قوانین و مقررات ایثارگران

طرح استفساریه رفع ابهامات تبدیل وضعیت ایثارگران شرکتی در مجلس

تلاش نمایندگان برای رفع ابهامات ماده ۲۱ قانون جامع ایثارگران با قید فوریت در صحن/این طرح استفساریه در اولویت دستورکار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار دارد

خبر مورخ ۳۰ دی ۱۳۹۹

ایثارگران بدون نیاز به شرکت در آزمون استخدامی تبدیل وضعیت می‌شوند

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم، از تصویب طرح استفساریه ماده ۲۱ قانون جامع ایثارگران بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه خبر داد که در پی آن ایثارگران بدون تشریفات اداری و برگزاری آزمون تبدیل وضعیت خواهند شد.

علی بابایی کارنامی در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در بیان دستورکار نشست امروز (سه‌شنبه ۳۰دی ماه) کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: در این نشست طرح استفساریه ماده ۲۱ قانون جامع ایثارگران بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه که به تعیین تکلیف نیروهای شرکتی و قراردادی به پیمانی بدون تشریفات اداری و برگزاری آزمون می‌پردازد بررسی شده و به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: بر اساس این مصوبه افرادی که در طول برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه در قالب شرکتی و قراردادی جذب شده‌اند به صورت پیمانی و رسمی تبدیل وضعیت خواهند شد.

خبر مورخ ۱۳ دی ۱۳۹۹

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، از پیگیری ۶۵ نماینده برای بررسی طرح استفساریه‌ای پیرامون رفع ابهامات ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران خارج از نوبت در صحن علنی مجلس خبر داد. 

علی بابایی کارنامی در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد روند بررسی طرح اصلاح ماده ۲۱ قانون جامع ایثارگران، گفت: در گذشته مجلس طرح استفساریه‌ای مبنی بر اینکه  آیا منظور از تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی (پیمانکاری) به رسمی و قطعی و قراردادی به رسمی قطعی و قرارداد معین به رسمی قطعی و پیمانی به رسمی قطعی و رسمی به رسمی قطعی مقرر در تبصره (۱) بند (ذ) ماده (۸۷) قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تبدیل وضعیت استخدامی مشمولان حداکثر پس از ۳ ماه توسط دستگاه محل خدمت به رسمی قطعی، دائم، ثابت و سایر عناوین استخدامی و بدون آزمون جذب دستگاه‌های مشمول ماده ۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شده یا می‌شوند، نیز شامل تمامی مشمولان ماده ۲۱ قانون ایثارگران (اعم از خانواده شهدا، همسر و فرزندان شهدا، خواهر و برادر شهید، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزند آزادگان یک سال اسارت و بالای یک سال اسارت، همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد به بالا و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه و همسر و فرزندان آنان) می‌شود را ارائه و مورد بررسی قرار داد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پاسخ این استفساریه بدین صورت بود که ( بلی. تبدیل وضعیت استخدامی مقرر در تبصره (۱) بند (ذ) ماده (۸۷) قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شامل کلیه مشمولان مندرج در ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران می‌شود.)


توضیحات شناسنامه قانون: متأسفانه قانون مصوب به صورتی که سخنگوی کمیسیون اجتماعی مطرح کرده‌اند به تصویب نرسیده است؛ متنی که ایشان در گزارش قید کرده‌اند، دوبار مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و در نهایت کنار گذاشته شد.

متن مورد استناد سخنگوی کمیسیون اجتماعی

متن مصوب مجلس شورای اسلامی


سازمان اداری و استخدامی کشور برای دور زدن قانون تلاش می‌کند

وی تصریح کرد: متاسفانه سازمان اداری و استخدامی کشور برای دور زدن این قانون با دیوان عدالت اداری مکاتبه کرده و در نهایت این سازمان اعلام کرد این قانون تنها برای نیروهای قراردادی اجرا شده و شامل نیروهای شرکتی نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: کمیسیون اجتماعی مجدد در پی تصمیماتی که در فراکسیون ایثارگران مجلس اتخاذ شده بود، طرح استفساریه‌ای را ارائه داد که به طور صریح به تعیین تکلیف نیروهای شرکتی در پی اجرای این مصوبه اشاره دارد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: این طرح در اولویت دستورکار کمیسیون اجتماعی قرار گرفته و بعد از اتمام تعطیلات مجلس در اولین نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد، ضمن اینکه ۶۵ نفر از نمایندگان مجلس بر اساس ماده ۱۰۰ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از هیات رییسه درخواست کرده‌اند که این طرح خارج از نوبت وارد دستورکار صحن شده تا به سرعت مورد بررسی قرار گیرد، بنابراین بعد از اتمام تعطیلات مجلس این طرح اعلام وصول شده و در دستورکار صحن قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که در ماده ۱۰۰ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است: دستور هفتگى مجلس باید به‌ترتیب وصول طرح‌ها و لوایح از کمیسیون‏ها و سایر موضوعات طبق این آیین‌نامه توسط هیأت رئیسه مجلس تهیه و پس از چاپ و توزیع بر تابلو مخصوص نصب شود. رعایت ترتیب مذکور الزامى است. طرح‌ها و لوایحى که داراى اولویت باشند ممکن است بنا به تقاضاى دولت و یا پانزده نفر از نمایندگان و با موافقت هیأت رئیسه خارج از ترتیب وصول، در دستور هفتگى مجلس قرارگیرد. گزارش‌های تحقیق و تفحص، تفریغ بودجه و کمیسیون‌ها به‌جز گزارش طرح‌ها و لوایح، خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. این گزارش‌ها باید حداقل چهل و هشت ساعت قبل از طرح در مجلس چاپ و در اختیار نمایندگان قرارگیرد وخلاصه آن حداکثر به مدت نیم‌ ساعت درجلسه قرائت و متن‌ کامل‌ گزارش در مشروح مذاکرات چاپ ‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام