اندیشه‌های حقوقی

دو اصلاحیه جدید افزایش سال ۱۴۰۰ حقوق و فوق‌العاده مدیریت کارکنان دولت چه می‌گوید؟

دو اصلاحیه افزایش حقوق | مصوبات جدید اصلاح افزایش سنواتی حقوق و مزایا و افزایش فوق‌العاده مدیریت کارکنان دولت چه می‌گوید؟

شناسنامه قانون | 4937

الف- اصلاحیه مربوط به افزایش سنواتی حقوق و مزایا

شناسنامه قانون | Pdf32 متن مصوبه: اصلاح ضریب افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۰ و اصلاحیه بعدی آن

  • جزییات مربوط به بند نخست مصوبه:

در قانون بودجه ۱۴۰۰ ذکر شده بود که بعد از افزایش ۲۵ درصدی، نباید بیشتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حکم و قرارداد سال ۱۴۰۰ اضافه شود و مبلغ اضافه‌تر در قالب یک بند از آن کسر گردد.

در اصلاحیه اخیر، ملاک این سقف را تعیین کردند؛ به عنوان مثال، در مورد مشمولین قانون مدیریت صرفاً حقوق ثابت (یعنی حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده مدیریت) را در نظر می‌گیرند. این امر عملاً بدین معناست که اگر شخصی مجموع این سه آیتم حکم/ قرارداد وی تا ۱۰ میلیون تومان باشد، از کلیه افزایشات برخوردار خواهد بود. همچنین، اگر مجموع این سه آیتم بیشتر از این مبلغ هم باشد، در نهایت، صرفاً مبالغ مربوط به افزایش این سه آیتم کسر خواهد شد.

بر اساس اصلاحیه اخیر هیئت دولت در خصوص مصوبه تعیین ضریب حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰، علاوه بر حل مشکل کارکنان دستگاه‌های اجرایی خاص با سطح حقوق و مزایای بالا و همچنین، مدیران و کارکنانی که دارنده حکم کارگزینی بالاتر از مبلغ ۱۰ میلیون تومان هستند، کارکنان قرارداد کار معین را نیز در همسان‌سازی شامل می‌شود. همچنین، آن دسته از کارکنان قرارداد کار معین که با اجرای افزایش ضریب و همسان‌سازی، مشمول رقم منفی در حکم کارگزینی (قرارداد) شده بوند، مشمول افزایش حقوق به میزان رقم کاهش یافته خواهند شد.

دو فایل اکسل محاسباتی مربوط:

شناسنامه قانون | اکسل حقوق ۱۴۰۰ (فایل اول)

شناسنامه قانون | اکسل حقوق ۱۴۰۰ (فایل دوم)

  • جزییات مربوط به بند دوم مصوبه:

مطابق قانون بودجه ۱۴۰۰، سقف دیگری نیز برای جلوگیری از حقوق‌های نامتعارف و بالا در نظر گرفته شده است؛ بر این اساس، ناخالص حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر کارکنان (مجموع دریافتی) از (۲۱) برابر حداقل حقوق مصوب شورای حقوق و دستمزد به (۱۵) برابر حداقل حقوق کاهش یافت. در عین حال مقرر شد که این کاهش دریافتی با تفاوت تطبیق جبران شود.

در این اصلاحیه قرار شده است برای تعیین دو مفهوم «دریافتی کارکنان» و «تفاوت تطبیق» متعلقه به این افراد، تحت بند (۱۰) الحاقی، شفاف‌سازی صورت پذیرد. که به نظر می‌رسد بندهای «الف» و «ب» این بند فقط «مبلغ تفاوت تطبیق» را مشخص کرده است و همچنان در بیان مفهوم «دریافتی کارکنان» ساکت است.

ب- اصلاحیه مربوط به افزایش امتیازات فوق‌العاده مدیریت

شناسنامه قانون | Pdf32 متن مصوبه: مصوبه افزایش امتیاز جداول فوق‌العاده حق مدیریت فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری

۱- بر اساس تبصره ۲ ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، «کلیه عناوین مدیریت و سرپرستی متناسب با پیچیدگی وظایف و مسئولیت‌ها، حیطه سرپرستی و نظارت و حساسیت‌های شغلی و سایر عوامل مربوط در یکی از طبقات جدول فوق العاده مدیریت که حداقل امتیاز آن (۱۵۰۰) و حداکثر آن (۵۰۰۰) است، قرار می‌گیرند.» این امتیازات بعد از افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم، به ترتیب به (۷۵۰) و (۷۵۰۰) تغییر کرده‌اند.

۲- با مراجعه به جداول امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، ملاحظه می‌شود که تا کنون از ظرفیت این فوق‌العاده به صورت کامل استفاده نشده بود و امتیاز بالاترین سطح مدیریتی به میزان (۲۷۰۰) امتیاز در نظر گرفته شده بود؛ یعنی کمی بیش از نصف ظرفیت قانونی. (بعد از افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم، این امتیاز به (۴۰۵۰) تغییر پیدا کرد.)

۳- بر اساس رأی شماره ۱۹۶۰ مورخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۹ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، مقرر شد که از این پس امتیاز فوق العاده مدیریت از حق شغل تفکیک شده و به تبع در تعیین سقف امتیاز حق شاغل بی‌تأثیر باشد. به بیان ساده‌تر، تا پیش از این رأی، سقف حق شاغل به میزان ۷۵% مجموع حق شغل و فوق العاده مدیریت در نظر گرفته می‌شد که این امر از سوی دیوان عدالت اداری غیرقانونی اعلام شد.

۴- با توجه به کاهش دریافتی بسیاری از مدیران، به ویژه آنهایی که از سابقه بالاتر و به تبع امتیازات حق شاغل بالاتری برخوردار بودند، هیئت وزیران تصمیم گرفته است تا از ظرفیت قانونی استفاده نشده فوق‌العاده مدیریت به شرحی که در بالا گفته شد استفاده شود. ملاحظه می‌شود که امتیازات مندرج در جداول فوق‌العاده مدیریت حدود ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

در نگارش این مصوبه نیز ابهامی مبنی بر این‌که آیا امتیازات ارائه شده در این جداول، بدون اعمال افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم در انتهای سال ۹۸ است یا با لحاظ این افزایشات، وجود دارد.

توضیحات روابط عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص اصلاح جدول امتياز فوق‌العاده مديريتي

به گزارش روابط‌عمومي سازمان اداري و استخدامي كشور، پس از صدور رأي شماره ۱۹۶۰ مورخ ۱۹‏/۱۲‏/۱۳۹۹ هيئت عمومي ديوان عدالت اداري، فوق‌العادۀ ‌مديريت در محاسبۀ سقف حق شاغل ملاك قرار نمي‌گيرد و اين موضوع باعث كاهش حقوق مشاغل مديريت حرفه‌اي مانند رؤساي ادارات، معاونان و مديران ادارات كل شد. طي اين تصويب‌نامه كه براي جبران بخشي از اين كاهش و با استفاده از ظرفيت‌هاي قانون مديريت خدمات كشوري به تصويب رسيده است، امتيازات جدول فوق‌العاده مديريت اصلاح مي‌شود.

لازم به ذكر است براساس بخشنامه شماره ۶۹۶۴۸۸ مورخ ۳۰‏‏‏/۱۱‏‏‏/۱۳۹۸ سازمان برنامه و بودجۀ كشور، امتيازات فصل دهم قانون مديريت خدمات كشوري از جمله امتيازات جدول فوق‌العاده مديريت، ۵۰% افزايش يافت. بنابراين جدول امتيازات فوق‌العاده مذكور با اعمال افزايش ۵۰ درصدي نسبت به جدول مصوب سال ۱۳۸۸ در احكام اعمال مي‌شد؛ لذا، تأكيد مي‌شود با ابلاغ تصويب‌نامۀ يادشده، هيچ‌گونه افزايشي در حقوق و مزاياي مديران مياني و عملياتي صورت نگرفته و صرفاً درخصوص آثار و پيامدهاي ناشي از صدور رأي هيئت عمومي ديوان عدالت اداري اقدام شده است.

شناسنامه قانون | فایل اکسل افزایش امتیازات حق مدیریت

2 دیدگاه

  1. چرا رأی شماره ۱۹۶۰ مورخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۹ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، که در مورد فوق العاده مدیریت صحبت می کند شامل همه کارمندان بدبخت بدون پست مدیریت هم شده؟؟؟ لطفا بررسی فرمایید

  2. رأی شماره ۱۹۶۰ مورخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۹ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، دارای اشکال است و کاملا مشخص است که کارشناسی نشده می باشد………اگر غیر از این بود آیا نمی بایست این حکم برای افرادی که پست مدیریت دارند و آن دسته که صرفا کارشناس هستند و هیچ پست ندارند تفکیک می شد؟؟؟ مدیران حق مدیریت میگیرند بنابراین اعمال 75 درصد حق شاغل ضرر ریالی کمتری به حکم می زند…………. مثال: بنده دارای مدرک دکترا و 15 سال سابقه میباشم .حکم بنده معادل 6034000 تومان است، متاسفانه امثال بنده مشمول اعمال 75 درصد شده ایم و الان حکم بنده، یک طبقه که معادل 4 سال سابقه است نزول پیدا کرده و با همکار فوق لیسانس 10 سال سابقه معادل و حتی کمتر شده است!!! به نظر جمع کثیری از کارشناسان همکار این دستورالعمل باید باید اصلاح شود و برای مدیران که حقوق بالا دارند اعمال گردد نه برای همه اقشار کارمندان…………..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام