اندیشه‌های حقوقی

تکالیف و حقوق مالیاتی اشخاص حقوقی

تکالیف و حقوق مالیاتی اشخاص حقوقی

بر اساس قانون هر شهروندی دارای حقوقی است که دولت موظف به تحقق آنها است. برقراری امنیت، ارایه خدمات شهری، آموزشی و خدمات امدادی و رفاهی تنها بخشی از وظایف دولت در برابر حقوق مردم است، اما منابع مالی این خدمات از کجا تامین می شود؟ در بسیاری از کشورها شهروندان در مقابل حقوق و خدماتی که از دولت دریافت می کنند وظایفی را هم بر عهده دارند که پرداخت مالیات به عنوان تامین کننده منابع مالی خدمات دولتی یکی از اصلی ترین آنها محسوب می شود.

مالیات به زبان ساده وجوهی است که دولت برای تامین هزینه های خود از اشخاص دریافت می کند ، به بیان دیگر مالیات مبلغی است که دولت بر اساس قانون و به منظور تقویت عمومی حکومت و تامین مخارج عامه از اشخاص ، شرکت ها و موسسات دریافت می کند.

بر اساس مطالب بالا تمام کسانی که به نحوی درآمدی تحصیل می کنند ملزم به پرداخت مالیات می باشند و بر اساس یک تقسیم بندی مالیات دهندگان به دو دسته مالیات دهندگان حقیقی و حقوقی تقسیم می شوند. که هر کدام از آنها وظایفی را در نظام مالیاتی کشور بر عهده دارند.

از جمله تکالیف مالیاتی مهم اشخاص حقوقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پلمپ دفاتر قانونی، تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده، ارائه لیست مالیات بر حقوق، ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، ارائه صورت معاملات فصلی، تحریر دفاتر قانونی، اظهارنامه مالیات بر درآمد.

مقررات مرتبط:

قانون مالیات‌های مستقیم

قانون مالیات بر ارزش افزوده

لازم به ذکر است که در صورت انجام ندادن هر کدام از این تکالیف مالیاتی، مشمول جرائم مالیاتی مربوط به آن خواهند شد. این تکالیف مالیاتی در چند دسته مختلف و در زمان های مختلفی انجام می شوند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

تکالیف مالیاتی قبل از شروع سال مالی:

قبل از شروع سال مالی، برخی عملیات مانند پلمپ دفاتر باید انجام گیرد. درخواست پلمپ دفاتر به استثنای سال اول ثبت، باید قبل از شروع سال مالی انجام شود.

تکالیف مالیاتی روزانه:

اشخاص حقوقی موظف به انجام عملیات ثبت و بایگانی مدارک خرید، فروش و هزینه در سیستم حسابداری و تحریر دفاتر کل و روزنامه می باشند.

تکالیف مالیاتی ماهانه:

وظایف دیگری که برعهده شرکت هاست، انجام تکالیف ماهانه می باشد. این تکالیف شامل، تهیه و تنظیم و ارسال لیست حقوق است. پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف اند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده (۸۵) این قانون محاسبه و کسر و‌ تا پایان ماه بعد ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت‌کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه‌های بعد فقط ‌تغییرات را صورت دهند.

تکالیف مالیاتی فصلی:

از تکالیف فصلی که برعهده اشخاص و شرکت هاست، ارسال اظهارنامه ارزش افزوده می باشد که باید ?? روز بعد از پایان هر فصل این اظهارنامه آماده و با استفاده از سامانه الکترونیکی www.evat.ir اقدام به ارسال آن کرد.

تکلیف دیگر، مودیان مالیاتی مکلفند نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش و همچنین پرداخت و دریافت بابت قراردادها، صادرات، واردات، حق العمکاری و مدیریت پیمان، بیمه، اجاره از طریق سامانه الکترونیکی سازمان در قالب گزارش موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم اقدام نمایند.

دوره ارسال اطلاعات سه ماهه (فصلی) بوده و می بایست تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل نسبت به ارسال آن اقدام نمود .

تکالیف مالیاتی سالانه:

تکالیف سالانه از مهمترین تکالیف به شمار می رود. کلیه اشخاص حقوقی تا ? ماه بعد از اتمام سال مالی خود باید اظهارنامه عملکرد حساب سود و زیان و ترازنامه خود را بطور کامل تنظیم و به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق سامانه الکترونیکی سازمان به نشانی www.tax.gov.ir ارسال نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام