آزمون تعیین صلاحیت
اندیشه‌های حقوقی

سقف خسارت بیمه شخص ثالث در ۱۴۰۱

سقف خسارت بیمه شخص ثالث در ۱۴۰۱

همانطور که می‌دانیم بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای تمام ماشین‌هاست که قرار است در زمان روز حادثه و تصادف خسارت‌های مالی و جانی به فرد سوم و شخصی غیر از راننده را پرداخت کند. پوشش جانی این بیمه‌نامه تأمین‌کننده جبران هزینه‌های دیه فوت و نقص عضو اشخاص ثالث است. به‌طور کلی بیمه‌های شخص ثالث دارای یک حداقل و حداکثر تعهدات پرداخت هستند که میزان ان با توجه به نرخ دیه همان سال مشخص می‌شود. اما چرا مهم است که در خرید بیمه‌نامه ثالث به حداقل تعهدات پرداختی کفایت نکنیم و کارشناسان بیمه می‌گویند حتما از امکان افزایش سقف تعهدات بیمه شخص ثالث استفاده کنیم؟

حتما بخوانید: نرخ حق بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱

انواع خسارت بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارت مالی و خسارت جانی را برای شخص ثالث زیان‌دیده یا آسیب‌دیده در یک تصادف پوشش می‌دهد. پرداخت هرکدام از این خسارت‌ها شرایط خاص خودشان را دارند. درضمن تعیین مبلغ پرداختی برای خسارت جانی و خسارت مالی در بیمه شخص ثالث متفاوت است. در ادامه این مطلب هرکدام از خسارت‌ها را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

البته پرداخت خسارت جانی راننده مقصر تصادف هم یکی از پوشش‌های بیمه شخص ثالث است. اگر می‌خواهید بدانید که بیمه شخص ثالث چگونه خسارت جانی راننده مقصر را جبران می‌‌کند حتما مقاله بیمه حوادث راننده ؛ جبران خسارت راننده مقصر در حادثه را بخوانید.

تعهدات جانی بیمه شخص ثالث چیست؟

پوشش خسارت جانی بیمه شخص ثالث، خسارات جانی و بدنی فرد آسیب‌دیده در تصادف را شامل می‌شود. اگر خدای نکرده فردی در یک تصادف آسیب ببیند بیمه شخص ثالث راننده مقصر باید هزینه‌های مربوط به درمان و بستری یا دیه او را پرداخت کند. به‌طور کلی خسارات جانی در بیمه شخص ثالث می‌تواند هرکدام از موارد زیر باشد.

  • نقص عضو
  • بستری شدن در بیمارستان
  • غرامت فوت

سقف خسارت جانی بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۱

سقف پرداخت خسارت جانی به مبلغ دیه بستگی دارد. هر سال رئیس قوه قضاییه با توجه به نرخ تورم و شاخص اعلام شده توسط بانک مرکزی نرخ دیه را اعلام می‌کند.  سقف پرداختی در خسارت جانی بیمه شخص ثالث هم برابر با دیه کامل یک انسان در ماه‌های حرام است. بر همین اساس نرخ دیه کامل انسان در سال  با حدود ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱، در ماه‌های غیر حرام یا عادی، ۶۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام، معادل ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

یک نکته مهم اینکه اگر تعداد آسیب‌دیدگان در یک تصادف بیش از تعداد سرنشینان هر خودرو باشد، صندوق تامین خسارات جانی بیمه مرکزی پرداخت خسارت را برعهده می‌گیرد.

منظور از پوشش مالی بیمه شخص ثالث چیست؟

در یک تصادف ممکن است ماشین یا ماشین‌های دیگر آسیب ببینند. اینجاست که بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت هزینه‌های تعمیرات و بازسازی ماشین‌های آسیب‌دیده در تصادف را به زیان‌دیده‌ها پرداخت می‌کند. البته برخلاف خسارت جانی بیمه شخص ثالث میزان و مبلغ تعهدات پوشش مالی ثالث برای همه بیمه‌نامه یکسان نیست. یعنی راننده‌ها و مالکان ماشین‌ها می‌توانند انتخاب کنند که چه مقدار تعهدات مالی برای بیمه شخص ثالث خود نیاز دارند.

حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث یعنی چه؟

همه شرکت‌های بیمه باید حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث را روی بیمه‌نامه‌های خود ارائه کنند.  معمولا سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث 2.5 درصد مبلغ دیه هر سال در ماه حرام خواهد بود. بنابراین حداقل تعهدات مالی شرکت‌های بیمه در خسارت بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۱ به نزدیک 20 میلیون تومان است. نکته مهم این است که برای گرفتن خسارت تا میزان این مبلغ نیازی به داشتن کروکی افسر راهنمایی‌ورانندگی نیست. البته حتما باید:

  • هر دو طرف تصادف گواهی‌نامه داشته باشند.
  • تصادف باعث صدمه جانی کسی نشده باشد.

در سال 1401 می‌توانید برای دریافت خسارت‌های بدون کروکی و کم‌تر از 20 میلیون تومان از دریافت خسارت آنلاین ازکی استفاده کنید. فرقی هم نمی‌کند که خودتان خسارت دیده‌اید یا مقصر حادثه هستید. منتها حتما باید بیمه‌نامه خود را به‌صورت آنلاین از وب‌سایت یا اپلیکیشن ازکی خریده‌ باشید.

حداکثر خسارت مالی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

گفتیم که بیمه‌شده می‌تواند مبلغ تعهدات مالی بیمه شخص ثالث‌ش را بیشتر از حداقل تعهد پرداختی هر سال انتخاب کند. حداکثر تعهدات مالی بیمه شخص ثالث هر سال هم دقیقا 50 درصد یا نیمی از مبلغ تعیین‌شده برای ماه‌های حرام است. پس با توجه به نرخ دیه 800 میلیون تومانی برای ماه‌های حرام در سال 1401 حداکثر تعهدات مالی بیمه شخص ثالث 1401 هم 400 میلیون تومان است. البته شما می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه خود مبلغ پایین‌تر مثل 40 میلیون و 80 میلیون یا حتی 160 تا 280 میلیون را هم به‌عنوان تعهدات مالی بیمه‌نامه ثالث انتخاب کنید. طبیعتا هرچه مبلغ درخواستی شما برای میزان تعهدات مالی بیشتر باشد قیمت بیمه شخص ثالث هم بالاتر می‌رود.

سقف پرداخت خسارت ماشین‌های نامتعارف

برطبق قانون تمام ماشین‌هایی که ارزش و قیمت آن‌ها بیشتر از 50 رصد مبلغ دیه است ماشین لوکس یا نامتعارف محسوب می‌شوند. یعنی در سال 1401 همه ماشین‌های بالای 400 میلیون تومان ماشین نامتعارف هستند. نحوه محاسبه میزان خسارت پرداختی به ماشین‌های لوکس هم عبارت است از:

مبلغ خسارت وارد شده * قیمت روز گران‌ترین خودروی متعارف / ارزش خودروی نامتعارف آسیب‌دیده

اگر میزان این خسارت بیشتر از میزان تعهدات مالی بیمه ثالث بیمه‌شده شود هم می‌توان بقیه خسارت را با بیمه بدنه خودروی متعارف جبران کرد.

سقف خسارت بیمه ثالث شرکت‌های بیمه مختلف

تقریبا همه شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، تعاون، کوثر، سامان، پارسیان، رازی، البرز، پاسارگاد، ملت اجازه افزایش سقف تعهدات بیمه ثالث را به مشتریان می‌دهند. اما میزان این افزایش برای هرکدام از این شرکت‌ها فرق می‌کند. معمولا با خرید بیمه از شرکت‌های بیمه با توانگری مالی بالاتر، می‌توانید سقف پرداخت مالی بیشتری برای بیمه‌های ثالث انتخاب کنید.

حتما بخوانید:  بیمه ثالث چیست؟ | روش محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث ، تخفیف ثالث و جریمه دیرکرد بیمه ثالث

کدام شرکت‌ها سقف خسارت بیمه شخص ثالث را ارائه می‌دهند؟

در سال ۱۴۰۱، بیمه‌های کوثر، البرز، ایران سقف تعهدات مالی خسارت بیمه شخص ثالث را ارائه می‌کنند. اما افزایش تعهدات مالی برخی دیگر از شرکت‌های بیمه نهایت 50 میلیون و 100 میلیون و 200 میلیون تومان است.

چرا باید سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را اضافه کنیم؟

دیدیم در حالت عادی و با خرید بیمه‌نامه شخص ثالث با پوشش مالی حداقلی یعنی مبلغ 20 میلیون تومان در سال 1401، در هر حادثه که منجر به خسارت مالی شود، شرکت بیمه فقط متعهد به پرداخت خسارتی معادل 20 میلیون تومان است! پس تکلیف یک حادثه با خسارت مالی بیشتر از 20 میلیون تومان چه می‌شود؟ جواب واضح است! راننده مقصر حادثه باید باقی خسارت را شخصا پرداخت کند. مثلا اگر مبلغ خسارتی 25 میلیون تومان باشد اگر بیمه شخص ثالث دارای حداقل تعهدات باشد راننده مقصر باید مبلغی معادل 5 میلیون را باید از جیب خود بپردازد.

درواقع اگر حداقل تعهدات مالی بیمه ثالث را بخرید و در یک تصادف میزان خسارت ماشین آسیب‌دیده بیشتر از این مبلغ باشد باید مابقی مبلغ را خودتان پرداخت کنید.

نحوه افزایش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث

اگر می‌خواهید پوشش مالی بالاتر از 20 میلیون تومان برای بیمه شخص ثالث ماشین خود تهیه کنید باید در زمان خرید و یا تمدید بیمه شخص ثالث، مبلغ و سقف تعهدات پرداختی درخواستی خود را مشخص کنید.  وب‌سایت ازکی این امکان را فراهم کرده تا شما با اطلاعات کامل و دقیقی که از شرایط بیمه‌های مختلف به دست می‌آورید، بهترین انتخاب را داشته باشید و بهترین بیمه‌نامه را برای خود تهیه نمایید.

برای افزایش سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث در وب‌سایت ازکی کافی‌ست، پس از تکمیلی اطلاعات بیمه خود در قسمت “پوشش مالی بیمه” سقف موردنظر خود را انتخاب کنید.

چگونه تعهدات مالی بیمه شخص ثالث خودرو مان را ببینیم ؟

اگر بیمه ثالث خود را از وب‌سایت یا اپلیکیشن ازکی خریده‌اید و در زمان ثبت‌نام افزایش سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را هم مشخص کرده‌اید برای دیدن آن می‌توایند در قیمت بیمه‌های من بیمه ثالث‌تان را انتخاب و مبلغ تعهدات مالی ثبت‌شده برای آن را ببینید.

اگر خسارت به وجود آمده بیشتر از سقف خسارت بیمه شخص ثالث باشد چه باید کرد؟

گاهی ممکن است تصادف چنان خسارت سنگینی به‌وجود بیاورد که میزان آن از سقف خسارت بیمه شخص ثالث مقصر بیشتر باشد. مثلا یک راننده در تصادفی زنجیره‌ای مقصر شناخته شده و باید خسارت وارد شده به تعداد 3 تا 5 ماشین را از محل بیمه ثالث خود پرداخت کند. در چنین مواقعی می‌توان از بیمه بدنه شخص زیان‌دیده برای پوشش خسارت استفاده کرد. یعنی اگر در تصادفی میزان خسارت وارد شده به ماشین یا ماشین‌‌های آسیب‌دیده بیشتر از سقف تعهدات بیمه ثالث راننده مقصر باشد، می‌توان از بیمه بدنه ماشین‌های آسیب‌دیده برای جبران هزینه‌های تعمیر و بازسازی آن‌ها کمک گرفت. البته این هزینه بعدا به‌صورت قسطی از راننده مقصر گرفته می‌شود.

نکته مهم دیگر هم اینکه استفاده از بیمه بدنه در چنین شرایطی تخفیف‌های راننده را بین نمی‌برد! چون درواقع به‌عنوان زیان‌دیده و از پوشش ریکاوری استفاده کرده است. می‌توانید مقاله در تصادف‌ زنجیره‌‌ای مقصر کیست؟ را بخوانید تا بدانید برای گرفتن خسارت در تصادف زنجیره‌ای چه باید بکنید.

اگر بعد از تصادف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را افزایش دهیم می توانیم برای پرداخت خسارت از آن استفاده کنیم؟

پاسخ خیر است. تنها اگر افزایش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را قبل از تصادف و نیاز به دریافت خسارت تهیه کرده باشید مبلغ آن برای جبران خسارت محاسبه می‌شود.

2 دیدگاه

  1. بیمه آرمان اصلا پاسخگویی خوبی ندارند.
    پاسخگویی تلفنی که فقط در ساعت اداری انجام میشه.
    تعداد شعب که خیلی کم هست.
    بعد از حادثه با کلی تلفن و پیگیری ما رفتیم پیش کارشناس بیمه!!!، نه که اون بیاد به محل!!!
    بعد از کلی ان قلت، کارشناس از پرداخت یک خسارت حداقلی هم طفره رفت!!

  2. سلام آیا با گرفتن کروکی تصادف برای گرفتن خسارت از بیمه ایران نیازی ب حضور راننده مقصر در مرکز کارسناسی تائین خسارت هست باخیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام