت این طرح بالاخره به کجا کشید و آخرین اخبار چیست؟

برای تصویب طرح ساماندهی، سه گروه از نمایندگان مجلس امضا جمع کرده‌اند و برای هیات رئیسه مجلس فرستاده‌اند. یکی بیانیه‌ی من بود که نمایندگان امضا کردند. دیگری توسط آقای فرشادان در جریان مطرح شدن وضعیت شغلی کادر درمان و پرستاری و نیروهای وزارت بهداشت، کلید خورد و حدود ۱۸۰ نماینده آن را امضا کردند. دیگری نیز توسط آقای گودرزی به عنوان عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس کمیته‌ی ساماندهی به راه افتاد که آن متن نیز بیش از صد امضا دارد. همه‌ی این امضاها برای هیات رئیسه مجلس ارسال شده است و آقای قالیباف نیز قول داده در اولین فرصت، طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در دستور کار مجلس بیاید.

این طرح و تصویب آن برای نمایندگان مجلس اهمیت بسیار دارد. با تصویب این طرح، یکسری واسطه‌ها و پیمانکاران از مدار خارج می‌شوند و دست آن‌ها از سفره‌ی نیروی انسانی بُریده می‌شود. براساس اطلاعات و داده‌ها، پیمانکاران، اول کار هزینه‌های پروژه‌ها و فعالیت‌ها را حداقل ۳۰ یا ۴۰ درصد بیش از «برآورد واقعیِ قیمت» می‌زنند و هیچ تلاشی نیز برای پیشبرد کار و افزایش بهره‌وری نمی‌کنند اما سودهای هنگفت به جیب می‌زنند. نظر مجلس این است که اینها حذف شوند و کارگران همگی طرف قرارداد دولت باشند.

یعنی همه پیمانکاران حذف می‌شوند؟

بله، قرار است همه واسطه‌ها حذف شوند؛ اینها علاوه بر اینکه هیچ کارایی و بهره‌وری برای پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌ها ندارند و سودی نصیب دولت نمی‌کنند، به کارگران و پرسنل خود ظلم می‌کنند. بعضاً سنوات کارگران را نمی‌پردازند یا حقوق ماهانه را دیر پرداخت می‌کنند، در مجموع حق و حقوق کارگران را نمی‌پردازند یا کامل نمی‌پردازند و این مبالغ را که حقوق قانونی کارگر است، به جیب خودشان می‌ریزند. خب اینها مشکلاتی است که برای بخش بزرگی از نیروی کار متخصص و باسابقه کشور پیش آمده است. نیروی کار از کار کردن با پیمانکاران راضی نیست و به درستی می‌گوید من اگر تحت نظر مستقیم دولت باشم، حتی اگر کمتر حقوق بگیرم، باز خیالم راحت است که این حقوق را به موقع می‌پردازند، حق و حقوق من را نمی‌خورند و سنوات من را به جیب نمی‌زنند و من مجبور نیستم برای گرفتن حق و حقوق قانونی خودم مدام به اداره کار مراجعه و شکایت کنم. از این مسائل امروز بسیار هست و دلیل آن هم ریشه کردن گسترده‌ی پیمانکاران در تمام نهادهای دولتی و عمومی کشور است.

از سوی دیگر، به نظر من تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت، به نفع دولت نیز هست. شما اگر همین سرریزِ قیمت بالاسریِ پیمانکاران را در نظر بگیرید، می‌فهمید که با تصویب طرح ساماندهی چقدر هزینه‌های دولت کم می‌شود. من این را به جرات می‌گویم که با تصویب این طرح، هزینه‌های جاری دولت به میزان زیادی کاهش می‌یابد. کمیسیون اجتماعی اعداد و ارقام مربوطه را استخراج کرده که با حذف پیمانکاران چقدر در هزینه‌های دولت صرفه‌جویی می‌شود؛ این اعداد ضمیمه‌ی طرح است و حجت و برهان روشنی است بر لزوم تصویب طرح.

آیا طرح قبل از پایان سال به تصویب می‌رسد؛ کارگران ماه‌هاست که در انتظارند و تصویب این طرح بعد از گذشت چند ماه انتظار دائمی، می‌تواند عیدی خوبی برای هزاران خانواده‌ی کارگری کشور باشد.

انشالله که هرچه زودتر این طرح به تصویب برسد. بعید می‌دانم که این طرف سال به تصویب برسد. این طرف سال چون بحث بودجه مطرح است و ممکن است شورای نگهبان یکسری ایرادات به متن نهایی لایحه بودجه بگیرد که باید به سرعت این ایرادات در صحن برطرف شود، بعید می‌دانم زمان داشته باشیم. ایرادات بودجه باید قبل از پایان سال برطرف شده و متن نهایی قانون بودجه به دولت ابلاغ شود. الان مهم‌ترین مساله کشور، بحث بودجه‌ی سال آینده است.

با این حساب، آیا اولین برنامه‌ی صحن بعد از اتمام بودجه، طرح ساماندهی خواهد بود؛ برخی نگرانند که قبل از آن، طرح‌هایی مثل طرح شفافیت در دستور کار صحن قرار بگیرد؟

آقای قالیباف در صحن مطرح کرده‌اند که طرح ساماندهی با دوفوریت و اولویت بالا به صحن خواهد آمد. نمایندگان نیز به اتفاق، مطالبه‌ی این موضوع را دارند، هم کمیسیون اجتماعی و هم سایر نمایندگان پیگیر این موضوع هستند. حتی وقتی بحث ایثارگران و تبدیل وضعیت آن‌ها مطرح شد، برخی نمایندگان پیشنهاد دادند که ایثارگران نیز ذیل طرح ساماندهی قرار بگیرند ولی بحث ایثارگران بالاخره رای آورد و تنفیذ شد. الان یکی از مهم‌ترین مسائل برای نیروی انسانی که نیازمند توجه بسیار است، همین طرح ساماندهی است و اطمینان داشته باشید بعد از بودجه، از اولین برنامه‌های صحن مجلس خواهد بود.

فکر می‌کنید دولت زیر بار تصویب و اجرای طرح ساماندهی می‌رود؛ در ماه‌های گذشته، مقاومت‌های بسیار در بدنه‌ی دولت دیده می‌شد؛ حتی سازمان امور استخدامی و مدیران آن، مدام از مقوله‌ی «عدالت در پرداخت» به جای ساماندهی سخن گفتند؛ شما فضا را چطور می‌بینید؟

قبلاً وقتی طرح در کمیسیون اجتماعی مطرح بود، آقای لطیفی (رئیس سازمان امور استخدامی) را به کمیسیون دعوت کردند. ایشان گفتند ۴۵ روز به من فرصت بدهید که لایحه بیاورم. طرح را بردند و بررسی کردند اما در نهایت دولت مخالفت کرد. می‌توانست لایحه بدهد اما این کار را نکرد و هیچ لایحه‌ای برای ساماندهی به دست مجلس نرسید. در نتیجه، خود کمیسیون اجتماعی مجلس عهده‌دارِ کار شد و ادامه‌ی بررسی طرح را انجام داد و آن را در کمیسیون به تصویب رساند. بنابراین علیرغم مخالفت‌های دولت، طرح مراحل اولیه‌ی تصویب را طی کرده و قرار است به صحن بیاید.

با این اوصاف، طرح با رای بالا در صحن مجلس تصویب می‌شود؟

امید به خدا، حتماً این اتفاق می‌افتد. من غالب نمایندگان مجلس را موافق با این طرح دیده‌ام. رویکرد مجلس به این مساله مثبت است و حتماً طرح با رای بالا در صحن علنی مجلس به تصویب می‌رسد. بیانیه‌ی ما تا الان ۱۵۰ امضا دارد و تا تصویب نهایی طرح، مساله را پیگیری می‌کنیم. تمام سعی‌مان این است که همین امسال قبل از ایام نوروز طرح را به صحن علنی بیاوریم؛ آقای قالیباف هم قول داده‌اند که همراهی کنند و به سرعت طرح را در صحن بیاورند؛ شکر خدا همه چیز فراهم است و به زودی به نتیجه خواهیم رسید.

مطلب مرتبط:

شناسنامه قانون در تلگرام