اخبار اداری و استخدامیسامانه جمع‌نویسی

سامانه نجم؛ نظام جمع سپاری مجمع تشخیص مصلحت نظام

سامانه نظام جمع سپاری مجمع تشخیص با عنوان «نجم» رونمایی شد

خبر مربوط به ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ است.

سامانه نظام جمع سپاری دبیرخانه مجمع (نجم) با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از معاونان و مدیران دبیرخانه مجمع، روسای کمیسیون ها و جمعی از نخبگان و صاحبنظران کشور رونمایی شد.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از مجمع تشخیص مصلحت نظام، در آئین رونمایی از سامانه نجم، که روز یکشنبه (۱۶ شهریور ماه) در ساختمان مجمع برگزار شد، میثم مظفر رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام به اندیشکده ها و مراکز پژوهشی وابسته یا در رابطه با مجمع اشاره کرد و نظام جمع سپاری در دبیرخانه مجمع را تحولی در دریافت نظرات و پیشنهادات اندیشمندان، نخبگان و آحاد مردم ارزیابی کرد.

رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی مجمع با اشاره به اهمیت مفهوم امت سازی در قرآن گفت: اگر جویای تحول در کشور هستیم، لازمه آن تشکیل امت واحده است. وجود امت بدون امام راه به منزل نخواهد برد و دچار انحراف خواهد شد. در قرآن امام نار و امام نور داریم. در امت واحده توحیدی، جماعت مؤمنین حول امام نور تشکیل می‌شود. در قانون اساسی ما یکی از وظایف رهبری، هدایت جامعه ذکر شده است و سیاست‌های کلی نظام، به مثابه اعمال ولایت ولی فقیه است.

مظفر گفت: ولی فقیه طبق فرمان خداوند به پیامبر اکرم (ص) با آحاد جامعه بویژه نخبگان مشورت می‌کنند. در حکمرانی سیاسی باید بسترهایی را تأمین کنیم تا مردم نظرات خود را به حاکمان منعکس کنند و خدمات را ارزیابی کنند و ایده‌های خود را ارائه دهند. امروز به دنبال جمع سپاری در دبیرخانه مجمع هستیم و از ظرفیت‌های فکری نخبگان جامعه، در مأموریت‌های مجمع استفاده کنیم.

وی با برشمردن مأموریت‌های مجمع به افتتاح سامانه نجم (نظام جمع سپاری مجمع) اشاره کرد و گفت: ایده‌های ارائه شده در این سامانه، مکمل فرایند سنتی اندیشه ورزی در مجمع است.

رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی مجمع عنوان کرد: جمع‌سپاری در سه مرحله انجام می‌شود. ایده اولیه در سامانه نجم بارگذاری می‌شود. در مرحله دوم ارائه بندهای پیشنهادی در سیاست‌های کلی و … است. در فاز سوم مجمع به جمع بندی اولیه می‌رسد و نسخه نیمه نهایی در سامانه نجم بارگذاری می‌شود تا نکات نهایی صاحبنظران را بار دیگر دریافت کنیم. ایده‌ها در هیأت‌های داوری به ریاست اعضای مجمع داوری می‌شود. اندیشکده معین در قلمرو موضوع هم در داوری ایده‌ها دخیل هستند.

مظفر افزود: مفهوم جمع سپاری crowd sourcing مفهوم جدیدی است که معنای آن از مشارکت عمومی گرفته شده است. در بسیاری از کشورهای جهان پا به عرصه سیاستگذاری گذاشته و توانسته زمینه ساز تحول در عرصه سیاستگذاری این کشورها باشد. برای نمونه می‌توان به سامانه قانون باز openlaws.com اتحادیه اروپا اشاره کرد که در فرآیند قانون نویسی از مشارکت عمومی بهره می‌گیرد.

به گفته رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام این فرایند که به نوعی مکمل فرایند سنتی گذشته است، پای طیف وسیعی از نخبگان را به عرصه سیاستگذاری کشور باز می‌کند و از مشارکت آنها استفاده می‌کند تا بتواند بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه را حاصل نماید و جمع سپاری در حکمرانی امروز با توجه به پیچیدگی مسائل و ابعاد مختلف موضوعات از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: در واقع جمع سپاری، به همراه سایر روش‌های مشارکت جویانه، فرصت‌های تازه ای را برای فعالیت شهروندان ایجاد می‌کند تا هم شهروندان و ذینفعان در موضوعات مختلف سیاستگذاری بتوانند در تصمیمات کلان کشور دخیل باشند و همچنین سیاستگذاران را با ابعاد عینی و ملوس تر موضوعات جامعه و اقشار مختلف نزدیکتر می‌کند و سبب اتخاذ تصمیمات آگاهانه‌تر سیاسی برای حاکمیت می‌گردد. همچنین فرصتهای تازه ای را در راستای جاری شدن صدای مردم در فرایندهای سنتی سیاستگذاری ارائه می‌نماید. ما مشارکت در تدوین سیاست‌ها در مجمع را همراهی با رهبر معظم انقلاب می‌دانیم.

در ادامه سید یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی تحقق سیاست‌های کلی نظام در سخنرانی خود به موضوع استفاده از ظرفیت‌های جوانگرایی در کنار بهره گیری از تجارب مدیران باسابقه اشاره کرد و گفت: مشکل ما تولید فکر نیست، مصرف فکر است.

وی افزود: گاهی دو فکر متضاد از دو خاستگاه اندیشه در طول یک برنامه توسعه اجرا شده است. از جمله مثال‌های این موضوع، اجرای مسکن مهر و نفی تأثیر آن در بازار مسکن است و از آشفتگی در هدفگذاری و اجرای برنامه‌ها، این نتیجه می‌شود که دماسنج آمار کشور، دمای واقعی کشور را اعلام نمی‌کند.

جبرائیلی پیشنهاد کرد: در برنامه هفتم، از مدل سابق برنامه‌نویسی فاصله بگیریم و بر اساس نیازهای واقعی کشور برنامه نویسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام