اندیشه‌های حقوقی

قراردادهای مشاوره‌ای | نحوه محاسبه حق بیمه و مالیات قراردادهای مشاوره

شناسنامه قانون | Freelance contracts statement of work

قرارداد به معنی توافق بین یک یا چند نفر با یکدیگر است. در ماه ۱۳۸ قانون مدنی ایران، قرارداد یا همان عقد به صورت «عقد بدین معناست که یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری کنند که مورد قبول آنها باشد.» تعریف شده است. قرارداد مشاوره نیز نوعی عقد است که بر اساس آن یک کسب و کار یا کارفرما از خدمات یک مشاوره‌ای یک شخص حقیقی یا حقوقی استفاده می‌کند. مهم‌ترین مواردی که باید در قرارداد ذکر شود به شرح زیر است:

• مشخص کردن دو طرف قرارداد: اولین موردی که در قرارداد مشاوره بایستی ذکر شود، مشخصات طرفین است. مشخصات کارفرما یا شرکت به همراه مشخصات مشاور شامل اطلاعات هویتی بایستی در قرار داد ذکر شود.

• مدت زمان: مدت زمان قرارداد مشاوره‌ای بایستی به صورت کامل در قرارداد ذکر شود. مدت زمان قرارداد می‌تواند به صورت‌های مختلف مثل ساعتی، نیمه وقت، تمام وقت و دیگر موارد ذکر شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

• تعهدات طرفین: طرفین قرارداد بایستی به صورت کاملا شفاف، دقیق و صریح تعهدات متقابل یکدیگر را در قرارداد ذکر کنند.

• نحوه پرداخت: شیوه پرداخت در قراردادها می‌تواند به صورت‌های مختلف انجام شود اما نحوه پرداخت بایستی به صورت کامل در قرارداد ذکر شود.

قرارداد مشاوره چیست؟

صنعت مشاوره یکی از صنایع پول‌سازی و جذاب در ایران و جهان است. امروز برای هر بخش از کسب و کار، مشاوران مختلفی آماده ارائه خدمات خود هستند. مشاوران بازاریابی، مشاوران امور مالی و حسابداری از رایج‌ترین و پرتقاضاترین مشاوران برای بیزنس‌ها هستند.

همچنین ببینید: نمونه قرارداد خدمات مشاوره

در این مقاله صرفا به بررسی بحث قراردادهای مشاوره‌ای می‌پردازیم و بحث حسابرسی بیمه خارج است.

قرارداد مشاوره ای ساعتی

یکی از رایج‌ترین انواع قراردادهای مشاوره به صورت ساعتی است. در این نوع قرارداد، مشاوره متعهد می‌شود بر اساس تعداد ساعاتی مشخص، خدمات و مشاوره‌های خود را به کسب و کار ارائه کند. برای مثال یک مشاور بازاریابی ۸ ساعت از زمان خود در هفته را صرف ارائه مشاوره به یک شرکت می‌کند. او موظف به انجام ۸ ساعت مشاوره است که البته می‌تواند به صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین (بنا به توافق طرفین) انجام شود.

قرارداد مشاوره ساعتی مشمول قانون وزارت کار خواهد بود. به عبارت بهتر مشاوران ساعتی از تمام مزایا مثل حق بیمه، حق مسکن، پاداش و سایر حمایت‌های اجتماعی برخوردار خواهند بود.

قرارداد مشاوره پیمان‌کاری

در قرارداد مشاوره پیمان‌کاری، مشاوره تعهدی به انجام کار خود در ساعت مشخصی ندارد. بلکه در این قرارداد او بایستی وظایف خود را در یک مدت زمان مشخص با گام‌های مشخص شده در قرارداد انجام دهد. به عبارت بهتر قرارداد مشاوره پیمان‌کاری، معمولا به صورت تعهدی بلندمدت تر از قراردادهای ساعتی است. قراردادهای مشاوره پیمان‌کاری تابع ماده قانون ۳۸ تامین اجتماعی است.

حق بیمه قراردادهای مشاوره ساعتی و پیمان کاری

زمانی که یک کسب و کار از مشاوران ساعتی استفاده می‌کند، ملزم به بیمه کردن مشاور است. به عبارت بهتر در اینجا مشاور مانند دیگر کارکنان شرکت به حساب آمده و از همه مزایای قانون کار برخوردار خواهد بود. اگر مشاور یک کسب و کار خود در شرکت دیگری بیمه شده باشد، کارفرما بایستی مفاصای حساب بیمه خود را به شرکت مذکور ارائه کند.

اما در قراردادهای پیمان‌کاری شرایط به کل متفاوت است. همان طور که اشاره کردیم قراردهای مشاوره‌ای پیمان کاری زیر مجموعه ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی است. این قانون قراردادهای پیمان کاری را به سه بخش تقسیم کرده و برای هر کدام حق بیمه متفاوتی در نظر گرفته است.

• قراردادهای پیمان‌کاری عمرانی

• قراردادهای پیمان کاری غیرعمرانی

• قراردادهای پیمان‌کاری حالت خاص

حق بیمه در قرادادهای عمرانی مشاوره‌ای برابر با ۱۵/۶ درصد ناخالص کارکرد است.

ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی به‌منظور یکپارچه‌سازی امور بیمه‌ای کلیه کارگران و شاغلان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی مقرر شده است و پیمانکاران و کارفرمایانی که در عضویت سازمان تامین اجتماعی می‌باشند؛ بایستی ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی را نیز همچون دیگر مواد قانونی رعایت نمایند.

قاعده عمومی محاسبه حق بیمه در ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی آمده است، در عین حال مطابق بخشنامه شماره ۱۴ جدید اداره درآمد سازمان تامین اجتماعی حق بیمه در قردادهای پیمانکاری به صورت درصدی از مبلغ قرارداد تعیین می‌شود و تعداد بیمه‌شدگان و مزد آنان از این جهت بی‌تاثیر است.

ببینید: بخشنامه جدید ۱۴ درآمد | نحوه محاسبه و وصول حق بیمه کارکنان شاغل در قراردادهای پیمانکاری

در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه ‌به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می‌شود کارفرما باید در قراردادی‌ که منعقد می‌کند مقاطعه‌کار را متعهد نماید کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در قانون بپردازد.

این ماده کلیه کارفرمایان و پیمانکاران تحت عضویت سازمان تامین اجتماعی را مکلف می‌سازد که علاوه بر بیمه کردن کارکنان خود، نسبت به بیمه نمودن نیروهای مربوط به پروژه‌های مناقصه‌ای و قراردادی نیز اقدام نمایند. بنابراین کلیه پیمانکاران مقاطعه‌کار که در طی مناقصه‌های دولتی و غیر دولتی، اقدام به قرارداد با نیروهای خود می‌نمایند؛ باید نسبت به بیمه این نیروها اقدام نمایند.

سازمان تامین اجتماعی، به منظور تضمین بیمه کردن نیروهای پیمانکاران مقاطعه کار، کارفرمایان تحت عضویت خود را مکلف کرده است که با نگهداشت درصدی از پرداختی خود به پیمانکار مربوطه، امور مربوط به بیمه کردن شاغلان و تسویه حساب با سازمان تامین اجتماعی از جانب پیمانکار تحت قرارداد را لحاظ نمایند. از این رو پیمانکار مادامی‌که امور مربوط به بیمه کارکنان قراردادی و تسویه حساب با سازمان تامین اجتماعی را تکمیل ننماید، از باقی مانده طلب خود از کارفرما محروم می‌باشد.

مالیات قراردادهای مشاوره

یکی دیگر از سوالات رایج درباره قراردادهای مشاوره‌ای میزان مالیات این قراردادها است. میزان مالیات قراردادهای مشاوره‌ای برابر با ۱۰ درصد است. به عبارت دیگر ده درصد از میزان کل مبلغ قرارداد بایستی به عنوان مالیات به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شود. پرداخت مالیات قراردادها بر عهده کارفرما است و کارفرما بایستی در انتهای هر ماه مستندات قانونی خود را به اداره مالیات ارسال و نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات حتما سری به صفحه مالیات شرکت‌ها بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام