بودجه 98

آیین‌نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور (تصویب‌نامه شماره 20221/ت56543هـ مورخ 24/2/1398 هیئت وزیران)

آیین‌نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور (تصویب‌نامه شماره 20221/ت56543هـ مورخ 24/2/1398 هیئت وزیران)

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت نفت

سازمان برنامه و بودجه کشور- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیأت‌وزیران در جلسه۱۳۹۸/۲/۲۲ به پیشنهاد شماره ۵۸۱۵۷ مورخ۱۳۹۸/۲/۱۱ سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (ز) تبصره (۲۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، آیین‌­نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۷) قانون یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین­‌نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور

ماده ۱- در این آیین­‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

الف- سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

ب- خزانه: خزانه‌­داری کل کشور.

پ قانون: قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور.

ت- سازمان­‌های توسعه‌­ای: سازمان­های گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت ملی صنایع پتروشیمی.

ث- حسابرسی ویژه: حسابرسی که بر اساس معیارهای ابلاغی سازمان توسط سازمان حسابرسی انجام می‌­شود.

ج- مطالبات سازمان­‌های توسعه­‌ا‌ی: بدهی دولت مربوط به قبل از سال ۱۳۹۷ به سازمان­‌های گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بابت مشارکت در تأمین سرمایه بانک تخصصی صنعت و معدن و همچنین مطالبات سازمان­‌های توسعه‌­ای بابت سهم آنها از واگذاری سهام مطابق قوانین مربوط که بر مبنای حسابرسی ویژه تعیین می‌­شود.

چ- بدهی سازمان­‌های توسعه­‌ای: مطالبات دولت بابت مالیات (با تأیید سازمان امور مالیاتی کشور) و سود سهام (با تأیید خزانه) از سازمان­‌های توسعه‌­ای و شرکت­‌های تابع دولتی که بیش از پنجاه درصد (۵۰%) سهام آنها متعلق به سازمان‌­های توسعه­‌ای است.

ماده ۲- سازمان­‌های توسعه‌­ای موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌­نامه، گزارش مطالبات، بدهی و مبالغ دریافتی از دولت طی برنامه­‌های سوم و چهارم توسعه و ماده (۲۹) قانون اجرای سیاست­‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی را برای سازمان و سازمان حسابرسی ارسال نمایند.

تبصره-  گزارش سازمان حسابرسی که از مطالبات سازمان­‌های توسعه‌ای در سال ۱۳۹۷ به سازمان و خزانه‌­داری کل کشور ارایه شده است، می­‌تواند برای سال ۱۳۹۸ ملاک عمل قرار گیرد.

ماده ۳- سازمان خصوصی‌­سازی موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین­‌نامه، گزارش مبالغ واگذاری سهام شرکت‌­های تابع و وابسته سازمان­‌های توسعه‌­ای مربوط به برنامه‌­های سوم و چهارم توسعه و قانون اجرای سیاست­‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی تا پایان سال ۱۳۹۶ را به سازمان، خزانه و سازمان حسابرسی ارایه نماید.  

ماده ۴- سازمان حسابرسی موظف است تا پایان مردادماه سال ۱۳۹۸ حسابرسی ویژه از مطالبات سازمان‌­های توسعه­‌ای انجام و گزارش خود را به سازمان و خزانه ارایه نماید.

ماده ۵- سهم هریک از سازمان­‌های توسعه­‌ای برای استفاده از تهاتر موضوع این آیین‌­نامه، یک سوم رقم مندرج در ردیف تملک دارایی­‏‌های مالی (۵-۱۰۱۰۰۰) جدول شماره (۸) قانون، معادل بیست هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۲۰) ریال می­‌باشد. در صورت عدم استفاده از این سهم توسط هریک از سازمان­‌های توسعه­‌ای تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۸، سهم آنها با تأیید سازمان توسط سایر سازمان‌­های توسعه­‌ای قابل مصرف است .

ماده ۶- در اجرای این آیین‌­نامه، سازمان‌­های توسعه‌ای موظف به مبادله موافقت‌نامه با سازمان می­‌باشند.

ماده ۷- خزانه موظف است پس از مبادله موافقت‌نامه موضوع ماده (۶) این آیین‌­نامه، مطالبات سازمان­‌های توسعه‌­ای را با بدهی آنها تهاتر و اعمال حساب نماید.

ماده۸ ـ مبالغ تهاترشده براساس این آیین­‌نامه به منزله وصولی تلقی می­‌شود و در عملکرد ردیف درآمدی (۱۶۰۱۷۲) و منابع عمومی مورد تسویه موضوع جدول شماره (۵) قانون، تأمین و اعمال حساب می­‌شود.

ماده ۹ـ سازمان­‌های توسعه‌­ای می­‌توانند در سقف بند (الف) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور (پس از کسر میزان تهاتر انجام­پذیرفته براساس ماده (۷) این آیین­‌نامه) درخواست صدور تضامین بانکی بابت تسهیلات بانکی داخلی یا خطوط اعتباری تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای طرح‏‏‌های اشتغال­‌زای مصوب شورای اقتصاد با اولویت مناطق کمتر توسعه‌­یافته و محروم نمایند.

معاون اول رئیس‎جمهور- اسحاق جهانگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام