آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

نحوه تبدیل وضعیت کارکنان دولت در نشست کمیسیون اجتماعی دولت+ متن مصوبات

نشست امروز کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بررسی نحوه تبدیل وضعیت نیروها به دنبال تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت اختصاص یافت.

به گزارش شناسنامه قانون، کیومرث سرمدی واله در گفت وگو با ایسنا، در تشریح جلسه امروز (سه شنبه) کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این جلسه بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت ادامه داشت. قرار بود با سازمان امور اداری و استخدامی توافقی صورت گیرد و این طرح به صورت لاایحه ارائه شود، اما به دلیل اینکه این سازمان معتقد بود نیاز به قانون جدید نیست و همان مواد گذشته باید نظارت شود، بنابراین با تاکید و نظر نمایندگان به صورت طرح بررسی آن ادامه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در جلسه امروز دو ماده از طرح ساماندهی کارکنان دولت به تصویب رسید، گفت: ماده اول آن این بود که تمام سازمان های تابعه و دستگاه های مشمول ماده ۲۹ قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از این به بعد باید نیروهای خود را به صورت رسمی یا قراردادی جذب کنند.

نماینده مردم اسدآباد گفت: براساس ماده دو این طرح مقرر شد که مجموع نیروهایی که به کار گرفته می شوند ابتدا در قالب قرارداد یک ساله مشغول به کار شده و بعد از ارزیابی در صورت رضایت دستگاه بر اساس این قرارداد و بررسی کمیته ای که در این قانون مشخص می شود، اگر رضایتمندی باشد به صورت دو ساله این قرارداد تمدید شده و بعد از گذشت یک سال در صورت داشتن صلاحیت به صورت رسمی در آن دستگاه مشغول به خدمت می شوند.

⬅️ نحوه مواجهه با نیروهای موجود در مواد بعدی بحث خواهد شد…

متن مصوبات امروز کمیسیون اجتماعی

ماده 1- از زمان تصویب و لازم الاجرا شدن این قانون به کارگیری نیرو در کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده 29 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سازمان ها و شرکت ها صرفا به دو صورت قراردادی و رسمی می باشد:

تبصره 1- هرگونه به کارگیری نیروی قراردادی و رسمی در دستگاه های مذکور در چارچوب ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی آن دستگاه به تشخیص بالاترین مقام مجاز دستگاه می باشد.

تبصره 2- دستگاه هایی که از بودجه عمومی استفاده می کنند مکلف به اخذ مجوز از سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور می باشند.

تبصره 3- به کارگیری افراد در دستگا های اجرایی مذکور پس از پذیرفته شدن در آزمون کتبی که به طور عمومی و سراسری نشر آگهی میگردد و نیز مصاحبه تخصصی، برخورداری از شرایط احراز عمومی و اختصاصی و طی مراحل گزینش امکانپذیر است. آیین نامه اجرایی این بند ظرف مدت شش ماه توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

ماده 2- در ابتدا با پذیرفته شدگان قرارداد یکساله منعقد می شود. در صورتیکه خدمات فرد بر اساس قرارداد منعقده مطلوب بوده و دستگاه اجرایی از عملکرد او راضی باشد، قرارداد بعدی به صورت دوساله منعقد می گردد. پس از آن به منظور بررسی عملکرد و تعیین تکلیف وضعیت استخدامی به رسمی و یا خاتمه همکاری به کمیته به کارگیری و ساماندهی کارکنان معرفی می شود.

تبصره ۱- ضوابط قرارداد مذکور با پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب هیات وزیران می رسد.

تبصره ۲- در صورت عدم رضایت از عملکرد فرد در هر یک از بازه های زمانی مذکور، به قرارداد فرد خاتمه داده خواهد شد.

اهم مباحث مطروحه در جلسه کمیسیون اجتماعی

نشست کمیسیون اجتماعی مجلس بعد از ظهر امروز (سه شنبه، 9 آذر ماه) به منظور ادامه بررسی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت با حضور علی جمالی، معاون سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد.

ولی اسماعیلی در تشریح دلیل در دستور کار قرار گرفتن ادامه بررسی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی افزود: دغدغه ما و دولت در حوزه تبدیل وضعیت نیروهای دولتی یکی است و در این زمینه در کنار هم و با همدلی تلاش می‌کنیم تا به ایجاد قانون جامع در این حوزه بپردازیم که در پی آن حداقل بتوانیم در حوزه تبدیل وضعیت نیروها از وضعیت فعلی فاصله بگیریم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: ما گزارشی دریافت کردیم مبنی بر اینکه یک شرکتی 320 میلیارد برای پرداخت دستمزد دریافت کرده اما تنها 170 میلیارد به کارگران پرداخته است که این موضوع می‌طلبد ما از بعد قانونی برای ساماندهی این بخش ورود پیدا کنیم.

نتیجه جمع‌بندی کمیته بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس

عباس گودرزی رئیس کمیته بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت افزود: ما هفته گذشته در کمیته جلسه 8 ساعتی با حضور نایب رئیس مجلس برگزار کرده و به یک جمع‌بندی در خصوص طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت رسیدیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس در تشریح جزئیات جمع‌بندی صورت گرفته در رابطه با این طرح یادآور شد: قرار بر این شد نیروهای شرکتی، حجمی و خرید خدمت بر اساس قانون کار ساماندهی شوند ضمن اینکه برای آنها پست سازمان جدید تعریف نشود، از سوی دیگر به جرم‌انگاری و تعیین مجازات در خصوص سرپیچی‌کنندگان از اجرای قانون پرداختیم.

وی تصریح کرد: در این طرح لزوم تعیین تکلیف نیروها در قالب قراردادی، پیمانی و رسمی مورد تأکید قرار گرفت، همچنین بر اساس فرآیندی که بر مبنای ماده (2) تعریف کردیم قرار بر این شد که نیروهای قراردادی ابتدا در قالب قرارداد برای مدت یک سال فعالیت کرده سپس با آنها قرارداد دو ساله منعقد شود و بعد از 3 سال تبدیل وضعیت این افراد با تصمیم‌گیری کمیته‌ای که بدین منظور با حضور مسئولان ارشد دستگاه مربوطه تشکیل می‌شود صورت خواهد گرفت.

وی یادآور شد: بعد از این خرید خدمت نیز از طریق مقاطع‌کاری انجام می‌شود ضمن اینکه ما بر حسب واسطه‌ها تأکید داریم که مبالغ زیادی را به جای اینکه به نیروها پرداخت کنند به جیب می‌زنند و همین افراد تلاش می‌کنند که تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به تأخیر بیفتد.

رئیس کمیته بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت یادآور شد: ما در این طرح تلاش کردیم نحوه تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی بر مبنای ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه صورت گیرد و هیچ بار مالی برای دولت به همراه نداشته باشد و مطمئن هستیم از این طریق می‌توان از انجام اقدامات جزیره‌ای و سلیقه‌ای برای جذب نیرو جلوگیری کرده و مانع از ایجاد تبعیض و فساد در ساختار اداری کشور شویم.

تعامل دولت و مجلس برای ساماندهی کارکنان

در ادامه علی جمالی معاون سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه دغدغه اصلی دولت جدید برقراری عدالت و رفع مشکلات مردم است، بر ضرورت تعامل بین دولت و مجلس در این حوزه تأکید کرد و افزود: ما باید در روند جذب نیرو ضمن اجرای صحیح قوانین بر فرآیند استخدام نیروها در دستگاه‌های مختلف نظارت دقیق کنیم.

تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت به تامین امنیت شغلی نیروها منتهی می‌شود

در ادامه نماینده دیوان محاسبات حاضر در این نشست تأکید کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و آمارهای موجود انعقاد مستقیم قرارداد نیروها با دستگاه‌های مربوطه و حذف واسطه‌ها به کاهش هزینه‌های دولت منتهی شده و امنیت شغلی نیروها را در پی دارد.

[su_spacer size=”10″]اخبار مربوط به طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت را از لینک زیر دنبال کنید:

[su_button url=”https://shenasname.ir/tag/%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%87%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d8%af%d8%a7%d9%85″ target=”blank” style=”noise” size=”11″ radius=”0″ icon=”icon: newspaper-o”]آخرین اخبار طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت[/su_button]

52 دیدگاه

  1. سلام لطفا نیروهای شرکتی دانشگاه امیرکبیر را تبدیل وضعیت کنید دانشگاه تهران و دانشگاههای دیگر سالهای پیش این کار را کردند ولی ما با وجود سابقه بالا و مدرک دانشگاهی بلاتکلیفیم

  2. باسلام چرا حق کسانی که مدرک دانشگاهی و سابقه کاربالا حدود 20سال دارند را پایمال می کنند و ایثارگران را بدون مدرک و سابقه رسمی می کنند ؟این خودش یک نوع تبغیض و بی عدالتیه و مدرک گراییه .خیلی های دیگه بخاطر خدا و مردم از مال و جانشانه گذشتند بدون مدرک و حالا چون مدرکی ندارند حق فرزندانشان با سابقه کاری بالا پایمال می شود .

  3. به اکثر نیروهای شرکتی در شرکت‌ها و سازمان‌ها نیاز نبوده و نیست و جذب آنها برای انجام کار صورت نگرفته است بلکه اینها بر اساس لابی و نفوذ نمایندگان وومتنفذین به دستگاه‌های اجرایی تحمیل شده اند و این بکارگیری بدون ضابطه و با پارتی بازی با وجود نخبگان بهترین دانشگاه‌ها بی عدالتی محض بوده است و حالا با تبدیل وضعشان پازل بی عدالتی تکمیل خواهد شد

  4. لطفا سایتی رو دولت محترم معرفی کنه تا همه ی نیرو های شرکتی (هر نوع قراردادی که هست چه مستقیم با اداره چه از طریق پیمانکار غیر مستقیم و چه حجمی و غیر حجمی و … .)نیز خود اطلاعاتشان را وارد بکنند تا جلوی تبعیض توسط مدیران گرفته شود همین الان وزارت نیرو خود بااضافه کردن تعدادی تبصره داخلی در حال ایجاد تبعیض هستند
    چرا باید قانونی که برای همه صادر شده است توسط مدیران رده پایین تغییر داده شود که خود قانون شکنی است.
    لطفا اجازه ندهید مدیران داخلی با اضافه کردن تبصره های داخلی حق ما ها رو ضایع بکنند.

  5. به فکر اساتید مستضعف دانشگاه آزاد هم باشید واقعا داره بهشون ظلم می شه و به خاطر عدم افزایش دریافتی، یکی یکی دارن به شهرستان مهاجرت می کنند در حالی که کارشان ۲ برابر اساتید دانشگاه دولتی است.

  6. یعنی امکان داره جوانان این مملکت عدالت را به چشم ببینن با شرکتی قرارداد داشتم پارسال تامین نیروی شرکتی اموزش و پرورش قرارداد شرکت با اموزش پرورش به طریقی به دستم رسید مستندات دارم و قابل ارایه مبلغ قراردا 53 میلیون برای مدت یک سال در هفته 24 ساعت تدریس داشتم برای یک سال مبلغ سه میلیون پانصد هزارتومان در طول یک سال به من پرداخت کرد گفت چون از طریق برنامه شاد تدریس می کنی این مبلغ بیشتر بهت نمی دم یک ریال بیمه هم پرداخت نکرده و دوسال قبلش هم همینجوری بوده ماهی پانصد هزار بدون پرداخت بیمه

  7. با سلام . مشکل تغییر وضیعت نیروهای شرکتی با این راحتی حل نمیشود مشکل اساسی در ( مازاد نیرو ) می باشد که مطرح میکنند . که البته با تغییر وضیعت نیروهای دولتی اعم از شرکتی و حجمی و قراردادی و غیره به رسمی و انتقال به ادارات دیگر که کمبود نیرو دارن و حذف تعدادی از مکانهای دولتی مثل زائرسرها و انتقال نیروها به ادارات دولتی میشود دولت را به مرور کوچکتر کرد .

  8. با سلام واحترام لطفا در خصوص نیروهای قراردادی معین که از سالها پیش ۱۳۸۵ تا کنون قراردادی هستن ودر یک ارگان کار میکنند وقبل از ان نیز حدود ۱۳ سال به صورت شرکتی بوده اند ومدرکشان نیز دیپلم هست جهت تعین تکلیف وضعیت استخدامیشان توضیحاتی بفرماید ودر صورت امکان دوره شرکتی شان را بفرمایید جز سوابق قرار میگیرد یا خیر ?????????

  9. والا ما که نیروی شرکتی شهرداری هستیم الانم تمدید مناقصه برای یه سال دیگه داره انجام میشه مشخص نیست ما جزو کدوم دسته هستیم بعد ۱۰ سال سابقه میگن شامل حال شما نمیشه شما جزو مجموعه محسوب نمیشید…
    طرف با پارتی یه روزه اومد داخل قرادادی شده بعدشم الان داره رسمی میشه، بعد به ما میگن اگه شامل حال شما بشه بعد یه سال و دوسال طبق قانون جدید تازه قراردای میشید…
    از اول قانون واسه مردم بوده ولی به خودشون که میرسه از رو قانون رد میشن، رسمی میشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام