اندیشه‌های حقوقی

حداقل حقوق و مزایای قانون کار در سال ۱۴۰۱ چقدر خواهد بود؟

حداقل حقوق و مزایای قانون کار در سال ۱۴۰۱ چقدر خواهد بود؟

همیشه و در انتهای سال، اخبار و گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص حقوق وزارت کار سال بعد، یعنی حداقل حقوق ۱۴۰۱ منتشر می‌شود. با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، در مقطعی قرار داریم که بیش از همیشه درباره حداقل حقوق قانون کار ۱۴۰۱ سوال و ابهام وجود دارد. دغدغه‌های معیشتی و وضع نامناسب اقتصادی در کنار صدمات ناشی از ویروس کرونا به کسب و کارها، اوضاع را در مورد حقوق پایه وزارت کار پیچیده‌تر کرده است. در این مقاله بر اساس آخرین اخبار و گمانه‌زنی‌ها به بررسی پایه حقوق وزارت کار ۱۴۰۱ می‌پردازیم.

شورای عالی کار؛ تعیین حداقل حقوق سال ۱۴۰۱ بخش خصوصی

در تعیین حداقل حقوق بخش خصوصی، شورای عالی کار مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیرنده است. پیش از پایان سال و در جلسات متعددی که با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان تشکیل می‌شود، بحث و گفتگوی طولانی درباره حداقل حقوق قانون کار و دستمزد سال جدید صورت می‌گیرد. جلساتی جنجالی و عموما طولانی که هر گروه سعی می‌کند، منافع افراد خود را در نظر بگیرد.

در این جلسات در خصوص شرایط اقتصادی و اجتماعی، نرخ تورم، قدرت خرید و همچنین میزان افزایش حقوق پایه سال ۱۴۰۰ ربحث و تبادل نظر می‌شود. در انتها معمولا بر سر یک نرخ مشخص برای افزایش پایه حقوق وزارت کار و مزایای سال گذشته تصمیم‌گیری می‌شود. برای مثال مصوب می‌شود که حداقل حقوق کارگر سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش پیدا کند.

پرداخت این عدد برای تمامی کارفرمایان الزامی و تخطی از آن غیرقانونی است. البته کارفرمایان می‌توانند بنا به شرایط خود و قرارداد همکاری خود، مبلغ بیشتری را به عنوان حقوق امسال کارگران پرداخت کنند. این حقوق و مزایا و سایر دریافتی‌ها و کسورات اشخاص در سیستم‌ها و نرم افزار حسابداری شرکت‌ها ثبت و فرآیند پرداخت حقوق سال جاری شفاف و مشخص می‌شود.

حداقل دستمزد کارکنان کشوری و لشکری و میزان افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۱

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از تصمیم کمیسیون تلفیق برای افزایش ۲۴ درصدی، حداقل حقوق پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال آینده، خبر داد.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، در نشست خبری دوشنبه، ۴ بهمن ماه خود گفت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص حقوق دریافتی، حداقل حقوق پیشنهادی دولت در لایحه بودجه از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت که بر این اساس کف حقوق افزایش حدود ۲۴ درصدی نسبت به مبلغ پیشنهادی دولت در لایحه داشته است.

از طرف دیگر، کمیسیون تلفیق حداقل حقوق بازنشستگان در سال آینده را ۵ میلیون تومان تعیین کردند و میزان افزایش حقوق برای تمامی کارکنان و کارمندان در سال ۱۴۰۱ حداقل ۱۰ درصد مصوب شد.

بیشتر ببینید: گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱

تعیین سبد معیشت سال ۱۴۰۱ در شورای عالی کار

در جلسه رسمی شورایعالی کار، سبد معیشت حدود ۹ میلیون تومان نرخ‌گذاری شد.

در نشست شورایعالی کارِ شانزدهم بهمن ماه ۱۴۰۰، نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری -موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار– تعیین شد و هر سه گروه حاضر در جلسه، پای این رقم را امضا گذاشتند.

براساس محاسبات انجام شده، سبد معیشت حداقلی خانوارهای کارگری برای مذاکرات مزدی، ۸۹۷۹۸۲۰۵ ریال نرخ‌گذاری شد. با این حساب، حداقل هزینه‌های ماهانه زندگی، حدود ۸ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان تعیین شده است.

معاف مالیاتی حقوق سال ۱۴۰۱ چقدر خواهد بود؟

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه، سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات های مستقیم در سال ۱۴۰۱ مبلغ ششصد و هفتاد و دو میلیون (۶۷۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و فوق العاده مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال به شرح زیر می باشد:

۱-۵- نسبت به مازاد ششصد و هفتاد و دو میلیون (۶۷۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و هشتصد میلیون (۱.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، ده درصد (۱۰%)

۲-۵- نسبت به مازاد یک میلیارد و هشتصد میلیون (۱.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، پانزده درصد (۱۵%)

۵-۳- نسبت به مازاد سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و دویست میلیون (۴.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، بیست درصد (۲۰%)

۴-۵- نسبت به مازاد چهارمیلیارد و دویست میلیون (۴.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به بالا، سی درصد (۳۰%)

جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱

برای اینکه درک بهتری از میزان حقوق سال ۱۴۰۱ به دست آورید، تمامی موارد مرتبط با حقوق سال 1401 را در جدول جدول حداقل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ مشخص کرده‌ایم:

جدول حقوق و دستمزد 1401 | حداقل حقوق و مزایای اداره کار سال ۱۴۰۱

آخرین اخبار حقوق ۱۴۰۱

بخشنامه دستمزد ۱۴۰۱ از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد.

دانلود بخشنامه دستمزد ۱۴۰۱

3 دیدگاه

  1. سلام لطفا فقط حداقل حقوقوافزایش بدین چون کارفرماهانه حق اولاد نه حق مسکن نه اضافه کاری نه حق شیفت وغیره رونمیدن فقط حداقل حقوقو اونم بامنت میدن

  2. معاف از مالیات والا امسال حقوق ما زیر شش ملیون بود مالیات ازما کم میشد مالیات واسه حقوق هفت ملیون اینقدر بود چون پیمانکاری هست نضارت نیست هرچقدر دلشون بخواد کم میکنن یا مبلغ بیمه از هر کارگر خداتومن میگی چرا اینقدر میگن قانون کار درصورتی بیمه می‌گفت اینقدر نیست تا پیمانکاری حذف نشه دستمزد الکی تعین میشه چون نضارت نیست الان بهتون قول میدم سال جدید مبلغ دستمزد شورا عالی کار گفت اینقدر به هیچکی پرداخت درست نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام