بودجه 98

آیین نامه اجرایی بند (ط) تبصره (16) قانون بودجه سال 1398 کل کشور

آیین‌نامه اجرایی بند (ط) تبصره (۱۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور موضوع: اعطای تسهیلات به بازنشستگان فاقد مسکن از محل منابع حاصل از بازگشت اقساط مسکن مهر (تصویب‌نامه شماره ۱۳۰۴۲۰/ت۵۶۶۹۸هـ مورخ ۱۰/۱۰/۱۳۹۸ هیئت وزیران)

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

سازمان برنامه و بودجه کشور- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه ۴/۱۰/۱۳۹۸ به پیشنهاد شماره ۱۵۱۴۴۴ مورخ ۲۷/۳/۱۳۹۸ سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (ط) تبصره (۱۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی بند (ط) تبصره (۱۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور

ماده ۱- به منظور تسهیل در تأمین مسکن بازنشستگان صندوق های کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی از محل منابع حاصل از بازپرداخت اقساط مسکن مهر و با رعایت سایر تکالیف مقرر از جمله اعطای تسهیلات برای سایر واحدهای مسکن مهر و تأمین منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم، چهل هزار (۴۰.۰۰۰) فقره تسهیلات خرید یا ساخت مسکن با رعایت الگوی مصرف مسکن پرداخت می شود.

ماده ۲- سقف فردی تسهیلات پرداختی از محل بند (ط) تبصره (۱۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در کلان‌شهرها پانصد میلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و سایر شهرها و روستاها چهارصد میلیون (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در قبال اخذ وثایق و تضامین معتبر مطابق ضوابط و مقررات ذی‌ربط تعیین می‌شود و سایر شرایط اعطای تسهیلات با پیشنهاد بانک مسکن به تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسد.

ماده ۳- نرخ تسهیلات مذکور در شهر تهران نه درصد (۹%)، مراکز استان‌ها هفت درصد (۷%) و سایر مناطق شهری و روستایی چهاردرصد (۴%) تعیین می‌شود.

ماده ۴- بازنشستگان کشوری، لشگری و تأمین اجتماعی برای دریافت تسهیلات مذکور باید دارای شرایط زیر باشند:

۱- طی (۱۰) سال گذشته خود و همسرشان فاقد واحد مسکونی بوده و از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده ننموده باشند.

۲- حداقل پنج سال از تاریخ بازنشستگی آنها گذشته باشد.

۳- مستمری آنها کمتر از سی میلیون (۳۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در ماه باشد.

تبصره- افراد با سابقه بازنشستگی بالاتر در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دارند.

ماده ۵- تسهیلات خرید مسکن صرفاً برای واحدهای کمتر از (۱۵) سال ساخت قابل پرداخت می‌باشد و مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات مذکور با احتساب دوران مشارکت مدنی، (۱۰) سال تعیین می‌شود.

ماده ۶- صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی موظفند بازپرداخت اقساط تسهیلات پرداختی به بازنشستگان معرفی شده را تا تسویه کامل تضمین نمایند و ظرف یک ماه بعد از ارسال اطلاعات اعلامی بانک مسکن نسبت به کسر اقساط ماهانه تسهیلات یادشده از مستمریِ دریافت‌کنندگان تسهیلات اقدام و حداکثر تا ده روز از تاریخ پرداخت مستمری‌های ایشان به حساب بانک مسکن کارسازی نمایند.

ماده ۷- بانک مسکن متناسب با منابع مالی در اختیار، حاصل از وصول اقساط تسهیلات طرح مسکن مهر با رعایت ماده (۱) این آیین‌نامه بر اساس نسبت اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراتب را به صندوق‌های بازنشستگی اعلام و صندوق‌های مذکور بر حسب تعداد اعلامی، نسبت به معرفی افراد واجد شرایط به صورت برخط به بانک مسکن اقدام نمایند.

تبصره- بانک مسکن با استعلام از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شرایط صدر بند (۱) ماده (۴) این آیین نامه را احراز می‌نماید.

ماده ۸- بانک مسکن موظف است عملکرد اجرای این تصویبنامه را هر سه ماه یکبار به سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش نماید.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس جمهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام