اخبار اداری و استخدامی

غیرنقدی شدن بن خواربار ۱۴۰۱ کارگران رد شد/ برآورد سبد معیشت ماهانه به ۱۱.۵ میلیون تومان

پیشنهاد غیرنقدی شدن بن خواربار ۱۴۰۱ کارگران در جلسه روز شنبه شورای عالی کار رد شد.

هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفتگو با ایسنا، به تشریح جزئیات این نشست پرداخت و گفت: در خصوص پیشنهاد غیر نقدی شدن بن خواربار کارگران مطلع شدیم که این پیشنهاد در واقع از جانب صندوق کارآفرینی امید است وجزئیات آن از این قرار بود که کارفرمایان وجه چهارصد هزار تومانی بن خواربار را به صندوق کارآفرینی امید واریز کنند و صندوق بر اساس ارزش افزوده آن، به کارگران کارت اعتباری و تسهیلات با کارمزد اندک اختصاص بدهد که این پیشنهاد در جلسه مورد مخالفت قرار گرفت و رد شد.

وی ادامه داد: گروه کارگری در جلسه روی کالاهای تنظیم بازاری که دولت توزیع می کند، تاکید داشت و اعلام کردیم که دولت باید در این خصوص به کمک خانوارهای کارگری بیاید.

ابوی ادامه داد: درباره راهکارهای تقویت معیشت کارگران نیز مطالبی مطرح و عنوان شد که معیشت کارگران با این دریافتی دچار مشکل است. برابر آخرین گزارشها که از سوی نماینده کانون عالی شورای اسلامی کار کشور ارائه شد، هزینه سبد معیشت کارگران به ۱۱.۵ میلیون تومان در ماه رسیده و لازم است راهکاری در پیش بگیریم که دستمزد کارگران ترمیم شود چرا که کاهش قدرت خرید کارگران ناشی از تورمی است که در جامعه به وجود آمده است، از طرفی معتقدیم که کارفرمایان هم باید توانایی پرداخت داشته باشند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه اگر این تورم کنترل شود نیازی به افزایش دستمزد نیست، اظهار کرد: قدرت خرید کارگران باید افزایش یابد تا سفره کارگران کوچک تر نشود.

ابوی در پایان نیت وزیر کار و معاون روابط کار از برگزاری جلسه شورای عالی کار را در جهت شفاف سازی و کارگشایی دانست و گفت: اگر چه جلسه، مصوبه ای در پی نداشت ولی کلیات آن مثبت بود و دستاوردی که از جلسه حاصل شد این بود که از این پس جلسات شورای عالی کار به طور منظم و ماهیانه برگزار شود تا قدرت چانه زنی هر دو گروه کارفرمایی و کارگری افزایش یابد.

همچنین، علی خدایی (عضو کارگری این شورا) در ارتباط با مصوبات این جلسه گفت: بعد از بررسی ها، خوشبختانه طرح غیرنقدی شدن بن خواربار کارگری در جلسه امشب رد شد؛ شورا با اجماع تصمیم گرفت که بن خواربار همچنان نقدی باقی بماند؛ بنابراین نگرانی کارگران در این زمینه برطرف شد.

وی افزود: در ارتباط با طرح تمدید معافیت کارگران بقاع متبرکه از شمول قانون کار، مصوب شد این تمدید با اصلاح بخشنامه صورت پذیرد به گونه‌ای که معافیت فقط برای کارهای غیراقتصادی برقرار باشد و کارهای اقتصادی از چتر معافیت خارج شوند که این نیز به نوبه‌ی خود گام مثبتی است.

اما یکی از دستور کارهای جلسه، رسیدگی به معیشت کارگران و بررسی راهکارهای افزایش قدرت خرید دستمزد بود؛ خدایی در رابطه با این دستور کار و نتایج حاصله می‌گوید: قرار شد کمیته دستمزد به زودی شروع به کار کند و به طور تخصصی به بحث بهبود معیشت ورود نماید؛ در عین حال، اصلاح آیین نامه ماده ۱۴۹ قانون کار (بحث مسکن کارگری) و گسترش تعاونی‌های کارگری با هدف افزایش نرخ توزیع کالاها، از مصوبات نشست امشب بود؛ قرار شد در ارتباط با کالاهایی که باید به دست کارگران برسد، بحث و تصمیم گیری شود.

به گفته خدایی، یکی دیگر از مصوبات شورا، برگزاری مرتب و ماهانه شورایعالی کار در هفته سوم هر ماه بود که این روال مرتب می‌تواند مسیر چانه زنی را هموار نماید.

خدایی تاکید کرد: توقع گروه کارگری و خواسته قانونی آن ها، افزایش دستمزد است که بدون تردید در شرایط فعلی اقتصاد، یک ضرورت غیرقابل انکار است؛ امیدواریم با شروع به کار کمیته دستمزد در هفته‌های آینده بتوانیم در این زمینه به نتایج قابل قبولی برسیم.

بیشتر ببینید:

موضوع مربوط: بخشنامه مزد ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام