آزمون تعیین صلاحیت
مقررات کار

ضوابط جایگزینی و احتساب دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای به جای تجربه شغلی (سوابق کار)

ضوابط جایگزینی و احتساب دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای به جای تجربه شغلی (سوابق کار)

دوره‌های آموزش فنی وحرفه‌ای سازمان آموزش فنی وحرفه ای وزارت کار وامور اجتماعی بترتیب آنچه که در ضوابط شماره ۴۶۶۰/ن مورخ ۲۴/۲/۱۳۷۳

در اجرای تبصره ماده ۱۰ آیین‌نامه ایجاد مراکز کارآموزی و جوارکارگاه و بین کارگاهی موضوع تبصره ۲ ماده ۱۱۰ قانون کار جمهوری اسلامی ایران مصوب (۲۷/۱۰/۷۱) هیئت محترم وزیران و آیین‌نامه اجرایی تبصره یک ماده ۴۹ قانون مذکور (۱۲/۲/۷۱) و براساس بخشنامه شماره ۴۶۶۰/ن مورخ ۲۴/۲/۷۳ معاونت نظارت بر روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی، ضوابط جایگزینی و احتساب دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای به جای تجربه شغلی (سوابق کار) در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل کارگاه‌های مشمول قانون کار به شرح ذیل می‌باشد:

ضوابط جایگزینی و احتساب دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای به جای تجربه شغلی (سوابق کار)

۱- مشخصات دوره ها و میزان حداکثر تجربه های معادل آنها:

الف) طی دوره آموزش هیجده ماهه (برابر ۲۸۰۰ ساعت) تربیت مربی معادل ۸ سال تجربه

ب) طی دوره آموزش هیجده ماهه (برابر ۲۷۰۰ ساعت) کارگر ماهر معادل ۷ سال تجربه

ج) طی دوره آموزش ۹ ماهه (برابر ۱۲۰۰ ساعت) کارگر درجه یک معادل ۶ سال تجربه

د) طی دوره آموزش ۶ ماهه (برابر ۹۰۰ ساعت) کارگر درجه دو معادل ۴ سال تجربه

ه) طی دوره آموزش مراکز جوار و ضمن کار آموزش ارتقاء مهارت کمتر از ۶ ماه به تناسب مدت دوره حداکثر ۳ سال تجربه

۲- شرایط جایگزینی:

الف) احتساب دوره های مذکور به جای تجربه شغلی مستلزم و صدور گواهینامه تعیین درجه استاندارد مهارت توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای است.

ب) احتساب دوره های مذکور در بند یک به جای تجربه مستلزم تناسب دوره با شغل بوده و بایستی با رعایت شرایط احراز پیش بینی برای شغل مورد نظر صورت گیرد.

ج) در صورت طی دوره آموزشی به ترتیب مندرج در بند یک به شرط تناسب دوره آموزشی با شغل از تاریخ صدور گواهینامه توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای سوابق کسر شده بابت شرایط احراز یا تحصیلی حداکثر معادل سالهای تجربه ای که برای دوره مشخص شده به فرد ذیربط مسترد می گردد.

د) با توجه به ضوابط جایگزینی تجربه به جای کمبود مدرک تحصیلی در طرح‌های طبقه بندی شده مشاغل در صورت تکمیل سابقه تجربی مورد نیاز (از مجموع سوابق عملی و آموزشهای جایگزین شده) باقیمانده تجربه اکتسابی ناشی از آموزش (به ترتیب مقرر در بند یک)می تواند جایگزین کمبود مدرک تحصیلی (تا حداکثر لیسانس) شود.

ه) در احتساب دوره های آموزشی به جای تجربه یا تحصیل هنگام ارتقاء شغل ضوابط مندرج در طرح طبقه بندی مشاغل کارگاه در زمینه ارتقاء لازم الرعایه است.

تبصره: (الحاقی دستورالعمل ۲۰۷۸/ن مورخ ۲۳/۱/۷۹) دارندگان گواهینامه مهارت حرفه‌ای که دارای تخصص و توانایی لازم مطابق با استانداردمربوطه می باشند و در آزمون صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای بصورت آزاد شرکت و توفیق حاصل نمایند، متناسب با نوع گواهینامه نیز مشمول این دستورالعمل می‌گردند.

2 دیدگاه

  1. با سلام آیا با این سوابقی که با داشتن مدرک فنی و حرفه ای داریم میتوان زودتر از موعد بازنشسته شد ؟مثلا ۲۷سال سابقه کاری با ۳ سال تاثیر مدرک فنی حرفه ای ۳۰ سال میشه؟
    با تشکر از جوابی که میدید

  2. چجوری باید اقدام کنیم برای اینکه ساعت های آموزشمون به عنوان سابقه کار لحاظ بشه و آیا سابقه کار منظور سابقه کاری هست که در تامین اجتماعی ثبت بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام