آموزش کارکنان دولت

ضوابط ادامه تحصیل و اعمال مدرک تحصیلی کارمندان دولت

ضوابط و نکات قابل توجه در ادامه تحصیل و اعمال مدرک تحصیلی کارمندان دولت و تأکید بر اجرای بخشنامه های پیشین (بخشنامه شماره ۸۴۹۰۴۲ مورخ ۲۵/۸/۱۳۹۵ سازمان اداری و استخدامی کشور)

کلیه دستگاه های اجرایی کشور

با سلام و احترام

با عنایت به ابهامات و سؤالات متعدد دستگاه های اجرایی در خصوص اطلاعیه های برخی مراکز آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی مبنی بر امکان ثبت نام و ادامه تحصیل کارمندان دستگاه های اجرایی ملی و استانی در راستای تکمیل ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی آزمون سراسری صرفاً با اعمال سوابق تحصیلی (اعم از داوطلبانی که در آزمون های سراسری دانشگاه مذکور ثبت نام کرده و یا نکرده باشند) که خطاب به کارندان دولت برای ادامه تحصیل و… صادر می گردد، لازم می داند توجه دستگاه های اجرایی را به نکات ذیل با هدف مدیریت مؤثر فرصت های آموزشی با رویکرد شغلی- سازمانی و توسعه سرمایه گذاری های آموزشی شایستگی محور در دستگاه های اجرایی و نیز رعایت قوانین و مقررات مربوط به آموزش و توانمندسازی کارمندان دولت جلب و تأکید می نماید:

۱- بر اساس مفاد ماده (۶۱) قانون مدیریت خدمات کشوری، اعزام کارمندان دستگاه های اجرایی برای طی دوره های آموزشی که منجر به اخذ مدارک دانشگاهی و یا معادل آن می گردد در داخل و خارج از کشور با هزینه دستگاه های مربوطه و استفاده از مأموریت آموزشی ممنوع می باشد.

۲- با عنایت به اینکه دستگاه های اجرایی نیروی انسانی مورد نیاز خود را در بدو استخدام بر اساس شرایط احراز در طبقه بندی مشاغل از حیث رشته و مقطع جذب می کنند و هر دستگاهی حسب نیاز به رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف در پست های سازمانی از پیش تعیین شده اقدام به برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی می نماید، از این رو ادامه تحصیل کارمندان در حین خدمت صرفاً مقررات و ضوابط این سازمان امکان پذیر خواهد بود.

۳- دستگاه های اجرایی پس از جذب و استخدام افراد، الزامی برای پذیرش مدارک تحصیلی بالاتر حتی با ارزش علمی که کارکنان در زمان اشتغال کسب می نمایند، ندارند. این موضوع به استناد رأی شماره هـ/۱۰۵/۶۸ مورخ ۱۹/۹/۱۳۶۹ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیز مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین، بر اساس ماده (۷۰) قانون مدیریت خدمات کشوری، شرایط تصدی مشاغل اختصاصی دستگاه های اجرایی به تناسب وظایف پست های قابل تخصیص به هر شغل، از لحاظ معلومات، تحصیلات، تجربه، مهارت و دوره های آموزشی مورد نیاز و عوامل مؤثر دیگر با پیشنهاد دستگاهه اجرایی، تأیید این سازمان و تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی تعیین می گردد.

۴- بر اساس بخشنامه شماره ۱۷۰۰۶۱ مورخ ۲۴/۱۲/۱۳۹۳ کارمندان صرفاً می توانند تنها برای یک مقطع تحصیلی بالاتر از مدارک تحصیلی ارائه شده در بدو استخدام و در چارچوب مقررات مربوطه از مزایای استخدامی مدارک مأخوذه خود برخوردار شوند. در ضمن بر اساس بند ۱-۱ بخشنامه مذکور، دستگاه های اجرایی حسب وظایف و مأموریت های قانونی و ماهیت برخی از مشاغل خود که نیاز به پذیرش مدارک تحصیلی در بیش از یک مقطع را دارند، می توانند شغل پیشنهادی را همراه با دلایل توجیهی برای طرح و بررسی به شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ارسال نمایند.

از این رو، به منظور اجتناب از تبعات ناشی از عدم رعایت مقررات و ضوابط مورد اشاره و نیز رعایت مفاد بخشنامه شماره ۱۵۸۷۹/۹۲/۲۰۰ مورخ ۱۶/۹/۱۳۹۲، لازم است تا مراتب به نحو مقتضی به کلیه کارمندان شاغل در آن دستگاه اطلاع رسانی شود.

عمران رمضانی اردی- سرپرست امور آموزش و بهسازی نیروی انسانی

2 دیدگاه

  1. خدا لعنتتون کنه با طرح هاتون. یعنی اگه تو کله شما یکم مغز باشه. الان دهه شصتی ها چیکار کمند میزنی لیسانس مقطع پذیرش . ما دهه شصتی ها بیکاریم . الان همه اون یا دانشجوی دکتری هستیم یا فارغ التحصیل دکتری به نظرت بریم سماق بمکیم.

  2. سلام‌من درسال ۹۷ وارد دادگستری شدم به عنوان نیروی شرکتی با پست پیشخدمت البته سال ۹۵ هم فارغ التحصیل رشته معماری ‌بودم
    حال الان استخدام رسمی هستم و مدرک ارشد حقوق رو هم گرفتم ایا میتوانم الان در حال حاضر آخرین مدرک تحصیلی خودم رو ارائه بدم
    واینکه اگر قبول نکردن راهی هست که قانونی اقدام کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام