قوانین و مقررات ایثارگران

پیشنهاد اعمال معافیت جانبازان بازنشسته از پرداخت دو درصد هزینه درمان

درخواست اعمال معافیت جانبازان بازنشسته از پرداخت دو درصد هزینه درمان

درخواست اعمال معافیت جانبازان بازنشسته از پرداخت دو درصد هزینه درمان

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متن پیشنهادی مربوط به معافیت کامل جانبازان و ایثارگران بازنشسته از پرداخت دو درصدی حق بیمه را به هیئت دولت ارائه نموده است.

به گزارش شناسنامه قانون، براساس ماده (۸۹) قانون تأمین اجتماعی، افرادي كه به موجب قوانين سابق بيمه‌ هاي اجتماعي يا به موجب اين قانون بازنشسته و يا از كار افتاده شده يا مي شوند و افراد بلافصل ‌خانواده آنها، همچنين افرادي كه مستمري بازماندگان دريافت مي دارند، با پرداخت دو درصد از مستمري دريافتي از خدمات درماني مندرج در اين قانون توسط سازمان تأمين خدمات درماني برخوردار خواهند شد.

از طرفی، مطابق ماده (۱۳) اصلاحی قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، تأمين ۱۰۰ درصد هزينه بهداشتي-درماني خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تكفل آنان بر عهـده دولت قرار دارد. ضمن اینکه، خدمات بهداشتي و بيمه درماني مكمل آزادگان، جانبازان، ايثارگران شاغل و غيرشاغل، بازنشسته و افراد تحت تكفل آنها و والدين، همسران و فرزندان شهدا بر عهده بنياد شهيد و امور ايثارگران است.

تاکید قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بر معافیت ۱۰۰ درصدی جانبازان بازنشسته از پرداخت حق بیمه درمان درحالیست که در سنوات اخیر، کسر میزان دو درصد حق بیمه درمان از مستمری دریافتی جانبازان بازنشسته از سوی سازمان تامین اجتماعی مطابق ماده (۸۹) قانون تأمین اجتماعی، منجر به صدور رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری مبنی بر “تکلیف دولت درخصوص پرداخت حق بیمه درمان جانبازان و ایثارگران بازنشسته به میزان دو درصد از دریافتی آنها به سازمان تامین اجتماعی” شده است.

لذا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت رفع مشکل و احترام به گروه هدف (ایثارگران و جانبازان مشمول معافیت) متن پیشنهادی مربوط به اعمال ماده (۱۳) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و معافیت جانبازان بازنشسته مشمول از پرداخت دو درصد هزینه درمان را بشرح زیر به هیئت دولت ارائه نموده است.

گفتنی است این متن پیشنهادی مراحل بررسی خود را در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت طی می کند.

متن پیشنهاد :

“به موجب بند «ب» ماده (۱۳) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و ماده (۱۳) اصلاحي آن قانون و آراء مورخ سال ۱۳۹۹ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است نسبت به اعمال معافیت جانبازان بازنشسته مشمول از پرداخت دو درصد هزینه درمان (موضوع ماده (۸۹) قانون تامین اجتماعی) اقدام و هزینه‌های سالیانه آن را هرساله به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام نماید.

سازمان برنامه و بودجه کشور نیز موظف است نسبت به پیش‌بینی و تخصیص اعتبار لازم در بودجه عمومی کشور و پرداخت آن به سازمان تأمین اجتماعی اقدام کند. در صورت عدم پیش‌بینی یا عدم تخصیص اعتبار، هزینه‌های مذکور با رعایت قوانین و مقررات مربوط، در صورت‌های مالی سازمان تامین اجتماعی به عنوان دیون دولت به آن سازمان لحاظ خواهد شد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام