فروشگاه کتاب استخدامی اداری ها
نهاد ریاست جمهوری

اساسنامه جایزه علمی- فناوری پیامبر اعظم (ص) (مصوب جلسه ۷۱۴ مورخ ۳۰/۳/۱۳۹۱ شوراي عالي انقلاب فرهنگي ابلاغي طي نامه شماره ۱۳۱۹۸/۹۱/دش مورخ ۱۴/۱۱/۱۳۹۱ رييس‌جمهور)

معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور

مصوبه «اساسنامه جایزه علمی- فناوری پیامبر اعظم(ص)» که در جلسه ۷۱۴  مورخ ۳۰/۳/۱۳۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ می‌شود:

مقدمه

جایزه علمی ـ فناوری پیامبر اعظم (ص) که در این اساسنامه به اختصار «جایزه» نامیده می‌شود، جایزه عالی فناوری در جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. محوریت اصلی جایزه، شناسایی و معرفی برترین‌های علم و فناوری جهان اسلام است. این امر از طریق ارزیابی طرح‌های علمی و فناورانه و اعطای جایزه به دانشمندان و متخصصین برتر در سطح جهان اسلام صورت می‌گیرد. به علاوه، این جایزه به دنبال ایجاد فضایی است که در آن صاحبان و متقاضیان فناوری در کشورهای اسلامی حضور یابند و ضمن ارائه دستاوردها و نیازهای خود، زمینه برای تعامل و همکاری بیشتر آنها فراهم شود. باتوجه به اینکه محدوده پوشش این جایزه کلیه کشورهای اسلامی است، با احترام به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام (ص)، این جایزه، «جایزه علمی- فناوری پیامبر اعظم(ص)- با عنوان انگلیسی: Mustafa Prize نامگذاری شده است.

ماده ۱ـ  ویژگی‌ها و اهداف:

ویژگی اصلی جایزه، افزایش سطح همکاری و هم‌افزایی در حوزه علوم و فناوری در سطح کشورهای اسلامی با تأکید بر فناوری‌های پیشرفته است.

۱-۱- اهداف اعطای جایزه:

الف- شناسایی و معرفی فناوری‌های برتر کشورهای اسلامی

ب- تقدیر از صاحبان دستاوردهای علمی و فناوری‌های برتر مسلمان

ج- تقویت جایگاه علمی و فناوری دانشمندان جهان به‌ویژه جهان اسلام

د- زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی

هـ- سیاست‌گذاری برای حرکت جمعی و ایجاد وجدان علمی مشترک در جهان اسلام درجهت رفع وابستگی‌های عرصه فناوری و تقویت جهان اسلام

۱-۲- موضوعات و رویکرد‌های کلان جایزه عبارتند از:

الف) تلاش برای شکستن انحصارگرایی علمی و فناوری در جهان

ب) تشریک مساعی، هم‌افزایی و همگرایی بین کشورهای اسلامی در حوزه علوم و فناوری‌های نوین

ج) افزایش نقش کشورهای اسلامی در معادلات بین‌المللی

د) ایجاد فضای همکاری و تعامل بین متخصصین و دانشمندان کشورهای اسلامی

هـ) تشویق و ترغیب دانشمندان جهان اسلام و مسلمانان سراسر جهان در جهت تولید هرچه بیشتر علم و فناوری، کارآفرینی، رفع نیاز مردم و افزایش ثروت در جامعه اسلامی

و) معرفی جایزه به عنوان یکی از نمادهای مهم شایستگی و برتری علمی در سطح جهان

ز) نهادینه‌سازی تبیین اسلامی از علم و فناوری، فلسفه علوم و فلسفه فناوری

۱-۳- دوره زمانی:

دوره زمانی اعطای جایزه به‌صورت دو سالانه است، و حداکثر به یک نفر شخص حقیقی یا حقوقی در هر حوزه علم و فناوری اعطا می‌شود.

تبصره: بعد از برگزاری چند دوره، به تشخیص شورای سیاستگذاری، جایزه می‌تواند بصورت سالانه اعطا گردد.

ماده ۲- ارکان:

ارکان جایزه عبارتند از: شورای سیاست‌گذاری، گروه‌های داوران.

ماده ۳- شورای سیاست‌گذاری:

شورای سیاست‌گذاری جایزه، مسؤولیت تصویب سیاست‌های کلان جایزه را به عهده دارد و اعضای آن عبارتند از:

۳-۱- رئیس شورا: معاون علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران

۳-۲- پنج نفر اعضای حقیقی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مدت چهار سال انتخاب می‌شوند. انتخاب مجدد افراد بلامانع است.

۳-۳- اعضای حقوقی ایرانی عبارتند از: وزیر امور خارجه؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ رئیس جا معة ‌المصطفی‌ العالمیه؛ رئیس فرهنگستان علوم؛ رئیس فرهنگستان علوم پزشکی؛ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رؤسای کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و بهداشت، درمان مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه صنعتی شریف

۳-۴- اعضای حقوقی خارجی عبارتند از: دو نفر از رؤسای نهادهای اسلامی بین‌المللی که به‌عنوان اعضای حقوقی از بین رؤسای نهادهای بین‌المللی اسلامی از جمله: آکادمی علوم جهان اسلام، کمیته همکاری‌های علمی ـ فناوری سازمان همکاری‌های اسلامی (کامستک)، بانک توسعه اسلامی، سازمان آموزشی علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو)، دو نفر از رؤسای مسلمان دانشگاه‌های معتبر جهان اسلام با پیشنهاد رئیس شورای سیاست‌گذاری و تصویب اعضای بندهای ۳ـ۱ لغایت ۳ـ۳ برای مدت یک دوره انتخاب خواهند شد.

انتخاب مجدد هریک از اعضا بلامانع است.

۳-۵- رییس پارک فناوری پردیس عضو و دبیر شورای سیاست‌گذاری است.

تبصره: آئین‌نامه داخلی، اولویت‌بندی حوزه‌های علمی و فناوری جایزه و ضوابط انتخاب برگزیدگان، به تصویب شورای سیاست‌گذاری می‌رسد.

ماده ۴- نهادهای نامزدکننده:

برای هر دوره نهادهای نامزدکننده (اشخاص حقیقی وحقوقی) از بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی معتبر کشورهای اسلامی، فرهنگستان‌های علوم کشورهای اسلامی، نهادهای علمی و فناوری بین‌المللی اسلامی و دانشمندان برجسته مسلمان توسط شورای سیاستگذاری تعیین واعلام می‌گردند.

ماده ۵- داوری:

۵-۱- متناسب با هریک از اولویت‌های علمی و فناوری جایزه، از یک گروه داوران ۷ نفره متشکل از متخصصین موضوع از ایران و سایر کشورهای اسلامی و مسلمانان سایر کشورها استفاده خواهد شد.

۵-۲- انتصاب هریک از گروه داوران با پیشنهاد رئیس یا ۳ نفر از اعضای شورای سیاست‌گذاری و تصویب شورای سیاست‌گذاری خواهد بود.

۵-۳- هریک از گروه داوران وظیفه انتخاب و پیشنهاد نامزدهای دریافت جایزه به شورای سیاست‌گذاری را بر عهده دارند.

تبصره ـ ضوابط و نظام داوری بنا به پیشنهاد رئیس شورای سیاست‌گذاری توسط شورای سیاست‌گذاری تصویب خواهد شد.

ماده ۶- دبیرخانه:

دبیرخانه، وظیفه پیگیری تصمیمات و اجرای مصوبات شورای سیاست‌گذاری را بر عهده دارد.

تبصره: شرح وظایف دبیرخانه به پیشنهاد رییس پارک فناوری پردیس و تأیید رئیس شورای سیاست‌گذاری به تصویب شورای سیاست‌گذاری خواهد رسید.

ماده ۷- زمان برگزاری مراسم:

نظر به اینکه جایزه، مزین به نام پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌باشد و با توجه به اهداف جایزه، زمان برگزاری آن، مقارن با هفته وحدت (۱۲ الی ۱۷ ربیع‌الاول) است.

ماده ۸- نوع و میزان جایزه:

جایزه شامل: تندیس، لوح تقدیر و هدیه ویژه است که به فرد برگزیده در هر کدام از اولویت‌های علمی و فناوری، به‌صورت جداگانه تعلق می‌گیرد.

تبصره۱:‌ میزان و نوع هدیه ویژه در هر دوره توسط شورای سیاست‌گذاری تعیین و اعلام می‌شود.

تبصره۲: شورای سیاست‌گذاری می‌تواند از مشارکت و حمایت سایر نهادهای ایرانی و اسلامی استفاده نماید.

ماده ۹- این اساسنامه در یک مقدمه، ۹ ماده و ۵ تبصره در جلسه ۷۱۴ مورخ ۳۰/۳/۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی- محمود احمدی‌نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام