آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

پیشنهاد اصلاح آیین نامه داخلی شورای عالی آموزش و پرورش

پیشنهاد اصلاح آیین نامه داخلی شورای عالی آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد اصلاح آیین نامه داخلی شورای عالی آموزش و پرورش را به هیئت دولت ارائه نموده است.

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» شوراي عالي آموزش و پرورش در چارچوب سياست هاي كلي نظام، قوانين و مقررات، عهده دار امر سياست‌گذاري، تدوين خط مشي ها و راهبردها، تعيين ضوابط و وضع مقررات، تصويب اساسنامه ها و آیين نامه است،‌ شورایی که در سال ۱۲۷۵ با عنوان انجمن معارف و با عضويت رجال برجسته فرهنگي و سياسي كشور و در راستای گسترش مدارس جديد ايجاد شد.

با آغاز حكومت مشروطه و تشكيل قوه مقننه، تاسيس مدارس دولتي و ملي در حوزه وظايف دولت قرار گرفت و تحصيل اجباري شد .در سال ۱۲۹۰ قانون اساسي معارف به تصويب رسيد که از جامع‌ترين قوانين آموزش و پرورش كشور در دوره مشروطيت به شمار مي رود و آموزش ابتدايي را براي عموم ايرانيان اجباري کرد.

پس از تصويب قانون اساسي معارف و نظر به ضرورت وضع ضوابط و مقررات آموزشي و تربيتي، مجلس شوراي ملي در سال ۱۳۰۰ قانون شوراي عالي معارف را تصويب كرد و با تشكيل شورای عالی معارف، براي نخستين بار در تاريخ ايران امر تعليم و تربيت، شورايي شد. فعالیت های این شورا که بعدها به شورای عالی فرهنگ (سال ۱۳۱۶) و سپس شوراي عالي آموزش و پرورش (سال ۱۳۴۳) تغییرنام داد، ذیل وزارت آموزش و پرورش تا سال ۱۳۵۵ ادامه يافت و از آن زمان تا مهرماه ۱۳۵۸متوقف شد.

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و با توجه به ضرورت ساماندهي امور آموزشي و تربيتي در آموزش و پرورش در مهرماه ۱۳۵۸ شوراي انقلاب جمهوري اسلامي ايران قانون تشكيل شوراي عالي آموزش و پرورش را به تصويب رساند و اولين جلسه آن در مهرماه ۱۳۵۸ به رياست شهيد محمدعلي رجایی تشكيل شد.

در سال ۱۳۸۱ آخرین تغییرات در قانون شورای عالی آموزش و پرورش به عمل آمد و برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش ایران، عالی‌ترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس قوه مجریه، ریاست شورا عالی آموزش و پرورش را برعهده گرفت. در ادامه و به استناد ماده (۱) قانون اصلاح لایحه قانونی راجع به تشکیل شورای عالی آموزش و‌ پرورش، آیین‌نامه داخلی شورای یادشده به تصویب رسید. مطابق این آیین نامه، جلسات شورا به ریاست رئیس جمهور و در غیاب وی، وزیر آموزش و پرورش و با حضور حداقل ۱۵‌نفر از اعضای رسمی ‌شورا رسمیت می‌یابد و برای تصویب هر موضوع رای موافق حداقل ۱۲ نفر از اعضا ضروری‌است.

درحال حاضر و باتوجه به ضرورت انطباق، بروز‌رسانی و ترمیم وظایف و اختیارات دبیرکل و دبیرخانه این شورا با وظایف و مسئولیت‌های مندرج در سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش و اسناد بالادستی مرتبط، رفع ابهام برای ترمیم ساختار تشکیلات تفصیلی اداری و مالی و همچنین زمینه‌سازی برای تدوین و تنظیم آیین‌نامه اداری و استخدامی و مالی خاص شورا برای جذب و بکارگیری افراد متخصص، صاحب‌نظر و هیئت علمی با توجه به وظایف این شورا مبنی بر انجام و پشتیبانی از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و خدماتی دبیرخانه و کمیسیون‌های مربوط، وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد اصلاح آیین نامه داخلی شورای عالی آموزش و پرورش را به هیئت دولت ارائه نموده است.

دانلود متن پیشنهادی

گفتنی است این پیشنهاد مراحل بررسی خود را در کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری هیئت دولت طی می کند.

1 دیدگاه

  1. واقعاً خسته نباشید،خدا قوت انشالله همیشه سلامت و موفق باشید این کانال شناسنامه قانون عالیه،حرف نداره،ممنون از زحمات شبانه روزیتون،هر چی آرزوی خوبه واسه ی شما عزیزان به حق رب العالمین،آمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام