مشکل وضعیت استخدامی کارکنان کشور بیشتر در حوزۀ اجرا و نظارت است تا حوزۀ تقنین

مشکل وضعیت استخدامی کارکنان کشور بیشتر در حوزۀ اجرا و نظارت است تا حوزۀ تقنین.

به گزارش شناسنامه قانون، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در نشستی با حضور معاونان و مدیران این سازمان و معاونان توسعۀ منابع و پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی کشور که با موضوع بررسی مسائل تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران برگزار شد، مسئولیت معاون سرمایه انسانی دستگاه‌های اجرایی بر نظارت بر قراردادهای گوناگون و خارج از قانون در دستگاه‌های اجرایی را یادآور شد.

لزوم اصلاح ساختارها و فرآیندها

دکتر لطیفی در ابتدای سخنان خود تصریح کرد: در حوزۀ ساختارها و فرآیندها با چالش‌های جدی مواجه هستیم؛ این چالش‌ها یک‌شبه ایجاد نشده و یک‌شبه نیز حل نمی‌شوند. همین که بتوانیم مسیر را اصلاح، ارزیابی و پیگیری کنیم، بخش بزرگی از چالش‌ها برطرف می‌شوند‌.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور مشکلات اصلی کشور را در سه محور تشریح کرد و گفت: عدم رضایتمندی مردم، عدم بهره‌وری در عملکرد دستگاه های اجرایی و ادراک بی‌عدالتی بین کارکنان دستگاه‌های اجرایی مشکلات اصلی کشور هستند که نظام اداری می‌تواند و باید به رفع آن‌ها کمک کند.

عدم بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی و عدم رضایتمندی مردم از نظام اداری

وی افزود: شاخص‌های بهره‌وری در بسیاری از عرصه‌ها منفی است، همچنین رضایتمندی مردم از نظام اداری وضعیت مطلوبی ندارد.

دکتر لطیفی بر راه‌اندازی سامانه‌ای برای سنجش رضایتمندی مردم تأکید کرد و گفت: در دنیای دیجیتال امروز، تکریم واقعی ارباب رجوع این است که اساساً نیازی نباشد او به دستگاه اجرایی مراجعه کند، درخصوص خدماتی که حضور اجتناب‌ناپذیر است نیز باید سازوکاری برای سنجش رضایتمندی خدمت‌گیرندگان داشته باشیم.

ادراک بی‌عدالتی در میان کارکنان دولت

وی احساس و ادراک بی‌عدالتی در میان کارکنان دولت را یکی دیگر از مشکلات اساسی دانست و گفت: در پی این احساس، سونامی همسان‌سازی حقوق و مزایا راه افتاده است. انواع روش‌های به‌کارگیری نیروی انسانی که مبنای قانونی ندارند و یا برای آنان مبانی ایجاد شده بر این احساس بی‌عدالتی افزوده است.

در خصوص طرح ساماندهی کارکنان دولت

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ضمن اشاره به طرح ساماندهی کارکنان دولت، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های علمی و کارشناسی صورت گرفته، مشکل وضعیت استخدامی کارکنان کشور بیشتر در حوزۀ اجرا و نظارت است تا حوزۀ تقنین، لذا مشکل در این حوزه‌ها باید حل شود که راهکار آن کنترل و نظارت و برخورد با متخلفان است. نباید قراردادهای گوناگون و خارج از قانون در دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشند و مسئولیت نظارت بر این مهم با معاون سرمایه انسانی دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در پایان رویکرد سازمان اداری و استخدامی کشور را مبتنی بر دانایی، علم و تجربۀ پیشین دانست و تأکید کرد در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران دستگاه‌های مشمول باید با رعایت عدالت، بهره‌وری و رضایت عامه، در بازۀ زمانی تعیین‌شده، با رعایت وحدت رویه، مطابق قانون عمل کنند و در فضای مبتنی بر کرامت و عزت نسبت به تبدیل وضعیت ایثارگران عزیز مشمول اقدامات لازم را انجام دهند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
18 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سعیدی فر

بخش زیادی از نگا ه ها به همسان سازی حقوق هست در حالیکه تفاوت نوع رابطه استخدامی ها بغیر از حقوق و دستمزد در موارد دیگر هم متاسفانه نمود میکند که در بهره وری کارکنان موثر هست از جمله عدم امکان انتقال و جابجایی نیروهای غیر رسمی یا غیر پیمانی، عدم برخورداری از مزایای تسهیلاتی، عدم برخورداری از مزایای پست های استخدامی مختلف، عدم امکان ارتقاء جایگاه اداری و دریافت پست های مدیریتی و بهره مندی از افزایش حقوق ها و البته بسیاری از موارد و مشکلات دیگر که در میزان بهره وری کارمندان قراردادی یا حجمی شرکتی موثر هست.

محمد حسن

این آقا چنان داره از بهره وری و عدم رضایت مردم حرف میزنه انگار گوشت داده بعد آبگوشت تحویل نگرفته برادر عزیز شما اول معیشت کارکنان خودت رو تأمین کن بعدا انتظار داشته باش کم زور بگید توجه کنید :امیرالمؤمنین علی† آنجاکه به مالک توصیه می کنند تا کارگزاران دولتی را از میان چه افرادی انتخاب کند، سپس می فرماید: روزی فراوان بر آنان ارزانی دار (نهج البلاغه، 1388، نامه 53، ص 411). تأمین کارمندان از نظر مادی موجب می شود کارمندان نسبت به آینده شغلی خود احساس اطمینان کنند و گرفتار فساد اقتصادی و مالی مانند رشوه خواری نگردند؛ زیرا این گونه انحرافات، اغلب از فشار مادی نشأت می گیرد. درصورتی که زندگی فرد تأمین شود، حاضر نخواهد شد حیثیت و شرف خود را به خاطر چیزی که نیازی به آن نداشته، به مخاطره اندازد و به اصلاح و خودسازی خود می پردازد و به مبحث خودکنترلی توجه می کند. درنتیجه، سلامت سازمانی محقق می گردد

اسی

آقایون فقط این روزها بحثشون شده خانواده شهدا و ایثارگر حساب کن که دیگر کارمندان تو اداره گاو میچرونن حالا ما که هیچ کدوم از این موارد رو نداریم پس تکلیفمون چی میشه تا به ماها میرسن میگن که برای دولت بار مالی داره پس برای خانواده شهدا و غیرو بار مالی نداره دولت با این کارش بی انگیزگی رو در سایر کارکنان بوجود آورد.

رضا ایمانی

من با شما مخالفم. شما حرص و طمع رو دستکم گرفتید چه بسیار افرادی که با وجود حقوق و مزایای بالا دچار فساد شدن و از اون بیشتر افرادی که با وجود حقوق و مزایای ناچیز پاک دست موندن.
عرضم اینه که این انحرافات بیشتر بخاطر حرص و طمع مال و اموال بیشتره ویلا و باغ و … داشتنه وگرنه که تا حالا هیچ کارمندی از گرسنگی نمرده.

ارزو

سلام عزیزکمک پرستاری که آزمون نمی‌خواد بیمارستان ما مرتب نیرو میگیره شرکتی بدون ازمون

س س

تا موقعی که برده داری نوین پیمانکار نیروی انسانی حذف شود هیچ مشکل حل نخواهد ومشکل ساختاریست در نوع استخدام نه نظرات

نادر قانعی

کارفرما در کشور یک فرد حقوقی می‌باشد ولی میزان پرداختی ها و نوع قرارداد ها به الوان مختلف است.چرا کسانی که با مدرک همسان با سابقه همسان در دو اداره جداگانه کارمند یک دولت هستند حقوق های متفاوت دریافت کنند ؟
عدالت کجای این رویه است.

Ebi

واقعا تا کی میخایین مردم دور سرشون بچرخونین.بسه دیگه اینقدر وعده و وعید وبهانه تراشی یک هزارم اختلاس‌های این مملکت جوابگوی تمام نیازهای نیروهای شرکتی هست.اما افسوس که مدیران تمام شرکتها از همون بازنشسته های خود دولت هستن اینکار اجرایی نخواهد شد تازمانی که رابطه ها و رانت بازی برداشته بشه.همون مثل بزک نمیر بهار میاد……

حسن زاده

سازمان استخدامی کشور به این نکته اساسی توجه کنند که چرا با وجود شدید کمبود فرصتهای استخدامی به سن استخدام افزوده نشده است؟ حداقل ۵سال فرصت داده می شد تا آنهایی که بخاطر عدم اشتغالزایی وکم کاری دولتها در این حوزه نتونسته اند کار پیدا کنند یه مقدار امیدواری پیدا می کردند… در بیشتر کشورها سن استخدام مطرح نیست چه بهتر یه شغلی که ۳۰ سال مدت مشغولیت داره بین ۳ نفر تقسیم بشه برا دولت چه فرقی می کنه که یک نفرو با۳۰سال بازنشست کنه یا ۳نفر رو با ۱۰سال ؟!!!

محمد

همین مسئله تبدیل وضعیت ایثارگران هم باعث نارضایتی در بین کارمندان میشود.چرا یک کارمندشرکتی و یا قراردادی و… با یک سال سابقه فقط به دلیل اینکه مشمول این قانون میشود تبدیل وضعیت و به طور مستقیم رسمی میشه، ولی یه کارمند با 10،15،20سال ویا بیشتر هنوز باید قراردادی باشه ،فقط به خاطر اینکه مشمول این قانون نیست.
در خصوص نظارت دولت این رو باید گفت که در حد صفر میباشد.
وقتی یه کاری انجام میشود و یا یک قانون و … وضع میشود فقط انجام میشود ویا ناقص اجام میشود و نظارت های بعد از آن به طور کل کنار گذاشته میشود

معین

۱۰ تا نیرو تازه وارد تو اداره ما هنوز یکسال نیست امده اند از طرح ایثارگری استفاده کردند همه استخدام رسمی شدند ولی ما با ۲۰ سال سابقه هنوز بایدسرگردان باشیم من که خیلی بی انگیزه شدم کلا کار نمیکنم همش از زیر کار در میرم

سارا

جذب نیروهای نا کارآمد ایثارگر که با پارتی و آگاهی از این تبدیل وضعیت به سازمان ها ورود پیدا کردند، باعث کاهش شدید بهره وری نیروهای شرکتی و قراردادی(بخصوص شرکتی) خواهد شد و این موضوع از هم اکنون کاملا قابل مشاهد است که پرسنل دیگر کار نخواهند کرد.

سلطان

سلام بجای اینکه چندگانگی و تبعیض رو در بین کارکنان رواج بدید بیاید بجای استخدام خانواده عزیز ایثارگران بهشون یه سری امتیازات جانبی وام کم بهره و اینا بدید نه اینکه شخصی بدون تجربه بدون اینکه 1 سال سابقه داشته باشه سریع بیاد و طرف قرارداد مستقیم بشه پس تکلیف امثال من که زیر نظر شرکت های نیروی انسانی هستیم و فاصله حق وحقوقمون از زمین تا اسمونه چی میشه فقط دنبال رضایت چند درصد محدود هستید بجای تعیین تکلیف کلی

علی

شما را به خدا قسم میدم تبدیل وضعیت هرچی سریعتر انجام دهید

Parvin

تورو خدا مجوز میدید سازمان ها نظارت م داشته باشید فک و فامیلاشونو به اسم نیروهای مشاوره و پ۰روژه اوردن بعد قرارداد و پیمانی کنن با سابقه ها و افراد سازمان رو شوت کنن مثل سازمان فضایی مثل سازمان استاندارد

مجید زندی

عزیزان تبدیل وضعیت (ایثارگران) حق مسلم است. که خیلی در اجرا هم دیر شده. اما این بحث دو شاخه مجزا است. ایثارگران و فرزندان آنها که نباید تجمیع شود ایثار زیر ۵۰ سال نداریم هر جا هم که مشغول کار باشه باید تبدیل وضعیت بشه چونکه تعداد کمی باقیمانده اند. با هر سنی ، مدرکی، و سابقه ای ولیکن فرزندانشان نه باید حداقل ها را داشته باشند تا حق کارکنان با سابقه و دارای مدرک تحصیلی ضایع نشود. بنده خودم ایثارگرم با حدود ۵۸ سال سن و ۱۷ ساله پیمانکاری و ۱۲ سال قبلش قراردادی بودم ضمن داشتن ۴۶ ماه اصلاح شده یعنی تا روز قطعنامه سابقه ایثارگری. حالا شماها که کننده هستید بفرمایید اگر اشخاصی مثل بنده تبدیل وضعیت شوند اشکالی داره؟ اشکال در پیمانکاری کردن و انواع مختلف قرارداد های کار و سیاست انقباضی استخدامی است که به مرور مثلا از پیمانکاری به مدت موقت و بعد به معین و پیمانی و رسمی شدن را تا رسمی شدن را آنقدر کش دادند تا عمر عزیز به سر رسید و هیچ کس به حقش نرسید. اگر همین قانون ایثارگران را در زمان مصوب سال ۸۶ درست اجرا شده بود الان کارکنانی که مشمول این قانون نیستند اینقدر شکوه و شکایت نداشتند. لازم به ذکر است امثال بنده هم چون پیمانکاری و شرکتی هستیم هنوز پیشرفت کارمان به صفر هم نرسیده.

علیرضا

مقصر بحث نیرو انسانی صرفا خود سازمان اداری واستخدامیه ،مگه قانون نگفته صرفا جذب از طریق آزمون باید باشه وثابت هم شده بهترین روشه پس چرا سازمان به اصطلاح اداری واستخدامی با سازمان های متخلف دراین خصوص نه تنها برخورد نمی کنه بلکه جماحی نگاه میکنه مثلا هر چی نیروی بنجل تو سازمان ما بصورزت غیر رسمی وارد کردن چون رئیس سازمان از باند وحزی رئیس سابق سازمان اداری بوده بهشون شناسه دادن الان هم میخوان با طرح مجلس اینا رو تبدیل وضع کنن چرا ؟
اونوقت بچه های نخبه مردم که پارتی ندارن سالیان سال پشت در ادارات بمونن یا فکر مهاجرت باشن ،مشکل اول وآخر تو بحث منابع انسانی خود سازمان اداری واستخدامیه ،سازمان های نظارتی هم که طبق معمول خوابن

قراردادی

با سلام وخسته نباشید از این همه بی عدالتی. والله اینقدر بی انگیزه شدم نمیدونم چی بنویسم . الان ۱۰ ساله میگیم امسال نشد سال دیگه ولی اینجوری پیش میره فکر کنم باید نیروهای قراردادی که امتیاز جانبازی و ایثارگری و اینجور چیزا ندارن آرزوی رسمی شدن وارتقای شغلی و حقوق یکسان با معلم تربیت معلمی یکساله رو به گور ببرن.نمیدونم گناه من چیه که بامدرک فوق لیسانس پدرم به جبهه نرفته گناه من چیه من خودم خدمت سربازی رفتم ولی آقازاده ها ی خانواده ایثارگر نه خدمت سربازی رفته حالا هم نیروی رسمی شده .خدا بگم حسن روحانی و وزیر وزرای خائنش رو چکار کنه که کم نکرد درحق نیروهای قراردادی.