اندیشه‌های حقوقی

حق بیمه در سال 1400 به تفکیک سهم کارگر و کارفرما

مبلغ حق بیمه در سال ۱۴۰۰ چقدر است و سهم بیمه کارگر و کارفرما چقدر است ؟

۱. نسبت حق بیمه معمولا تفاوتی نمی کند. ۷ درصد کارگر ، ۳ درصد دولت و ۲۰ درصد کارفرما است که چون دولت حق بیمه ۳ درصدی خودش را نمی پردازد (بیمه بیکاری) این ۳ درصد هم از کارفرما گرفته می شود و کارفرما باید ۲۳ درصد حقوق و دستمزد مشمول کسور بیمه را پرداخت کند.

۴. حق بیمه بیمه های اختیاری، حرف و مشاغل آزاد، رانندگان، قالیبافان، مددجویان بهزیستی، افراد تحت پوشش کمتیه امداد، مداحان، هنرمندان، زنان خانه دار و دیگر انواع بیمه های خویش فرما نیز متناسب با نرخ افزایش دستمزد اعلامی توسط دولت افزایش می یابد.

حق بیمه تامین اجتماعی سی درصد اکثر مبالغ دریافتی حقوق و دستمزد می باشد که ۲۳ درصد سهم کارفرما و ۷ درصد سهم کارگر می‌باشد. از این ۲۳ درصد ۳ درصد بیمه بیکاری می‌باشد که کسانی که بیمه بیکاری به انها تعلق نمی گیرد باید دقت کنند که این درصد از حقوق شان کسر نگردد.

با تعیین و اعلام حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ و همچنین تغییر مبلغ حق مسکن و خوار و بار، مبالغ سهم کارگر و کارفرما، به شرح زیر است:

حق بیمه سال ۱۴۰۰ بر اساس حداقل دستمزد و حداقل پرداختی

برای ماه ۳۱ روزه

مبلغ کل بیمه:  ۱۱,۳۸۲,۰۳۵

سهم کارفرما: ۸,۷۲۶,۲۲۶

سهم کارگر: ۲,۶۵۵,۸۰۸

برای ماه ۳۰ روزه:

مبلغ کل بیمه: ۱۱,۱۱۶,۴۸۵

سهم کارفرما: ۸,۵۲۲,۶۳۹

سهم کارگر: ۲,۵۹۳,۸۴۷

تمامی مبالغ به ریال است.

اگر حقوق به هر دلیلی کمتر از حداقل حقوق باشد باید از همان دستورالعمل ۲۳ درصد و ۷ درصد حساب گردد. بعضی مشاغل مانند منشی پزشکان را نمی توان به صورت کمتر از حداقل دستمزد بیمه پرداخت کرد.

توضیحات جدول حق بیمه تامین اجتماعی

موارد مشمول حق بیمه

موارد مشمول حق بیمه

مبنای محاسبه حق بیمه فرمول زیر است:

((تعداد روزهای کارکرد x پایه حقوق روزانه) + حق مسکن + بن کارگری) x سی درصد

بر این مبنا، همانطور که در جدول فوق مشاهده می‌شود، حق بیمه شش ماهه اول بر مبنای «حداقل حقوق» معادل ۱۱۳۸۲۰۳۴ ریال و شش ماهه دوم مبلغ ۱۱۱۱۶۴۸۶ ریال است.

سهم کارفرما

از مجموع ۳۰ درصد حق بیمه، ۲۳ درصد سهم کارفرما تعیین شده است. بر این مبنا، سهم کارفرما در شش ماهه اول ۸۷۲۶۲۲۶ ریال و در شش ماهه دوم ۸۵۲۲۶۳۹ ریال است.

سهم کارگر

مبلغ ۷ درصد باقیمانده سهم بیمه، از حقوق کارگر کسر و با سهم کارفرما، در مجموع به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود. بر مبنای حداقل حقوق، سهم کارگر در شش ماهه اول ۲۶۵۵۸۰۸ و در شش ماهه دوم ۲۵۹۳۸۴۷ ریال است.

جرائم دیرکرد ارائه لیست و پرداخت

جریمه دیرکرد ارائه لیست بیمه

ضروری است لیست بیمه هر ماه، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد تنظیم و پرداخت شود. در صورتی ارائه لیست بعد از این موعد صورت گیرد، مشمول ۱۰ درصد جریمه دیرکرد خواهد شد.

به عنوان مثال، کارکرد فروردین ماه ۱۴۰۰ (۱۴۰۰/۰۱/۰۱ لغایت ۱۴۰۰/۰۱/۳۱) از روز ۱ اردیبهشت لغایت ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ قابل ثبت است. در صورتی که ثبت این لیست، پس از این تاریخ صورت پذیرد، مشمول جریمه خواهد شد.

جریمه دیرکرد پرداخت لیست بیمه

در صورتی که لیست بیمه در موعد مقرر پرداخت نشود، مشمول ۲ درصد جریمه دیرکرد پرداخت خواهد شد.

10 دیدگاه

  1. سلام دوسال ونیم سابقه بیمه داشتم خودم کار فرما شدم تامین اجتماعی گفت پنجاه شدی 35میلیون بریز وبا 10 روز بازنشست شو وقتی پنجاه ساله شدم اقدام کردم گفتند 100 میلیون بریز . تکلیف چیه؟ راهنمایی کنید.

  2. سلام
    من سال 82 تا 85 جایی بدون بیمه مشغول بودم و الان میخوام بهشون بگم تمام جریمه و مبالغ رو پرداخت می کنم و شما فقط قبول کنید که من اونجا کار می کردم 3 سال / حدودا چقدر میشه با مبنای 1401 کل حق بیمه و جریمه کارفرما( حداقل حقوق و ذستمزد)/میخوام دوستانه حل کنم چون باهاشون دوستم و قرار مون هم اون سال ها بدون بیمه بود

  3. سلام ،من پیک موتوری شرکتی هستم که وابسته به
    شهرداری تهران می‌باشد ۱۷ سال یکهاه کم سابقه بیمه دارم و در یکی مناطق شهرداری تهران مشغول کار بودم بیمه من بیمه اجباری تامین اجتماعی می‌باشد و۴ ماه پیش عدم نیاز مرا صادر کردند و از آن تاریخ بیکار هستم ،سوال اینه که این شرکت ۱۷ فقط همان سهم خودش یعنی ۲۳درصد به بیمه پرداخت می‌کنه البته همه ۲۳درصد از حقوق خودم در این ۱۷ سال کم می‌کنه حالا چون ۳درصد بیمه بیکاری هم به بیمه پرداخت میشه میتونم تا کار جدید پیدا کنم از بیمه بیکاری استفاده کنم؟

    1. آره میتونی بری تامین اجتماعی و درخواست بیمه بیکاری بدی
      حدود ۲ سال بهت حداقل حقوق تعلق میگیره و‌بیمه ات هم از طرف تامین اجتماعی رد میشه
      اما نکته اینه که فکر کنم فقط یبار میتونی از بیمه بیکاری استفاده کنی و دیگه بهت تعلق نمیگیره، پس سعی کن ۲ سال تمام رو‌از حقوق و مزایای تامین اجتماعی استفاده کنی و اگر جایی هم سر کار رفتی اعلام نکن تا ۲ سال حقوق بیکاری تموم شه

  4. خسته نباشید
    اینکه کارفرما میگه شما رو بیمه میکنم وازتون تعهد میگیرم که هیچ حق وحقوقی ندارید آیا این جرم نیست؟

  5. سلام و عرض ادب حق بیمه کارگران 33 درصد و شامل موارد زیر می باشد
    1 – سهم کارفرما 20 % درصد بعهده کارفرما
    2 – سهم بیمه بیکاری 3% درصد بعهده کارفرما
    3 – سهم کارگر 7% درصد بعهده کارگر
    4 – سهم دولت 3% دصد
    جمع حق بیمه کلا 33 درصد که متاسفانه دولت سهم خود را سالیان سال است که به حساب سازمان واریز ننموده است :
    سهم 33 درصد حق بیمه بالا در سازمان تامین اجتماعی به شرح زیر است
    بازنشستگی 12 درصد
    فوت قبل و بعد از بازنشستگی 2 درصد
    از کارافتادگی 4درصد
    خدمات درمانی 9 درصد
    بیمه بیکاری 3 درصد
    کمک دولت جهت درمان 1 درصد
    کمک دولت جهت خدمات بیمه 2درصد
    با تشکر از شما عزیزان
    امیر حسین میرصیدزاده

  6. سلام وقت بخیر
    خواستم بدونم جواز کسب به نام مادرم بگیرم و از این طریق مثلا مادرم به عنوان کارفرما باشه و من بیمه بشم ، باید مادرم ماهی ۸,۵۲۲,۶۳۹ ریال پرداخت کنه و مابقیش و خودم پرداخت کنم ؟
    چون من قصد دارم امتحان فنی حرفه ای بدم و مدرک برق ساختمان و بگیرم از این طریق بیمه بشم .
    کدوم حالت به صرفه تره و هزینه کمتری برای من داره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام