مطالب کوتاه

تعطیلات ستاد کرونا برای کارگران اضافه کاری محسوب نمی‌شود

در تمام اعلامیه های ستاد کرونا تعطیلی را سراسری ذکر کرده، پس تعطیلی سراسری با رسمی تفاوت دارد.

یا تعطیلات ستاد کرونا برای کارگران جزء اضافه کاری محسوب می شود؟

شناسنامه قانون- با توجه به تعطیلات روز‌های گذشته که بر اساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا صورت گرفت، پنج روز سراسر کشور تعطیل شد به جزء مشاغل ضروری که در این میان بسیاری از کارگران بخش‌های خصوصی که واحد‌های آن‌ها تعطیل نشده بود به این امر اعتراض داشتند؛ لذا بسیاری از کارگران خواستار اعمال اضافه کاری برای این پنج روز که سراسر کشور تعطیل بود، ولی آن‌ها در واحد‌های صنعتی یا شرکت‌ها مشغول به کار بودند، هستند.

این پرسش برای بسیاری از کارگران و کارفرماها مطرح شده است که تکلیف اضافه کاری کارگران در روزهای تعطیل ستاد کرونا چه خواهد بود.

بیشتر ببینید: جزییات تعطیلی ادارات و اصناف از ۲۵ تا ۳۰ مرداد

اضافه کار محسوب شدن کار کارگران در تعطیلات ستاد کرونا

در ماده 62 و 63 قانون کار سه نوع تعطیل روز برای کارگران تعریف شده که شامل تعطیل جمعه، تعطیلات رسمی و یازدهم اردیبهشت (روز کارگر) است. تعطیلات رسمی تنها بر اساس پیشنهاد هیات وزیران به روسای قوه مقننه و قوه مجریه است. به جز اینها، تعطیل رسمی دیگری وجود ندارد. بنابراین اضافه کاری روزهای تعطیل زمانی موضوعیت دارد که کارگر در روز کارگر یا تعطیل رسمی مشغول به کار باشد.

آنچه ستاد کرونا ابلاغ کرده است تعطیل رسمی نبوده و در واقع تعطیل سراسری برای صنوف بوده است. یعنی اینکه آنها باید بسته باشند. اما به این معنی نیست که کارگران اصناف کار نکنند. به عنوان مثال اگر شخصی کارگاه کفاشی داشته باشد در آن روز کرکره مغازه باید پایین باشد اما به عنوان مثال می توان کارگران را در کارهای دیگری مثال نظافت یا منظم کردن محیط کار بکار گرفت.

در اعلامیه های ستاد کرونا، تعطیلی را سراسری ذکر کرده است. پس تعطیلی سراسری با رسمی تفاوت دارد. هر زمانی در اطلاعیه ای اعلام شود که تعطیل رسمی است، آن موقع می توان برای کارگر با نرخ 1.4 درصد اضافه کاری روزهای تعطیل محاسبه شود. بنابراین تعطیلات اخیر ستاد کرونا برای بخش خصوصی و مغازه ها الزام آور نیست. ضمن اینکه باید کرکره ها پایین باشد تا مشتری ها مراجعه نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام