اندیشه‌های حقوقی

نحوه افزودن سابقه بیمه خدمت سربازی به بیمه تامین اجتماعی

نحوه افزودن سابقه بیمه خدمت سربازی به بیمه تامین اجتماعی

یکی از مزایای ارائه شده به پسران ، بیمه سربازی است. تمامی سربازان توانایی این را دارند که ۲ سال بیمه خدمت سربازی را تهیه کرده و به سنوات سابقه بیمه خود اضافه نمایند. مهم نیست چه  شغلی داشته باشید و بیمه را برای چه حرفه‌ای خریداری نمایید. سابقه بیمه خدمت سربازی به کاری که در آن مشغول هستید اضافه خواهد شد. این یکی از مزایای مهم بیمه خدمت سربازی است.

در حقیقت این بیمه برای افرادی که تمایل دارند بعد از تمام شدن دوره سربازی در شرکت‌های دولتی یا خصوصی فعالیت داشته باشند اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا با داشتن این بیمه ۲ سال زودتر بازنشست خواهند شد.

دوره سربازی با شرایط اشاره شده جزو سنوات کاری به حساب می‌آید و سوابق آن به بیمه بازنشستگی افراد افزوده خواهد شد.

شرایط خرید بیمه خدمت دو ساله سربازی

سازمان وظیفه عمومی و سازمان تامین اجتماعی برای خرید بیمه سربازی دو شرط زیر را تعیین کرده‌اند:

  1. فرد می‌بایست حداقل ۲ سال سابقه پرداخت حق بیمه و کارت پایان خدمت داشته باشد.  اگر فردی سابقه نداشته باشد، نمی‌تواند سابقه بیمه مربوط به خدمت مقدس سربازی را خریداری کند. همچنین کارت پایان خدمت برای افراد زیر ۵۰ سال باید به صورت الکترونیکی باشد.
  2. چنانچه فردی درخواست مبنی بر خرید بیمه خدمت  باشد، می‌بایست تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشید.

اگر دو شرط بالا را دارا باشید به راحتی می‌توانید سابقه این بیمه را بگیرید.

مبلغ بیمه سربازی

به منظور این‌که دوره خدمت سربازی جزو سابقه کار محاسبه شود ،شرایطی وجود دارد که باید آن‌ها را درنظر داشته باشید.

  1. در وهله اول بیمه سربازی می‌بایست موردتایید سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد
  2. سازمان تامین اجتماعی برای تایید این دوره، حق بیمه و پذیرش آن برای بازنشستگی مبلغی را درنظر می‌گیرد
  3. میزان این مبلغ با توجه به زمان پایان خدمت و ارائه درخواست خرید بیمه از طرف متقاضی متفاوت است.

آن دسته از سربازانی که دوره خدمت سربازی‌شان تمام شده است، باید برای جبران خدمت ارائه شده و عدم پرداخت حق بیمه در زمان خدمت سربازی خود به سازمان تامین اجتماعی مبلغی را پرداخت نمایند تا دوره خدمت آن‌ها جزو سوابق بیمه در نظر گرفته شود. مسئله بعدی قیمت خرید سربازی برای بیمه تامین اجتماعی است. باید گفت که قیمت بیمه سربازی به شرایط مختلفی بستگی دارد.

بر طبق آخرین آیین نامه‌هایی که از سوی قانون گذار ابلاغ شده است، محاسبه قیمت خرید بیمه سربازی در سال ۱۴۰۱ با فرمول زیر است:

میزان حق بیمه = (نرخ) ۷% * مدت زمان خدمت * میانگین حقوق دو سال آخر کاری داوطلب

«طبق آخرین قوانین، ۲۳% پرداخت نرخ بیمه بر عهده دولت و ۷% باقی مانده آن بر عهده شخص متقاضی است.

از آنجا که محاسبه حق بیمه بر اساس میانگین دستمزد ۲ سال آخر پرداخت حق بیمه قبل از درخواست انجام می‌شود، برای همین متقاضیان بهتر است که به محض اتمام دو سال پرداخت، اقدام به خرید بیمه سربازی کنند.

ذکر چند نکته برای خرید بیمه سربازی

نکات مهمی که باید هنگام خرید این بیمه باید درنظر داشته باشید:

  1. سربازانی  که قصد خرید بیمه دارند می‌توانند مبلغ تعیین شده را به صورت نقدی یا قسطی پرداخت نمایند. حداکثر اقساط پرداختی ۱۲ ماه است.
  2. مهلت زمان پرداخت موردنظر برای افراد متقاضی که به صورت نقدی این بیمه را خریداری می‌کنند تا پایان ماه بعد از زمان محاسبه آن خواهد بود.
  3. آن دسته از افرادی که تمایل دارند این مبلغ بیمه خدمت مقدس سربازی را به صورت قسطی واریز نمایند، باید در مدت زمان تعیین شده قسط‌های آن را پرداخت کنند. امکان پرداخت زودتر از موعد نوع قسطی وجود ندارد. در صورت فراموشی، جریمه‌ای در نظر گرفته خواهد شد
  4. اگر این مبلغ در تاریخ تعیین شده به صورت یکجا یا اقساطی پرداخت نشود یا در زمان‌هایی غیر از تاریخ‌های تعیین شده پرداخت گردد، محاسبه مجدد برای آن‌ها درنظر گرفته می‌شود.
  5. سوابق بعد از پرداخت کامل اضافه خواهد شد.
  6. در صورتی که با پیغام شبیه به «اطلاعات شما در دسترس نیست» مواجه شدید، با کارت پایان خدمت و کارت ملی به کارگزاری تامین اجتماعی مراجعه کنید.
  7. سوابق بعد از پرداخت کامل اضافه خواهد شد.
  8. در صورتی که با پیغام شبیه به «اطلاعات شما در دسترس نیست» مواجه شدید، با کارت پایان خدمت و کارت ملی به کارگزاری تامین اجتماعی مراجعه کنید.
  9. افرادی که معافیت داشته اند، امکان خرید بیمه سربازی را ندارند. در حقیقت داشتن کارت پایان خدمت ضروری است.
  10. فقط تعداد روزهایی که متقاضی خدمت کرده است، به سوابق او اضافه می‌شود. روزهای معافیت او در نظر گرفته نخواهد شد.

همان‌طور که در جریان هستید، تمامی سربازان وظیفه دارای دفترچه بیمه هستند. امکان برخورداری از خدمات این دفترچه در بیمارستان‌های طرف قرارداد نیروهای مسلح برای آنان فراهم می‌باشد. در بعضی بیمارستان‌ها نیز این خدمات به صورت رایگان به سربازان ارائه می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای خرید بیمه‌نامه خدمت سربازی

تنها مدرک مورد نیاز داشتن کارت پایان خدمت است. در حال حاضر، امکان پرداخت از طریق درگاه تامین اجتماعی وجود دارد که در ادامه روش آن توضیح داده شده است. در صورت داشتن مشکل لازم است که همراه با کارت پایان خدمت یا کارت ملی به نزدیکترین کارگزاری مراجعه کنید.

البته ممکن است که به صورت حضوری هم بتوانید انجام دهید که  لیست مدارک شامل موارد زیر خواهد بود:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی و اصل آن
  • اصل کارت پایان خدمت

ابتدا باید فرم محاسبه سوابق مدت خدمت خود را دریافت و نسبت به تکمیل مدارک اقدام نمایید. اگر دارای سابقه حضور داوطلبانه در جبهه هستید، تکمیل فرم‌ها برای شما مفید واقع خواهد شد.

اگر به هردلیلی دفترچه پایان خدمتتان را به همراه نداشتید، می‌توانید اصل گواهی خدمت سربازی را از مراجع ذی صلاح ارائه نمایید. این گواهی شامل تاریخ شروع و پایان دوره خدمت است.

لازم است بدانید که تمامی مراحل بالا، معمولا در یک روز کاری انجام می‌شود و فرآیند زمان‌بر و دشواری ندارد. در بخش بعدی به قیمت خرید بیمه سربازی می‌پردازیم.

کدام گروه افراد از پرداخت حق بیمه سربازی معاف هستند؟

بر اساس ماده ۹۵ قانون تأمین اجتماعی، همه بیمه‌شدگان و مستمری بگیران بازنشستگی و ازکارافتادگی که قبل و بعد از خدمت، در کارگاهی مشغول کار و بوده و دارای سابقه بیمه تامین اجتماعی هستند و انجام دوره خدمت سربازی آن ها قبل از ۷ مرداد ۱۳۸۵ است، از پرداخت حق بیمه خود معاف هستند. البته این افراد باید بلافاصله (سه ماه) بیمه شده باشند.

دفترچه بیمه سربازان وظیفه چه پوشش‌هایی دارد؟

سربازان وظیفه با داشتن بیمه مخصوص دوره خدمت از پوشش‌های زیر برخوردار می‌شوند:

  • پرداخت هزینه‌های پرشکی (اگر سربازی در دوره‌ی سربازی و طی حوادث نیاز به استفاده از خدمات درمانی و امکانات پزشکی داشته باشد،  بیمه ویژه سربازی هزینه حوادث سربازان پرداخت خواهد کرد.)
  • نقص عضو و از کارافتادگی دائم یا موقت (میزان غرامت پرداختی در نقص عضو دائم یا موقت بسته به نوع و میزان از کارافتادگی یا نقص عضو سرباز دارد.این غرامت‌های جانی را نیز بیمه حوادث سربازان پرداخت خواهد کرد.)

چگونگی مشاهده سوابق و خرید بیمه سربازی

برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی خدمت سربازی خود را مشاهده کنید می‌بایست :

  1. به  eservices.tamin.ir مراجعه کرده و ثبت نام نمایید.چنانچه قبلا در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اید نیازی به نام نویسی مجدد نیست کافی‌ست کدملی را به عنوان نام کاربری و گذرواژه را تعیین کرده و به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کنید.

برای مشاهده سوابق بیمه در وهله اول می‌بایست اطلاعات موردنیاز از قبیل:

  1. کدملی
  2. اپراتور و شماره تلفن همراه

را وارد نموده و کد شناسه ارسالی به تلفن همراه خود را در کادر موجود وارد نمایید. در حقیقت برای دریافت سوابق تامین اجتماعی با کد ملی هم می­توانید اقدام کنید.

مراحل مشاهده و خرید بیمه سربازی

در ابتدا وارد سیستم شوید:

بیمه سربازی

مرحله یک

بعد از قسمت «بیمه شدگان» در منو، بخش «امور بیمه شدگان» بروید و بعد روی «محاسبه خرید خدمت سربازی» کلیک کنید.

بیمه سربازی

مرحله دوم

در این صفحه، می‌­توانید علاوه بر مشاهده کامل سوابق بیمه، جدول نرخ محاسبه حق بیمه سربازی (در پایین) مشاهده کنید. در عکس زیر، بیمه‌گزار دارای سابقه کار قبل از خدمت خود نیست. از این رو باید ۷% حق کارگری را بپردازد تا سوابق بیمه خدمت به سوابق بیمه تامین اجتماعی او اضافه شود.

بیمه سربازی

مرحله سوم خرید بیمه سربازی

سپس می­توانید نوع پرداخت، نقدی یا اقساطی را انتخاب کنید.

بیمه سربازی

مرحله چهارم خرید

در صورت انتخاب به صورت اقساطی، می­‌توانید تعداد ماه را مشخص کنید. میزان قسط هر ماه و تاریخ پرداخت هر کدام به صورت خودکار در همان لحظه نشان داده خواهد شد. بعد می­‌توانید به صورت آنلاین پرداخت کنید. برای پرداخت در هر ماه هم فقط لازم است که از طریق همین صفحه اقدام کنید.

بیمه سربازی

مرحله آخر خرید بیمه سربازی

پس از طی کردن تمامی مراحل بالا به راحتی به حساب کاربری خود دسترسی دارید و سوابق بیمه سربازی خود را مشاهده کنید.

اگر هنگام ترخیص از خدمت، شرایط را نداشته باشیم، دیگر نمی توانیم سابقه بیمه ویژه سربازان  را خریداری کنیم؟

بعد از مرخص شدن از خدمت سربازی هر زمان که شرایط اشاره شده را داشته باشید، می‌توانید نسبت به خرید بیمه سربازی اقدام نمایید. در حقیقت این شامل تمامی بیمه شدگان، مقرری بگیران بیمه بیکاری و مستمری بگیران تامین اجتماعی صرف نظر از بیمه پرداز بودن یا خیر می‌توانند اقدام به خرید بیمه سربازی کنند. فقط باز تاکید می‌کنیم، دو شرط بالا باید وجود داشته باشد. پذیرش و ایجاد سوابق بعد از پرداخت کامل حق بیمه انجام خواهد شد. پرداخت حق بیمه هم به صورت نقدی و هم قسطی امکان پذیر است. در صورت پرداخت قسطی، امکان پرداخت زودتر از تاریخ مقرر تعیین شده وجود ندارد.

29 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    من برای خرید خدمتم داخل پرتال ک میرم متاسفانه ارور میده ک اسلاعات خدمتیم از ناجا ارسال نشده برای رفع این ارور چه میتونم بکنم

  2. با سلام، جهت اطلاع
    اخیرا هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه غیر قانونی که مقرر میداشت مدت خدمت نظام وظیفه مشمولان قانون کار به عنوان سابقه کارگاهی کارگر برای دریافت مزایای پایان کار لحاظ نخواهد شد را ابطال کرد

  3. سلام بنده پنچ ماه قبل خدمتم که سال هشتاد و سه بوده بیمه ردشده و سال 83تا85خدمت بودم بعد دوباره نود ویک تا الان بیمه هستم 20ماه خدمتم شامل بیمه رایگان میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام