آزمون تعیین صلاحیت
آرای وحدت رویهاستخدام و تبدیل وضعیت

عدم مغایرت قانونی حضور دارندگان با مدارک تحصیلی بالاتر در آزمون‌های استخدامی

عدم مغایرت قانونی حضور دارندگان با مدارک تحصیلی بالاتر در آزمون‌های استخدامی (دادنامه شماره ۱۰۹۴ مورخ ۷/۸/۱۳۹۹ هیئت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری)

کلاسه پرونده: ۹۷۰۳۷۵۷

موضوع: ۱- ابطال بند ۱۰ (از شرایط عمومی استخدام) از بخش اول (توضیحات عمومی) و ۲- ابطال بند ۲ بخش تذکرات مهم  از دفترچه راهنمای ثبت نامه چهارمین آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی ۱۳۹۶

تاریخ رأی: چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹

شماره دادنامه: ۹۹۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۱۰۹۴

هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری

* سازمان اداری و استخدامی کشور

*متن مقررات مورد شکایت:

الف) ……. بخش اول- توضیحات عمومی: …… شرایط عمومی استخدام:…… – داشتن مدرک (رشته تحصیلی و گرایش) با مقطع تحصیلی اعلام شده در دفترچه راهنمای ثبت نام – تذکر ۱: داوطلبان صرفاً در صورتی می توانند در این آزمون ثبت نام نمایند که رشته تحصیلی، گرایش و مقطع تحصیلی آنان با عنوان رشته تحصیلی، گرایش و مقطع تحصیلی مندرج در شرایط احراز مشاغل این دفترچه راهنمای ثبت نام مطابقت داشته باشد و عنوان رشته تحصیلی و گرایش، باید در متن گواهینامه موقت یا دانشنامه درج شده باشد. در غیر اینصورت حذف خواهند شد.

ب)………… تذکرات مهم ….. ۲- دارندگان مدارک تحصیلی پایین تر از مقاطع تحصیلی اعلام شده در شرایط احراز مشاغل مذکور در آگهی و همچنین مدارک تحصیلی معادل حق شرکت در آزمون استخدامی را ندارند. بدیهی است صدور حکم کارگزینی پذیرفته شدگان بر اساس مقاطع تحصیلی مندرج در آگهی استخدامی می باشد و پس از استخدام، اعمال مدارک تحصیلی بالاتر بر اساس قوانین و مقررات مربوط می باشد

* خلاصه دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت : مقررات مورد شکایت مغایر با بندهای ۲ و ۳ سیاست های کلی نظام اداری و ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و بند ۳ قسمت ب ماده ۱۱۶ قانون مدیریت خدمات کشوری است و از سوی دیگر مغایر با ماده ۳۱ بخشنامه شماره ۹۷۵۷؍۹۳؍۲۰۰ مورخ ۱۹؍۷؍۱۳۹۳ سازمان اداری و استخدامی کشور است. به این دلیل که در سایر آزمون ها از دارندگان مدارک بالاتر و پایین تر خواسته شده بود در آزمون استخدامی شرکت نکنند چرا که فضای رقابتی و عدالت استخدامی ایجاب می کند آزمون میان دارندگان مدارک تحصیلی که با شرایط احراز مشاغل مطابقت دارد برگزار شود چرا که دارندگان مدارک بالاتر بهتر به سوالات آزمون پاسخ می دهند و این خلاف عدالت است و مقررات مورد شکایت از ثبت نام و استخدام افراد دارای مدرک تحصیلی بالاتر جلوگیری نمی کند که دارندگان مدارک بالاتر با شرکت در آزمون و ارائه مدرک پایین تر برای استخدام موجب تضییع حقوق دارندگان مدرک خواسته شده در شرایط احراز می شوند که امری است خلاف شرع و ناقض عدالت اجتماعی.

* خلاصه مدافعات طرف شکایت: سازمان اداری و استخدامی به موجب لایحه دفاعیه اعلام کرده شاکی دلیلی معتبری مبنی بر مغایرت با قانون ارائه نکرده است و اعتراض شاکی جنبه موردی دارد و پیشتر به مفاد مقرره مورد شکایت طی دادنامه شماره ۱۰۶ مورخ ۲۸؍۳؍۱۳۹۸ هیأت تخصصی استخدامی رسیدگی کرده است. همچنین  سازمان سنجش آموزش کشور به موجب لایحه ای اعلام کرده آزمون مورد شکایت به سفارش سازمان اداری و استخدامی کشور توسط این سازمان برگزار شده و شروط مورد شکایت توسط آن سازمان وضع شده است و ارتباطی با سازمان سنجش ندارد.

* پرونده در هیأت تخصصی استخدامی مطرح و مورد رسیدگی قرارگرفت و به اتفاق آراء مقرره های مورد شکایت قابل ابطال تشخیص داده نشد ، بنابراین با استعانت از خداوند متعال و به استناد بند «ب» ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در مورد آن به شرح زیر رأی صادر می شود.

رأی هیات تخصصی استخدامی

از آنجاییکه اولاً به موجب ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری مقرر شده بکارگیری افراد در دستگاه های اجرایی پس از پذیرفته شدن در امتحان عمومی که به طور عمومی نشر آگهی می گردد و نیز امتحان یا مسابقه تخصصی امکان پذیر است و دستورالعمل مربوط به نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی به تصویب شورای توسعه مدیریت می رسد که آن شورا به موجب بخشنامه شماره ۹۷۵۷؍۹۳؍۲۰۰ مورخ ۱۹؍۷؍۱۳۹۳ شرایط و ضوابطی را مقرره کرده است که ماده ۳۱ آن مدارک تحصیلی پایین تر یا بالاتر از مقاطع تحصیلی اعلام شده در شرایط احراز مشاغل در آگهی استخدامی و همچنین مدارک معادل، برای شرکت در امتحان مشترک و استخدام معتبر ندانسته است

و ثانیاً هیأت تخصصی استخدامی به موجب دادنامه شماره ۱۰۶ و ۱۰۷ مورخ ۲۸؍۳؍۱۳۹۸ و هیأت تخصصی پژوهشی و فرهنگی به موجب دادنامه شماره ۳۴۲ مورخ ۵؍۱۲؍۱۳۹۶ در موضوعات مشابه حکم به عدم مغایرت شروط مورد شکایت با قانون صادر کرده است ، ثالثاً هیات عمومی دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره ۴۷۴ مورخ ۱۷؍۵؍۱۳۹۸ رعایت شرایط آگهی استخدام را در این موارد برای شرکت کنندگان لازم الرعایه دانسته است ،

بنابراین از آنجائیکه مقرره مورد شکایت مغایرتی با قانون ندارد رأی به رد شکایت صادر می گردد. این رأی مستند به بند «ب» ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و تبصره ۲ آن صادر و ظرف بیست روز پس از صدور، از سوی ده تن از قضات یا رئیس محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض می باشد.

رضا فضل زرندی- رئیس هیات تخصصی استخدامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام