فروشگاه کتاب استخدامی اداری ها
قوانین و مقررات ایثارگران

امتیاز حق نگهداری جانبازان بر اساس درصد از کارافتادگی آنان

امتیاز حق نگهداری جانبازان بر اساس درصد از کارافتادگی آنان

سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح طی نامه شماره 1/2/4680 مورخ 30/1/1399مهم ترین اقدامات انجام شده در عملیات حقوق و مزایای فروردین سال 1399 در خصوص امتیاز حق نگهداری جانبازان بر اساس درصد از کارافتادگی آنان را به شرح زیر اعلام کرد:

گروه 1: جانبازان هفتاد (70) درصد و بالاتر در این گروه قرار می گیرند به نحوی که جانبازان هفتاد (70) درصد از امتیاز 1550 برخوردار و به ازای هر یک درصد بالاتر ، 50 امتیاز به عدد 1550 اضافه می گردد . به جانبازان هشتاد(80) درصد و بالاتر در هر حال 2000 امتیاز تعلق می گیرد.

گروه 2: جانبازان پنجاه (50) درصد تا شصت و نه (69) درصد در این گروه قرار می گیرند که جانبازان پنجاه (50) درصد از امتیاز 1025 برخوردار و به ازای هر درصد بالاتر 25 امتیاز اضافه می گردد.

گروه 3: جانبازان چهل(40) درصد تا چهل و نه (49) درصد در صورتی که در انجام کارهای روزانه زندگی با تأیید شورای عالی پزشکی محتاج کمک و معاضدت عملی دیگران باشند در این گروه قرار می گیرند و به صورت یکسان از امتیاز 1000 برخوردار می شوند . لازم به ذکر است پرداخت حق نگهداری به این گروه منوط به طرح وضعیت جسمانی آنان در شورای عالی پزشکی و صدور رأی شورا مبنی بر استحقاق دریافت حق نگهداری می باشد.

مستندات قانونی مربوط:

برابر ماده ۱۷۲ قانون ارتش جمهوری اسلامی و مواد مشابه در سایر قوانین نیروهای مسلح، در صورتی که میزان صدمات وارده به جانبازان و معلولان حین انجام وظیفه یا به سبب آن در حدی باشد که به تایید کمیسیون عالی پزشکی در انجام کارهای روزانه زندگی محتاج کمک و معاضدت عملی دیگران باشند،

در صورتي كه در آسايشگاه جانبازان نگهداري نشوند بر حسب مورد و متناسب با ميزان ازكارافتادگي، از حق نگهداري كه حداقل آن يك‌هزار برابر ضريب ريالي و حداكثر آن 2هزار برابر ضريب ريالي است، استفاده خواهند كرد. برابر تبصره3 همين ماده حق نگهداري اين قبيل جانبازان در صورت اشتغال قطع خواهد شد.

در فصل هفتم آيين‌نامه تأمين‌اجتماعي نيروهاي مسلح، ابلاغي ستاد كل نيروهاي مسلح آمده است:

كاركنان نيروهاي مسلح در صورتي كه مشمول جميع شرايط ذيل باشند، با رعايت ساير ضوابط، از حق نگهداري برخوردار مي‌شوند:

الف- صدمات جسمي و روحي منتهي‌شده به جانبازي و معلوليت در حين انجام وظيفه يا به سبب انجام وظيفه باشد.

ب- جانباز يا معلول براساس تاييد شوراي عالي پزشكي، در شمول بندهاي ب و ج ماده108 قانون آجا يا مواد مشابه در ساير قوانين نيروهاي مسلح قرار گرفته و بازنشسته شده يا در شمول قانون حالت اشتغال قرار گرفته باشد.

ج- جانباز يا معلول به صورت مستمر در آسايشگاه جانبازان نگهداري نشود.

د- با تاييد شوراي عالي پزشكي، جانباز يا معلول در انجام كارهاي روزانه زندگي، محتاج كمك و معاضدت عملي ديگران باشد.

درصد ازكارافتادگي فقط توسط شوراي عالي پزشكي تعيين مي‌شود، لكن درصدهاي ازكارافتادگي قبلي كه برابر ضوابط و مقررات توسط كميسيون‌هاي پزشكي بنياد شهيد يا شوراي عالي پزشكي نيروهاي مسلح قبل از تصويب اين آيين‌نامه تعيين شده، معتبر است و نيازي به تعيين درصد جديد نيست.

ميزان حق نگهداري ماهانه، امتياز حق نگهداري ضربدر ضريب ريالي در هر سال است. به عبارتي اگر امتياز حق نگهداري جانبازي2000 و با توجه به اينكه ضريب ريالي سال96 عدد1695 است، حق نگهداري ماهانه مبلغ 3ميليون و 390هزار ريال خواهد بود. در ادامه اين آيين‌نامه، دستورالعمل نحوه تعيين امتياز حق نگهداري براي طيف‌هاي مختلف به شرح زير آمده است:

گروه اول: جانبازان 70درصد و بالاتر، حداكثر 2000 امتياز

گروه دوم: جانبازان 50درصد تا 69درصد، حداكثر از 1500 امتياز

گروه سوم: جانبازان 40درصد تا 49درصد در صورت تاييد شوراي عالي پزشكي از 100 امتياز

1 دیدگاه

  1. سلام بنده جانباز ۶۰ درصد هستم اما رفتم کمیسیون هچگونه حق نگهداری برایم اعمال نشد ایا به بنده حق نگهداری تعلق میگیرد .لطفا توضیح دهید چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام