آزمون تعیین صلاحیت
مقررات و مصوبات

آیین نامه حمایت از نخبگان غیر ایرانی

آیین نامه حمایت از نخبگان غیر ایرانی (تصویب‌نامه شماره ۲۱۹۴۳۷/ت۶۰۴۴۱هـ مورخ ۲۶/۱۱/۱۴۰۱ هیئت وزیران با اصلاحات و الحاقات بعدی)

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت کشور- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت امور خارجه- معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور

بنیاد ملی نخبگان- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه ۲۵/۱۰/۱۴۰۱ به پیشنهاد شماره ۹۰۱۲۹/۱۱ مورخ ۲/۷/۱۴۰۱ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه حمایت از نخبگان غیر ایرانی را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه حمایت از نخبگان غیر ایرانی

ماده ۱ (اصلاحی ۷/۴/۱۴۰۲)- به منظور بهره‌مندی از دانش و تخصص نخبگان غیرایرانی که در راستای آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی، خدمات و اقدامات شایانی انجام داده یا می‌دهند، در صورت دارا بودن شرایط نخبگی از امتیازات شهروندی جمهوری اسلامی ایران به استثنای تابعیت و تصدی مقامات مذکور در ماده (۹۸۲) قانون مدنی برخوردار می‌شوند.

ماده ۲- شاخص‌های نخبگان غیرایرانی موضوع این آیین نامه و نحوه امتیازدهی به آن شاخص‌ها در چهارچوب سند راهبردی کشور در امور نخبگان -مصوب ۱۳۹۱- شورای عالی انقلاب فرهنگی مشتمل بر سوابق برجسته تحصیلی و آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی با تأکید بر فعالیت‌های مسأله‌محور، برگزیدیگی در رویدادهای رقابتی معتبر، فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، فعالیت‌های برجسته فرهنگی، ادبی، هنری، مدیریتی و ورزشی همسو با ارزش‌های ملی ایرانی، اسلامی و انقلابی و برخورداری از توصیه یا معرفی از نخبگان علم، فناوری، ادب، فرهنگ، هنر و غیره، توسط بنیاد ملی نخبگان و با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

ماده ۳- معاونت، علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با همکاری بنیاد ملی نخبگان موظف است درخواست‌های متقاضیان برخورداری از حمایت‌های این آیین‌نامه را بر اساس شاخص‌های ماده (۲) این آیین‌نامه با کسب نظر از دستگاه‌های تخصصی مربوط بررسی نموده و افراد واجد صلاحیت را ظرف دو هفته پس از تکمیل مدارک به کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور معرفی نماید.

ماده ۴ (اصلاحی ۷/۴/۱۴۰۲)- کمیسیون موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه موظف است پس از استعلام از مراجع امنیتی ظرف دو ماه نسبت به بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص پرونده‌های ارسالی از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور اقدام و در صورت تأیید، نسبت به ارسال آنها به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید. این فرماندهی موظف است ظرف دو هفته در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط در خصوص اعطای اقامت به متقاضیان مورد تأیید کمیسیون تصمیم‌گیری نماید.

ماده ۵- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌ها و مراجع ذیربط مکلفند در خصوص درخواست‌های صدور پروانه اشتغال یا جواز کسب برای دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین نامه مشابه اتباع ایرانی اقدام نمایند.

ماده ۶- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است ساز و کار لازم برای بهره مندی دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین‌نامه از کلیه خدمات بانکی همانند اتباع ایرانی را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه ایجاد نماید.

ماده ۷- ادامه تحصیل دارندگان دفترچه اقامت ویژه در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور با رعایت ضوابط مشابه اتباع ایرانی انجام می‌شود.

ماده ۸- کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند در چهارچوب وظایف و اختیارات مربوط، نسبت به ارائه خدمات به دارندگان دفترچه اقامات ویژه اعم از صدور گواهینامه، صدور سیم کارت، خدمات بیمه، تأسیس شرکت و خروج و مراجعت مشابه اتباع ایران اقدام نمایند.

ماده ۹- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است سازوکار لازم برای ارائه خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به دارندگان دفترچه اقامات ویژه را بر اساس شناسه اقامت ویژه مشابه شناسه ملی اتباع ایرانی ظرف یک‌ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه ایجاد نماید.

ماده ۱۰- بند (۴) تصویب‌نامه شماره ۱۰۷۴۵۰/ت۵۹۲۶۷هـ مورخ ۱۹/۶/۱۴۰۱ لغو می‌شود.

محمد مخبر- معاون اول رییس‌جمهور

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام