بودجه 1399

آیین نامه کمک معیشت جانبازان و آزادگان معسر فاقد درآمد (سال 99)

آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور (تصویب‌نامه شماره 42735/ت57824هـ مورخ 23/4/1399 هیئت وزیران)

سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه 184/1399 به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد بند (ب) تبصره (17) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (17) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور

ماده 1- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

1- کمک معیشت: مبلغی معادل حداقل حقوق کارکنان شاغل دولت موضوع ماده (76) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب 1386-

2- بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران

3- معسر: جانباز و آزاده غیرحالت اشتغال که فاقد درآمد و شغل بوده و هیچگونه خدمات و تسهیلاتی بابت اشتغال از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی غیردولتی دریافت نکرده باشد.

تبصره 1- در صورتی که جانباز و آزاده دارای اموال قابل بهره برداری برای اشتغال و کسب درآمد باشند، با تشخیص بنیاد مشمول این آیین نامه نمی‌باشند.

تبصره 2- جانبازان یا آزادگانی که از صندوق‌های بیمه و بازنشستگی یا مستمری استفاده می‌کنند و یا بانوان جانباز و آزاده‌ای که از همسر خود نفقه دریافت می‌کنند، مشمول این آیین‌نامه نمی‌باشند.

ماده 2- مشمولین این آیین‌نامه برای برخورداری از کمک معیشت موظفند مدارک زیر را به بنیاد محل پرونده خود ارایه نمایند:

1- اصل تقاضانامه مربوط

2- اقرارنامه محضری مبنی بر فاقد شغل و درآمد بودن

ماده 3- بنیاد موظف است به منظور برقراری کمک معیشت، اقدامت زیر را به عمل آورد:

1- استعلام از مراجع مربوط شامل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق‌های بیمه و بازنشستگی، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حسب مورد به تشخیص بنیاد.

2- پایش اطلاعات مشمولین آیین نامه از حیث اشتغال یا درآمد یا تغییرات ایجاد شده در وضعیت آنان هر شش ماه یکبار.

3- بررسی و اقدام لازم در خصوص درخواست‌های دریافتی.

تبصره- دستگاه‌های مذکور در بند (1) این ماده موظفند برای احراز عدم وجود درآمد مشمولین این آیین‌نامه استعلام‌های بنیاد را ظرف یک ماه پاسخ دهند.

ماده 4- بنیاد موظف است ظرف سه ماه نسبت به تدوین شیوه نامه مرتبط برای مشمولان این آیین‌نامه بر اساس درصد جانبازی، شرایط سنی، بیماران صعب‌العلاج و معلولین دارای محدودیت‌های جسمی حرکتی و ضایعات غیرجانبازی که با تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد قادر به کار نمی‌باشند، اقدام نماید.

ماده 5- برقراری و پرداخت کمک معیشت به مشمولین در چهارچوب ضوابط اجرای قانون بودجه سال 1399 کل کشور و در سقف اعتبارات تخصیص یافته از ابتدای سال 1399 امکان پذیر است.

ماده 6- نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده بنیاد است.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس جمهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام