قوانین و مقررات مالیاتی

مالیات حقوق 1401 | بخشنامه مالیات ۱۴۰۱ | جدول مالیات بر درآمد حقوق سال 1401

مالیات‌های مذکور در لایحه بودجه ۱۴۰۱ از جمله مالیات حقوق سال ۱۴۰۱ اعلام شد.

خبر مورخ ۱۱ دی‌ماه

سقف معافیت مالیاتی ۶ میلیون تومان تعیین شد

نماینده مجلس: بر اساس پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس برای طرح و تصویب در کمیسیون تلفیق بودجه، سقف پرداخت مالیات نیز که مبلغ ۵ میلیون تعیین شده بود را به ۶ میلیون تومان افزایش دادیم چرا که خط فقر در کشور ۶ میلیون تومان تعیین شده است، بنابراین افرادی که کمتر از این مبلغ دریافت کنند باید معاف از پرداخت مالیات شوند و برای حقوق بالاتر از این مبلغ نیز پرداخت مالیات باید به صورت پلکانی افزایش پیدا کند تا فشاری بر مردم تحمیل نشود.

خبر مورخ ۲۱ آذرماه

سقف معافیت مالیاتی حقوق سال آینده 5 میلیون تومان شد

براساس پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال 1401 سقف معافیت مالیاتی حقوق برای سال بعد ماهانه 5 میلیون تومان شد و نسبت به مازاد 60 میلیون تومان در سال پلکانی افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد داد سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی ماهانه 5 میلیون تومان باشد.

در این بند عنوان شد: سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۱ مبلغ ششصد میلیون (۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تعیین می شود.

نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال به شرح زیر می باشد:

۵-۱ – نسبت به مازاد ششصد میلیون ( ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ) ریال تا یک میلیارد و دویست میلیون (۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، ده درصد (۱۰٪)

۵-۲ – نسبت به مازاد یک میلیارد و دویست میلیون (۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ) ریال تا دو میلیارد و چهارصد میلیون (۲,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، پانزده درصد (۱۵٪)

۵-۳- نسبت به مازاد دو میلیارد و چهارصد میلیون (۲٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال، بیست درصد (۲۰٪)

میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده (۵۷) قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیاتهای مستقیم سالانه به مبلغ سیصدو نود و شش میلیون (۳۹۶,۰۰۰,۰۰۰) ریال تعیین می شود.

خبر مورخ ۱۴ آذرماه

فارس به نقل از یک مقام مطلع نوشت: معافیت مالیاتی حقوق برای سال ۱۴۰۱ نیز ۵ میلیون تومان پیش بینی شده است.

براساس این گزارش، طبق قانون بودجه سال جاری معافیت حقوق سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۰ مبلغ چهارصد و هشتاد میلیون (۴۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تعیین شده است.

خبر مورخ ۱۴ آذرماه

مالیات پلکانی حقوق کارکنان دولت، یکسان نباشد

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به افزایش عدالت در پله‌های مالیاتی کارکنان دولت افزود: در پیش‌نویس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، پلکان مالیاتی برای تمامی مشاغل به صورت یکسان در نظر گرفته شده و فرقی بین قضات، اعضای هیئت علمی و سایر کارکنان دولت مطرح نشده است. از طرفی سقف حقوق کارکنان دولت نیز ۳۷ میلیون تومان تعیین شده است که می‌تواند به عدالت در حوزه حقوق و دستمزد کمک کند. همچنین از دیگر احکام قابل دفاع دولت در پیش‌نویس لایحه همراهی با مجلس در وضع مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام است.

مالیات بر خانه‌های لوکس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف شده است

دهنوی در ادامه با انتقاد از برخی تصمیمات سازمان برنامه مانند حذف بند مربوط به تسهیلات ساخت مسکن در پیش‌نویس لایحه ۱۴۰۱ تشریح کرد: برخی اقدامات سوال برانگیز نیز در پیش‌نویس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ صورت گرفته که امید می‌رود در لایحه ارسالی اصلاح شود؛ به عنوان مثال بازگرداندن معافیت مالیاتی هنرمندان یا حذف مالیات بر املاک لوکس که این اقدامات هیچ‌گونه توجیه منطقی ندارد.

مطالب مرتبط: بخشنامه و جدول مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۰

1 دیدگاه

  1. معافیت مالیاتی حقوق بگیران بایستی بیشتر یا برابر با نرخ خط فقر هر سال باشد.به عنوان مثال مرکز آمار گزارش داده که خط فقر در سال1400 در کلان‌شهرها برای یک خانواده ۴ نفره‌ که جزء قشر کارمند، کارگر و فرهنگی قرار دارند حدود ۹ میلیون تومان برآورد می‌شود.پس دم دست ترین اقشار برای درآمد مالیاتی کارمندان هستند در حاکی که اکثریت کارمندان زیر خط فقر هستند و مابه التفاوت چهار میلیون معافیت مالیاتی با عدد خط فقر یعنی عدد پنج میلیون ريال مالیات برای این قشر واقعا عدد بزرگی هست.این در حالی هست که فرار مالیاتی سایر اقشار نادیده گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام