آزمون تعیین صلاحیت
مقررات کار

مقاوله نامه (کنوانسیون) بازرسی کار ۱۹۴۷

مقاوله نامه بازرسی کار ۱۹۴۷ (۱۳۲۶) (شماره ۸۱)

نامه شماره ۱۱۴۹۶۲/۵۸۲۰۵ مورخ ۱۰/۱۰/۱۳۹۹

جناب آقای دکتر قالیباف

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

لایحه “تصویب مقاوله نامه بازرسی کار ۱۹۴۷ (۱۳۲۶) (شماره ۸۱)” که به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه ۲۳/۹/۱۳۹۹ هیئت وزیران به تصویب رسیده است، برای طی تشریفات قانونی به پیوست تقدیم می‌شود.

حسن روحانی- رییس جمهور

مقدمه توجیهی:

نظر به اهمیت تضمین اجرای مقررات قانونی مربوط به شرایط کار و حمایت از کارگران، ارایه راهنمایی به کارفرمایان و کارگران در مؤثرترین ابزارهای رعایت مقررات یادشده و اطلاع‌رسانی در خصوص هر گونه نقص یا عدم اجرای مقررات مربوط، لایحه زیر برای طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود:

لایحه مقاوله نامه بازرسی کار ۱۹۴۷ (۱۳۲۶) (شماره ۸۱)

ماده واحده- مقاوله نامه بازرسی کار ۱۹۴۷ (۱۳۲۶) (شماره ۸۱) مشتمل بر یک مقدمه و سی و نه ماده به شرح پیوست، تصویب و اجازه تسلیم اسناد آن داده می‌شود.

تبصره ۱- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مقام مرکزی موضوع ماده (۴) این مقاوله‌نامه تعیین می‌شود.

تبصره ۲- آیین‌نامه اجرایی این قانون، متضمن موارد استثنای موضوع مقاوله‎نامه، ظرف شش ماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

مقاوله نامه بازرسی کار ۱۹۴۷ (۱۳۲۶)

(شماره ۸۱)

مقدمه:

فراهمایی (کنفرانس) عمومی سازمان بین‌المللی کار،

که به دعوت هیئت مدیره دفتر بین‌المللی کار در ژنو منعقد شد و سی‌امین نشست خود را در ۱۹ ژوئن ۱۹۴۷ (۲۸ خرداد ۱۳۲۶) برگزار کرد،

با تصمیم‌گیری درباره تصویب برخی پیشنهادهای مربوط به تشکیلات بازرسی کار در صنعت و تجارت که چهارمین موضوع دستور کار اجلاس می‌باشد، و

با تصمیم به این‌که این پیشنهادها باید در قالب مقاوله‌نامه‎ای بین‎المللی تدوین شد،

مقاوله زیر را که با عنوان مقاوله‎نامه بازرسی کار، مورخ ۱۹۴۷ (۱۳۲۶) خوانده می‌شود، در روز یازدهم جولای سال یکهزار و نهصد و چهل و هفت (۱۹ تیر ۱۳۲۶)، تصویب می‎کند:

بخش اول: بازرسی کار در صنعت

ماده ۱

هر عضو سازمان بین‎المللی کار که این مقاوله‎نامه برای آن لازم‌الاجراست، در کارگاه‎های صنعتی خود سامانه بازرسی کار را راه‎اندازی خواهد کرد.

ماده ۲

۱- سامانه بازرسی کار در کارگاه‎های صنعی در مورد تمامی کارگاه‎هایی اعمال خواهد شد که مقررات قانونی مربوط به شرایط کار و حمایت از کارگران شاغل، توسط بازرسان کار در مورد آنها اجرا می‎شود.

۲- قوانین یا مقررات ملی می‌تواند کارگاه‎های حمل و نقل و معدنی یا بخش‎هایی از کارگاه‎های مزبور را از اعمال این مقاوله‎نامه، مستثنی نماید.

ماده ۳

۱- وظایف سامانه بازرسی کار به شرح زیر خواهد بود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام