آزمون تعیین صلاحیت
اندیشه‌های حقوقی

راهنمای دریافت مجوز از درگاه ملی مجوزهای کسب و کار | mojavez.ir

راهنمای دریافت مجوز از درگاه ملی مجوزهای کسب و کار | mojavez.ir

از صفحه اصلی درگاه ملی مجوزهای کسب و کار (mojavez.ir) می‌توان با یک جستجوی ساده یا ۴ کلیک، به صفحه «راهنمای دریافت مجوز کسب وکار» مورد نظر رسید. در این صفحه، شرایط، مدارک، صادرکننده، هزینه و زمان صدور مجوز بطور کاملا شفاف و بدون ابهام برای اطلاع عموم نوشته شده است.

هر شهروند پس از اطلاع از شرایط دریافت مجوز کسب وکار مورد نظرش، درصورت تمایل به دریافت مجوز، می‌تواند از دکمه ذیل هر صفحه «راهنمای دریافت مجوز» به درگاه تخصصی (مرجع صادرکننده مجوز) منتقل شود و همان‌جا بصورت الکترونیکي و در زمان تعیین شده، مجوز مورد نظر را دریافت کند.

نکته مهم: شرایط، مدارک، هزینه و زمان تعیین شده برای صدور هر مجوز که در این سایت معرفی شده، باید عینا در سایت (درگاه تخصصی) صادرکننده مجوز هم وجود داشته باشد. مغایرت یا مطالبه شرایط و مدارک یا زمان و هزینه بیشتر، توسط صادرکننده مجوز، جرم است و ذینفع می تواند در ذیل صفحه هر «راهنمای دریافت مجوز کسب وکار» از صادرکننده مجوز شکایت کند یا مغایرت را اطلاع دهد تا رسیدگی شود.

مرجع صدور مجوز باید مدارک مشخص شده را به منظور احراز از مرجع استعلام‌دهنده دریافت کند. پیگیری و گرفتن همه استعلامات با خود مرجع صادرکننده است و هیچ صادرکننده مجوز کسب وکاری حق ندارد متقاضی مجوز را برای دریافت استعلامات به دستگاه های مختلف (نظیر آب، برق، نیروی انتظامی، محیط زیست و…) بفرستد.

حقوق شهروندان درباره مجوزهای کسب وکارها:

۱. شرایط، مدارک، زمان، مرجع و هزینه صدور مجوزهای کسب وکارها باید کاملا شفاف، سهل و غیرقابل تفسیر باشد.

۲. شرایط، مدارک، زمان، مرجع و هزینه صدور مجوزهای کسب وکارها که در درگاه ملی مجوزها (سایت حاضر) شفاف شده باید عینا در درگاه‌های تخصصی مجوزها هم وجود داشته باشد و اخذ شرط و مدرک و هزینه اضافه یا صادرنکردن مجوز طی مدت تعین شده، جرم است. هر متقاضی مجوز می‌تواند در دکمه ذیل هر صفحه «راهنمای دریافت مجوز» اعلام شکایت یا مغایرت کند.

۳. گرفتن استعلام برای صدور مجوز، به عهده دستگاه اصلی صادرکننده مجوز است و هیچ صادرکننده مجوز کسب وکاری حق ندارد متقاضی مجوز را برای دریافت استعلامات به دستگاه های مختلف (نظیر آب، برق، نیروی انتظامی، محیط زیست و…) بفرستد.

۴. فرایند صدور مجوزهای همه کسب وکارها تا اسفند ۱۴۰۰ باید الکترونیکی و غیرحضوری شود.

۵. مجوز برخی کسب وکارها آنی صادر می/شود. به این مجوزها اعلانی و ثبت محور هم گفته می/شود. متقاضی مجوز اعلانی باید شرایط و مدارک را در درگاه ملی مجوزها (همین سایت) مطالعه کند و اگر شرایط را داشت، در درگاه تخصصی صادرکننده آن مجوز، اعلام کند شرایط و مدارک را دارد و مکان و اطلاعاتی از کسب وکار مورد نظرش را هم اطلاع دهد و همانجا مجوز کسب وکار مورد نظرش را دریافت کند. کسی که مجوز اعلانی دریافت می‌کند به صادرکننده مجوز اجازه می‌دهد تا دایم و ۲۴ ساعته بر کارش نظارت پسینی کنند. نظارت پسینی شامل ارزیابی شفاف مردمی هم می/شود که در بانک اطلاعات کسب وکارها برای اطلاع عموم منتشر می‌شود.

پرسش‌های متداول درگاه ملی مجوزهای کسب و کار

مبانی قانونی استقرار درگاه ملی مجوزهای کسب و کار چیست؟

استقرار درگاه ملی مجوزهای کشور به استناد دستورالعمل شماره ۵۰۸۶۸ مورخ ۰۱/۰۵/۱۳۹۶ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و مصوبه های شماره ۱۰۵۸۱۶/ت هـ مورخ ۲۵/۰۸/۱۳۹۶ ، شماره ۱۲۱۷۶/ت ۵۵۲۸۵ هـ مورخ ۰۹/۰۲/۱۳۹۷ میات محترم وزیران، همچنین تکالیف قانونی شصت و نهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به شماره ۴۷۷۰۰۳ مورخ ۲۷/۰۸/۱۳۹۸ موضوع سیاست های ابلاغی بهبود محیط کسب وکار و بند(۴) تبصره(۳) ماده(۷) اصلاحی قانون اصلاح مواد ۱ و ۷ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب ۱۵/۱۱/۱۳۹۹ به منظور ساماندهی نظام مجوزدهی کشور می‌باشد.

همچنین، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بعد از تأیید شورای نگهبان مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

مجوز کسب‌­وکار چیست؟

هر نوع اجازه یا مدرک الکترونیکی یا غیرالکترونیکی که به موجب آن، صادرکننده قانونی مجوز، حق شروع و توسعه کسب وکار خاصی را برای اشخاص حقیقی یا حقوقی به رسمیت می­شناسد. در مجوز کسب وکار، درج هویت صادرکننده مجوز، هویت صاحب مجوز و ماهیت کسب وکار الزامی است اما ذکر دوره اعتبار، مکان و شرایط صدور مجوز الزامی نیست.

کاربرگ راهنمای دریافت مجوز چیست؟

کاربرگ راهنمای دریافت مجوز، صفحه ای حاوی اطلاعات شرایط، مدارک، مجوزهای پیشنیاز، استعلامات، زمان و هزینه صدور مجوز یک کسب وکار است که توسط مراجع صدور تکمیل و پس از تایید هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب وکار در درگاه ملی مجوزها و درگاه تخصصی صادرکننده مجوز به عنوان راهنمای دریافت مجوز در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

تکلیف قانونی مراجع صدور مجوز برای اظهار و ثبت اطلاعات و شرایط صدور مجوزها در درگاه ملی مجوزهای کشور چیست؟

وفق تبصره (۳) ماده(۷) قانون اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن مورخ ۱۵/۱۱/۱۳۹۹ کلیه مراجع صادرکننده مجوز موظفند ظرف مدت چهارماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون، نسبت به اظهار عنوان و تکمیل شناسنامه صدور، تمدید، اصلاح و لغو مجوزها بر اساس استاندارد تعیین‌شده طبق ضوابط قانونی توسط هيأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌ و کار بر روی درگاه ملی مجوزهای کشور به‌صورت الکترونیکی اقدام كنند. در صورت عدم اظهار و ثبت و تکمیل اطلاعات موضوع این ماده بر روی درگاه مذکور در مهلت زمانی تعیین شده، الزام اشخاص به اخذ مجوزی که اطلاعات آن در این درگاه ثبت نشده، ممنوع است و بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مرجع صادرکننده مجوز و یا مقامات و مدیران مجاز از طرف وی مسوول حسن اجرای این ماده هستند.

مجوز اعلانی چیست؟

مجوزی که به تشخیص هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب وکار با اعلام متقاضی، مبنی بر دارابودن شرایط و مدارک لازم برای دریافت آن مجوز، قابل صدور است و پس از اعلان متقاضی(از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور)، احراز هویت هوشمند و شرایط متقاضی (مدارک هویتی، سن، مدرک تحصیلی و… )، به‌صورت الکترونیکی، آنی و از طریق درگاه تخصصی دستگاه صادر می‌شود. متقاضی مجوز اعلانی باید مکان، استعداد نیروی انسانی، تولید کالا و یا خدمت خود را حسب مورد در درگاه تخصصی اعلام کند و نظارت‌های پسینی شامل بازرسی‌های هوشمند یا سرزده و کشفی ماموران مراجع صادرکننده مجوز و نیز نظارت و ارزیابی شفاف مردمی را بپذیرد.

منظور از درگاه تخصصی چیست؟

بستری اینترنتی تحت مدیریت یک مرجع تخصصی قانونی صدور مجوز است که در آن، شرایط، مدارک، پیش مجوزها، هزینه و زمان صدور مجوزهایی که به تصویب هیأت مقررات‌زدایی . بهبود محیط کسب وکار رسیده‌اند را عیناٌ مشابه شرایط، مدارک، پیش مجوزها، هزینه و زمان مصرح در درگاه ملی، دربافت و مجوز را صادرمی‌کند. درگاه‌های تخصصی امکان دریافت و ثبت مدارک و صدور غیرحضوری مجوز را دارا هستند و حسب موضوع، ارسال و دریافت اطلاعات، استعلامات و پیش مجوزها را (در قالب وب سرویس) از مراجع مرتبط برای استفاده در فرآیند صدور مجوز به انجام می‌رسانند.

درگاه‌های تخصصی اطلاعات مجوزهای خود را به محض صدور برای اخذ شناسه یکتای مجوز، در قالب وب سرویس به درگاه ملی مجوزهای کشور ارسال می‌کنند.

آیا برای ثبت درخواست مجوز در درگاه ملی مجوزهای کشور نیاز به مراجعه حضوری متقاضی می باشد؟

خیر – با توجه الکترونیکی نمودن فرایند ثبت‌نام و ثبت درخواست متقاضیان و اخذ استعلامات برخط از مراجع استعلام دهنده به منظور احراز هویت و تکمیل فرم ثبت درخواست، نیازی به مراجعه حضوری متقاضی نمی باشد.

شناسه یکتای مجوز چیست؟

شناسه‌ای است یونیک (قابل نمایش به صورت Bar Code یاQR Code) و قابل خوانش توسط گوشی تلفن همراه که توسط درگاه ملی مجوزها تولید و به هر مجوز صادره از درگاه­های تخصصی الصاق ‌می‌شود و مبنای استعلام، احراز اصالت و ارزیابی مردمی آن مجوز کسب وکار است.

بانک اطلاعات کسب وکارهای ایران چیست؟

یکی از زیرسامانه‌های درگاه ملی مجوزهاست که اطلاعات همه کسب وکارهای کشور به تفکیک تقسیمات جغرافیایی کشور تا پایین‌ترین سطح صدور مجوز (استانی، شهرستان، شهر، بخش و …) بر اساس طبقه بندی شاخه ای (خدمات، صنعت، کشاورزی) در آن قرار دارد. در بانک اطلاعات کسب و کارهای ایران برای هر دارنده مجوز، یک صفحه حاوی اطلاعات هویتی، عنوان و شناسه یکتای مجوز، عنوان و نشانی کسب وکار ، ظرفیت تولید و اشتغال و شماره تلفن صاحب کسب وکار درج شده است که برای مشاهده و اخذ نظرات مردمی در تکمیل فرآیند نظارت پسینی، از طریق درگاه ملی مجوزها در دسترس عموم، قرار می‌گیرد.

درگاه ملی مجوزهای کشور چه ویژگی‌هایی دارد؟

درگاه ملی مجوزهای کشور، بستری اینترنتی است که در آن، راهنمای دریافت کلیه مجوزهای کسب و کار موجود در کشور، در کاربرگ‌های مستقلی شامل شرایط، مدارک، مرجع صادرکننده، هزینه و زمان صدور هر مجوز، به زبان ساده و روشن، ارائه می‌شود. هر شهروندی دارای سواد و قابلیت تاسیس یک کسب وکار، باید بتواند با جستجوی ساده در درگاه ملی، صفحه راهنمای دریافت مجوز کسب وکار مورد نظرش را پیداکند.

ویژگی‌های این درگاه عبارتند از:

ورود به درگاه ملی نیاز به ثبت نام ندارد و هر شهروندي می‌تواند از اطلاعات موجود در آن بهره مند شود ولی درخواست مجوز و انتقال به درگاه تخصصی مجوز مورد تقاضا، نیاز به ثبت نام دارد.

ثبت نام متقاضیان مجوز با حداقل اطلاعات و اخذ سرویس‌های احراز هویتی از مراجع ذیربط انجام و به همراه اطلاعات راهنمای دریافت مجوز در قالب وب سرویس به درگاه تخصصی ارسال می‌شود و درگاه تخصصی نباید از متقاضی، درخواست ثبت نام و ارسال اطلاعات سجلی کند.

درختواره کسب وکارهای ایران شامل چهار لایه ۱)بخش، ۲)شاخه، ۳)زیرشاخه­ و ۴)عنوان کسب و کار، تقسیم بندی شده و به ازای هر کسب وکار، یک «کاربرگ راهنمای دریافت مجوز» وجود دارد که در آن، شرایط، مدارک، مرجع، هزینه و زمان صدور آن مجوز نوشته شده است.

کاربرگ راهنمای دریافت مجوز کسب­وکار به دو روش جستجوی پیشرفته در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، ۱)با امکان جستجوی عنوان کسب وکار و یا کلید واژه های مرتبط با آن و یا ۲) از طریق جانمایی عنوان مجوز در درختواره کسب­وکار کشور که از سه بخش کلی خدمات، صنعت و کشاورزی تشکیل شده و حداکثر با ۳ مرحله انتخاب (کلیک) متقاضی را به صفحه راهنمای دریافت مجوز مورد نظر خود می رساند.

ثبت درخواست اخذ مجوز با ارائه کدملی و شماره تلفن همراه هر شهروند ایرانی ممکن است. برای متقاضیان خارجی، مطابق آیین نامه‌ای است که سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اعلام خواهدکرد.

کاربرگ راهنمای دریافت مجوز هر کسب وکار، به دکمه اعلام مغایرت شرایط مجوز اعلانی در درگاه ملی با درگاه تخصصی مجهز خواهد بود و کاربران تشویق می‌شوند مغایرت دو درگاه از لحاظ شرایط دریافت هر مجوز را به درگاه ملی اعلام کنند.

ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها انجام می شود اما صدور مجوز در درگاه تخصصی انجام می‌شود. وزارت امور اقتصادی و دارایی، اجرای تکلیف قانونی‌اش در قانون مصوب بهمن (۱۳۹۹) درباره صدور مجوزهای کسب وکار را به مراجع صادرکننده مجوز تفویض می­کند ولی بر اساس دستورالعمل حاضر، به کار آنها نظارت خواهدکرد.

در فاز دوم پروژه درگاه ملی مجوزهای کشور، امکان ثبت و پیگیری شکایات مربوط به فرآیند اخذ مجوز قرارداده خواهدشد و در فاز سوم، در صفحه هر کسب وکار، لینک ورود به «باشگاه مشاوران کسب وکار» و «تالار گفتگوی فعالان این کسب‌­وکار» حسب مورد به تفکیک استان و شهرستان، برای اخذ مشاوره تخصصی از خبرگان هر کسب­وکار قرارداده خواهدشد

اعلام مغایرت راهنمای دریافت مجوز با درگاه تخصصی چگونه انجام می شود؟

هر متقاضی می تواند از طریقه دکمه اعلام مغایرت شرایط مجوز روی هر کاربرگ، مغایرت دو درگاه از لحاظ شرایط دریافت هر مجوز را به درگاه ملی مجوزها اعلام کند تا مورد بررسی قرار گیرد.

4 دیدگاه

  1. هر چیزی که تو کشور ما گفتن لربینر اینترنت یعنی این که هیچ کی و هیچ جایی پشتیبانی و پاسخگویی نداره و هر صفحه ای که باز میکنی مدارک بارگزاری میکنیاروور میده و کار به انجام و پایان نمیرسه

  2. تشکر و سپاس فراوان از همه افرادی که به ایران وفادارند و برای رفاه حال مردم کشور و آبادانی ایران اسلامی تلاش میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام