قوانین و بخشنامه‌های تأمین اجتماعی

با تصمیم شورای حفاظت فنی؛ الحاق شغل آتش‌نشانی به گروه «ب» مشاغل سخت و زیان‌آور

در جلسه امروز شورای حفاظت فنی وزارت کار شغل آتش‌نشانی به گروه «ب» مشاغل سخت و زیان‌آور ملحق شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس شورای حفاظت فنی به ریاست وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی امروز مقرر کرد که مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی به ۱۳ گروه شغلی گروه «ب» مشاغل سخت و زیان‌آور اضافه شود.

بر این اساس، مشاغل عملیاتی آتش نشانی ماهیتا سخت و زیان آور محسوب می‌شوند و با تمهیدات کارفرما امکان خروج آنها از شمول قانون سخت و زیان‌آور وجود ندارد.

یکی از تصمیمات امروز شورای حفاظت فنی تاکید بر این نکته بود که مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی شامل مشاغلی است که تابع قانون کار هستند و همچنین مشاغلی که از قوانینی غیر از قانون کار تبعیت می‌کنند.

یکی دیگر از تصمیمات امروز شورای عالی حفاظت فنی این بود که برای نظارت بر کارگاه‌های که مشمول بند «الف» قانون مشاغل سخت و زیان آور می شوند، یک کارگروه فنی دائمی تشکیل شود تا استانداردسازی کارگاه ها را به طور مستمر رصد کنند.

به موجب ماده (1) آیین‌نامه اجرایی بند (5) جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (2) الحاقی ماده (76) قانون اصلاح مواد (72) و (77) و تبصره ماده (76) قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 و الحاق دو تبصره به ماده (76) مصوب 1371 -مصوب 1380- موضوع تصویب‌نامه شماره 15365/ت36005هـ مورخ 5/2/1386، مشاغل به دو گروه الف و ب تقسیم بندی می‌شوند:

گروه الف: مشاغلی که صفت سخت و زیان‌آوری با ماهیت شغل وابستگی دارد اما می توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آن‌ها را حذف نمود.

گروه ب : مشاغلی که ماهیتاً سخت‌و زیان‌آور بوده و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما‌، صفت سخت و زیان‌آوری آن‌ها کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان آوری آن ها حفظ می‌گردد.

 مشاهده متن کامل آیین‌نامه مربوط به همراه امتیازات متعلقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام