اندیشه‌های حقوقی

جدول محاسبه مزد روزانه با اِعمال پایه سنوات برای کارگران حداقل‌بگیر (گروه ۱) تا سال ۱۴۰۱

جدول محاسبه مزد روزانه با اِعمال پایه سنوات برای کارگران حداقل‌بگیر (گروه ۱) تا سال ۱۴۰۱

تهیه و تنظیم: حسن احتسابی- رییس اداره روابط کار
اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان

۱- اعمال پایه سنوات در مزد کارگران مشمول قانون کار به استناد مصوبات شورای عالی کار و در سال ۱۴۰۱ مستند به بند ۲ بخشنامه مزد ۱۴۰۱ (مصوبه شورای عالی کار به شماره ۲۶۵۳۴۴ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۲) لازم الرعایه می باشد.

۲- تمامی کارفرمایان مکلفند با توجه به میزان سابقه کاری کارگران در کارگاه نسبت به اعمال پایه سنوات بر مزد کارگران اقدام نمایند و در صورت عدم رعایت و احتساب پایه سنوات، پرداخت ما به التفاوت بر ذمه آنان خواهد بود.

۳- بر اساس بند ۲ مصوبه شورای عالی کار به شماره ۲۶۵۳۴۴ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۲، «به کارگرانی که در سال ۱۴۰۱ دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۷۰۰۰۰ ریال نیز به عنوان پایه سنوات پرداخت خواهد شد» لذا به عنوان مثال کارگری که شروع به کار وی در کارگاه از ۱۴۰۰/۷/۱ بوده است پایه سنوات سال ۱۴۰۱ از ۱۴۰۱/۷/۱ بر مزد روزانه وی اعمال و الحاق خواهد گردید و اعمال پایه سنوات به سابقه کار کارگر مرتبط بوده و هیچ ارتباطی به سال هجری شمسی نخواهد داشت.

۴- برای محاسبه پایه سنوات تجمیعی در خصوص حداقل‌بگیران (گروه ۱)، جدول تصاعدی مزد به شرح زیر تنظیم شده است. در جهت سهولت استفاده از این جدول از باب تمثیل، مزد روزانه کارگری که از ۸۹/۱/۱ شروع به کار نموده است از ۹۲/۱/۱ لغایت ۹۲/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۷۰۴۷۹ ریال می باشد که با رنگ سبز نشان داده شده و همچنین مزد روزانه همین کارگر از ۱۴۰۰/۱/۱ لغایت ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۱۴۷۵۴۰ ریال خواهد بود که در جدول با رنگ قرمز نشان داده شده است.

جدول محاسبه مزد روزانه به همراه پایه سنوات حداقل‌بگیران (گروه ۱) تا سال ۱۴۰۱

در جدول زیر، محور افقی، سال شروع به کار کارگر و محور عمودی نشان‌دهنده سالی است که قرار است مزد روزانه به همراه پایه سنوات را بدانیم.

برای بزرگنمایی بیشتر بر روی عکس کلیک کنید

نحوه محاسبه و اِعمال پایه سنوات در مزد سال ۱۴۰۱ کارگران
نحوه محاسبه و اِعمال پایه سنوات در مزد سال ۱۴۰۱ کارگران

توضیح مهم در ارتباط با جدول تصاعدی مزد ۳۰ سال گذشته (از سال ۷۲ الی ۱۴۰۱)

همسان بودن مزد روزانه کارگرانی که حد فاصل سالهای ۷۹ لغایت ۸۵ شروع به کار نموده‌اند و با رنگ نارنجی مشخص گردیده است، به استناد بند ۲ مصوبه شورایعالی کار به شماره ۱۵۴۰۵۳ مورخ ۸۵/۱۲/۲۰ بوده است که مقرر می‌داشت: “از اول سال ۸۵ سایر سطوح مزدی نیز به میزان روزانه ۱۰ درصد نسبت به آخرین مزد ثابت یا مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار) سال ۱۳۸۵ افزایش می یابد مشروط بر آنکه مزد روزانه هر کارگر از مبلغ ۶۱۰۰۰ ریال مندرج در بند ۱ کمتر نگردد.” و به همراه پایه سنواتی سال ۸۶ به مبلغ ۱۲۵۰ ریال اعمال گردیده که به عنوان مثال در ارتقاء مزد روزانه سال ۸۵ به مزد روزانه سال ۸۶ کارگری که از سال ۷۹ شروع به کار نموده است مزد وی با اعمال ۱۰ درصد افزایش مقرر به رقم ۶۰۸۶۳ ریال می رسید که این مبلغ کمتر از مبلغ حداقل مزد روزانه در سال ۸۶ (یعنی مبلغ ۶۱۰۰۰ ریال) بود لذا مصداق شرط مصرحه در بند ۲ مصوبه شورایعالی کار مثبوت به شماره ۱۵۴۰۵۳ مورخ ۸۵/۱۲/۲۰ قرار گرفت و مزد روزانه این کارگر به رقم ۶۱۰۰۰ ریال ارتقاء و سپس پایه سنوات ۱۲۵۰ ریال به آن اضافه گردید.

این موضوع برای کارگرانی که حد فاصل سالهای ۷۹ الی ۸۵ شروع به کار نموده بودند همسان بوده است.

منبع: روابط کار

مطالب مرتبط:

4 دیدگاه

  1. با سلام خدمت شما …من الان 14ساله که در یک کارگاه نجاری مشغول به کارم اما هیچ گونه سنواتی به ما داده نشده حقوق هم سال قبل 3میلیون بیشتر نداده اداره کار هم که رفتیم پاسخی ندادند معلوم نیست اصلا چطوریه این سیستم …

  2. با سپاس از جناب احتسابی ریاست محترم بادانش اداره روابط کار ،اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان که بادقت و ظرافت خاص نسبت به تهیه و تنظیم این جدول با توضیحات لازم اهتمام ورزیدند.
    موفقیت روزافزون ایشان از درگاه خداوند بزرگ آرزوی قلبی و همیشگی ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام