مجموعه قوانین

قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران

قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران

حضرت آیت‌الله جنتی

دبیر محترم شورای نگهبان

در اجرای اصل نود و چهارم (۹۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود و در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۲۱/۱۰/۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی به تصویب رسیده است، به پیوست ارسال می‌شود.

محمدباقر قالیباف- رییس مجلس شورای اسلامی

طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران

ماده ۱- ماده (۳۵) قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب ۵/۴/۱۳۹۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

الف) شرایط اختصاصی داوطلبان ریاست جمهوری به شرح ذیل است:

۱- رجال مذهبی و سیاسی

۲- ایرانی‌الاصل و صرفاً تابع ایران و عدم اخذ مجوز اقامت دائم از سایر کشورها به غیر از مأموریت تحصیلی، علمی و اداری توسط دستگاه‌هایی که مجوز اعزام را داشته باشند.

۳- مدیر و مدبر

۴- حسن سابقه، امانت و تقوا

۵- مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور

ب) داوطلبان ریاست جمهوری جهت احراز شرایط اختصاصی موضوع بند «الف» باید واجد شرایط عمومی ذیل باشند:

۱- داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ‏ارشد یا معادل آن مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و یا مرکز مدیریت حوزه های علمیه

۲- حداقل سن چهل سال تمام و حداکثر سن هفتاد سال تمام در هنگام ثبت نام

۳. برخورداری از سلامت و توانایی جسمی و روانی کافی، جهت ایفای مسئولیت ریاست جمهوری

۴. داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم قانونی

۵- عدم محکومیت قطعی مؤثر کیفری

۶- 

در حال تکمیل…

تبصره ۱- تشخیص و احراز شرایط نامزدهای ریاست‌جمهوری در چارچوب نظر تفسیری شورای نگهبان در خصوص «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجال سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» موضوع بند (۵-۱۰) سیاست های کلی انتخابات، برعهده شورای نگهبان می‌باشد.

تبصره ۲- وزارت کشور صرفاً در صورتی اقدام به ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری می نماید که مطابق تشریفات مقرر در ماده (۵۵)، واجد شرایط مقرر در اجزای (۱)، (۲)، (۴)، (۵)، (۶) و (۱۰) بند (ب) این ماده بوده و مدارک مثبته در این خصوص را به هنگام ثبت نام ارائه نمایند.

تبصره ۳- داوطلبان ریاست‌جمهوری موظفند به هنگام ثبت‌نام، سوابق قابل ارزیابی در خصوص تصدی مسئولیت‌ها و مدیریت‌های محوله را ارائه دهند.

ماده ۲- یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده (۳۵مکرر ۱) به قانون الحاق می‌شود:

ماده ۳۵ مکرر ۱- احراز شروط جزء (۱) بند «الف» ماده (۳۵) این قانون از طریق بررسی معیارهای زیر انجام می‌شود:

الف) معیارهای رجال مذهبی:

۱- اعتقاد و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه

۲- ثبات و استواری در اعتقاد و التزام به عقاید، احکام و اخلاق اسلامی از جمله انجام واجبات و تقید به ترک محرمات و اشتهار به آن

۳- بهره‌مندی از اطلاعات لازم در حوزه اعتقادات و اصول دین و مذهب تشیّع در حد اثبات حقانیت دین اسلام و مذهب شیعه جعفری اثنی عشری

۴- احساس مسؤولیت نسبت به امور دینی مردم و ترویج ارزش‌های دینی و انقلابی در جامعه، از جمله اعتقاد قلبی، اشتهار و التزام عملی به انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر و بزرگداشت شعائر دینی

۵- صداقت در گفتار و عدالت در رفتار با بررسی سوابق از جمله در گزارش‌های مرتبط با سمت‌ها و مسئولیت‌ها و ارائه آمارهای مرتبط

ب) معیارهای رجال سیاسی:

۱- بهره‌مندی از اطلاعات لازم و قدرت تحلیل در خصوص مبانی شکل‌گیری نهضت امام خمینی (ره) و نظام اسلامی و استمرار آن

۲- تعهد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران، انقلاب اسلامی و قانون اساسی و همچنین درک و آشنایی نسبت به اصول این قانون و حدود صلاحیت‌ها و جایگاه قوای سه‌گانه و سایر نهادهای اساسی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری، شوراها و نیروهای مسلح

۳- داشتن مواضع روشن و عملکرد شفاف راجع به جریان‌های غربگرا و واگرا و طرفداران نظام سلطه در کشور و تهدیدات و فتنه‌های بعد از انقلاب اسلامی

۴- شناخت و آگاهی عمیق نسبت به امور داخلی، منطقه‌ای و بین المللی و نیز قدرت تحلیل مسائل جاری و آتی مبتنی بر مبانی و معیارهای انقلابی از قبیل حفظ استقلال همه‌جانبه و تمامیت ارضی کشور، عدم تعهد و گرایش به قدرت‌های سلطه‌گر، حمایت از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین و دفاع از حقوق همه مسلمانان

۵- سابقه تلاش همه‌جانبه در تأمین و حفظ حقوق شهروندی و آزادی‌های قانونی و مشروع، وحدت ملی و تقویت آن، مصالح نظام اسلامی، منافع ملی و ترجیح آن بر منافع شخصی، گروهی، قومی و حزبی

تبصره- اخذ یا داشتن تابعیت و یا اقامت دائم از کشورهای بیگانه توسط داوطلب، والدین، همسر و فرزندان از مصادیق عدم التزام و تعهد به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.

ماده ۳- یک ماده به شرح ذی به عنوان ماده (۳۵ مکرر ۲) به قانون الحاق می‌شود:

ماده ۳۵ مکرر ۲- مقصود از «ایرانی‌الاصل» مذکور در جزء (۲) بند «الف» ماده (۳۵) این قانون، شخصی است که از پدر و مادر ایرانی که تابعیت اصلی ایرانی دارند، متولد شده باشد و منظور از «تابع ایران» مذکور در بند فوق، شخصی است که تابعیت اصلی ایرانی داشته باشد.

تبصره- اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را در گذشته و حال دارند و اشخاص غیرایرانی که تابعیت ایران را کسب کرده اند، نمی توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند.

ماده ۴- یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده (۳۵ مکرر ۳) به قانون الحاق می‌شود:

ماده ۳۵ مکرر ۳- احراز شروط جزء (۳) بند «الف» ماده (۳۵) این قانون، از طریق بررسی معیارهای زیر توسط شورای نگهبان انجام می‌شود:

الف) معیارهای مدیر

داوطلبی به عنوان مدیر موضوع اصل ۱۱۵ قانون اساسی شناخته می‌شود که از شایستگی‌های لازم و مهارت در زمینه مدیریت کلان کشور برخوردار بوده و با شناخت کافی از منابع انسانی و مادی کشور توان استفاده از ظرفیت‌ها برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی را داشته و از تجربه و سوابق موفق در عرصه‌های مدیریت کلان موضوع ماده (۳۵) این قانون بهره مند باشد.

تبصره- سوابق مربوط به مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، شایسته گزینی، دارا بودن روحیه کار جهادی و گروهی، حساسیت نسبت به بیت المال، برخورد با تخلفات و انحرافات و روحیه نقدپذیری و پاسخگویی به «تشخیص شورای نگهبان» از جمله ویژگی‌های مدیر بودن تراز جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

ب) معیارهای مدبّر

داوطلبی به عنوان مدبر موضوع اصل یکصد و پانزدهم (۱۱۵) قانون اساسی شناخته می‌شود که از توانایی لازم جهت شناسایی به موقع مسائل و ضرورت‌های موردنیاز کشور برخوردار بوده و با پیش‌بینی تهدیدها و فرصت‌های کشور توان اتخاذ راهکارهای مناسب و تصمیم‌گیری کلان را به تشخیص شورای نگهبان داشته باشد.

ماده ۵- حذف شد.

ماده ۶- حذف شد.

ماده ۷- ماده (۳۷) قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ماده ۳۷- کلیه افرادی که به طور مستقیم در امر اجراء و یا نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مسؤولیت دارند، درصورتی می‌توانند داوطلب انتخابات شوند که حداقل سه ماه پیش از ثبت‌ نام از سمت خود استعفا نموده و در آن سمت شاغل نباشند. چنانچه هیات‌های اجرایی و نظارت پیش از مهلت مذکور تشکیل شده باشند، عدم عضویت در هیات‌های مزبور ملاک و شرط ثبت‌ نام می باشد.

ماده ۸- حذف شد.

ماده ۹- ماده (۵۶) قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ماده ۵۶- درصورت کشف و اثبات ارائه مدارک غیرواقعی یا جعلی موضوع اجزای «۱»، «۲»، «۴»، «۵»، «۶» و «۱۰» بند (ب) ماده (۳۵) این قانون پس از ثبت‌نام و پیش از اعلام اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده، ثبت نام داوطلب کان لم یکن تلقی می‌شود و در صورتی که چنین موضوعی ناظر به نامزدهای تأیید صلاحیت شده کشف شود، صلاحیت وی مطابق ماده (۵۸) قانون مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

تبصره- هرگاه عمل داوطلب موضوع این ماده عنوان مجرمانه داشته باشد، مطابق قوانین و مقررات کیفری مورد پیگرد قرار می‌گیرد.

ماده ۱۰- ماده (۵۷) قانون به شرح ذیل اصلاح و تبصره آن ابقاء می‌شود:

 

ماده ۱۱- ماده (۵۹) قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ماده ۵۹- در راستای بند (۲-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان، شورای نگهبان سه‌ماه پیش از صدور دستور شروع انتخابات ریاست جمهوری و در صورت مشخص شدن داوطلبی افراد می‌تواند از آنها دعوت به عمل آورده تا برنامه‌های آنان را بر اساس شرایط موضوع این قانون و شاخص‌های مورد نظر شورای نگهبان موضوع بند (۵-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات بررسی نماید.

تبصره- وزارت اطلاعات، 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام