اندیشه‌های حقوقیدانلود

جدول مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۱

جدول محاسبه مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۱

بر اساس مصوبات قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (میزان معافیت ماهانه ۵۶ میلیون ریال و معافیت سالانه ۶۷۲ میلیون ریال)

محاسبات این جدول بر اساس مصوبات مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ جهت محاسبه معافیت مالیات حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۱ و به‌منظور تشریح بیشتر آن صورت گرفته است.

تهیه و تنظیم: مهرزاد رحیمی دانش

برای بزرگنمایی بیشتر بر روی عکس کلیک کنید

جدول محاسبه مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۱
جدول محاسبه مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۱

توضیح جدول به زبان ساده+ مالیات حداقل‌بگیران قانون کار:

طبق جدول، سقف معافیت مالیات بر درآمد سالانه ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. یعنی در سال ۱۴۰۱، دریافتی ماهانه هر نفر تا سقف ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، از پرداخت مالیات معاف است.

ما به تفاوت حداقل دریافتی در سال برابر با ۶۸ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان (ماهانه ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان) با سقف معافیت مالیاتی در سال برابر با ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان (ماهانه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) نشان می‌دهد که مبلغ ۹۴۸ هزار تومان از حقوق دریافتی یک کارگر در طول یکسال مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

بنابراین یک کارگر با حداقل حقوق دریافتی (۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان) مشمول پرداخت نرخ ۱۰ درصدی مالیات است. بنابراین، با لحاظ نرخ ۱۰ درصدی نسبت به مبلغ ۹۸۴ هزار تومانی مشمول مالیات در یکسال، این کارگر در هر ماه باید ۷/۹۰۰ تومان مالیات بپردازد:

۶۸/۱۴۸/۰۰۰-۶۷/۲۰۰/۰۰۰ : = ۹۴۸/۰۰۰
۹۴۸/۰۰۰ × ۱۰٪ / ۱۲ ماه = ۷/۹۰۰ تومان مالیات ماهانه

به عنوان مثال، اگر مجموع پرداختی مشمول مالیات یک کارگر ۷ میلیون تومان شد، در ابتدا آستانه معافیت ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از آن کسر می‌شود، باقی مانده آن در نرخ مصوب ضرب شده و میزان مالیات پرداختی او مشخص می‌شود. این مبلغ نیز قبل از اینکه حقوق کارگر به حساب او واریز شود، از آن کسر می‌شود.

مستند قانونی:

مطابق بند (۵) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱: سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات­‌های مستقیم در سال ۱۴۰۱ مبلغ ششصد و هفتاد و دو میلیون (۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰) ریال تعیین می­شود.

نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و  فوق العاده مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال به شرح زیر می‌­باشد:

۱-۵- نسبت به مازاد ششصد و هفتاد و دو میلیون (۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و هشتصد میلیون (۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، ده­ درصد (۱۰%)

۲-۵- نسبت به مازاد یک میلیارد و هشتصد میلیون (۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا سه میلیارد (۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، پانزده درصد (۱۵%)

۳-۵- نسبت به مازاد سه میلیارد (۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و دویست میلیون (۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، بیست درصد (۲۰%)

۴-۵- نسبت به مازاد چهارمیلیارد و دویست میلیون (۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال به بالا، سی درصد (۳۰%) میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده (۵۷) قانون مالیات­های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم سالانه به مبلغ سیصد و نود و شش میلیون (۳۹۶,۰۰۰,۰۰۰) ریال تعیین می‌­شود.

بیشتر ببینید: موارد معافیت پیش‌بینی شده در مصوبات بودجه سال ۱۴۰۱

25 دیدگاه

  1. با سلام.فردی که مرخصی زایمان است و سه ماه از کارفرما حقوق 7.400.000گرفته ایا برای پرداخت عیدی و سنوات توسط کارفرما باید مالیات کسر شود؟

  2. سلام خسته نباشید. اضافه کاری و تشویفی و پایه شغلی آیا شاما مالیات میشود؟ در کل چه گزینه ای در فیش حقوق شامل مالیات نمیشود که بتونیم از اون استفاده کنیم.. سپساگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام