آزمون تعیین صلاحیت
بودجه ۱۴۰۲

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به صورت یک مرحله ای بررسی می‌شود

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به صورت یک مرحله ای بررسی می‌شود

خبر مورخ ۸ دی‌ماه ۱۴۰۲

حاجی‌بابایی: لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به صورت یک مرحله ای بررسی می‌شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: از آنجایی که مصوبه مجلس برای بررسی جداگانه احکام و جداول لایحه بودجه هنوز به قانون تبدیل نشده، تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ یک مرحله‌ای خواهد بود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: از آنجایی که مصوبه مجلس برای بررسی جداگانه احکام و جداول لایحه بودجه هنوز به قانون تبدیل نشده، تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ یک مرحله‌ای خواهد بود.

وی متذکر شد: مجلس در هفته‌های گذشته مصوبه‌ای را برای تغییر آئین نامه داخلی داشت که در آن، بررسی لایحه بودجه سالانه را دو مرحله‌ای می‌کرد. بر اساس مصوبه مجلس، بررسی احکام لایحه بودجه از رسیدگی به ارقام و جدول‌های این لایحه جدا می‌شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شورای نگهبان به برخی بندهای مصوبه مجلس ایراد گرفته و در توضیح یکی از ایرادهایش گفته برای اعلام نظر در مورد لایحه بودجه، با برگزاری نشست‌های فوق‌العاده از ۱۰ روز زمان قانونی خود استفاده می‌کند تا قانون بودجه به ابتدای سال بعد برسد، اما با مصوبه مجلس و فرصتی که شورای نگهبان برای رسیدگی به هر مرحله از بررسی بودجه دارد، فرآیند تأیید و ابلاغ بودجه می‌تواند به سال بعد برسد.

خبر مورخ ۷ دی‌ماه ۱۴۰۲

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اعلام وصول نمی‌شود

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس خبر داد و تاکید کرد: تا زمانی که تکلیف برنامه هفتم توسعه مشخص نشود، لایحه بودجه سال آینده را اعلام وصول نمی‌کنیم.

سیدنظام الدین موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تأیید ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان طی نامه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است.

وی بیان کرد: بر اساس آنچه قبلاً رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است، مجلس تا زمانی که تکلیف برنامه ۵ ساله هفتم توسعه مشخص نشود، لایحه بودجه سال آینده را اعلام وصول و بررسی نمی‌کند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر زمانی که تکلیف برنامه هفتم توسعه مشخص شد، آن موقع مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را اعلام وصول می‌کند و وارد بررسی آن می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون، لوایح بودجه سنواتی باید مطابق برنامه‌های ۵ ساله توسعه تدوین شود و از آنجایی که هنوز برنامه هفتم توسعه تصویب نشده است، نمی‌توانیم وارد بررسی لایحه بودجه شویم مگر آنکه تکلیف برنامه هفتم توسعه روشن شود.

خبر مورخ ۷ دی‌ماه ۱۴۰۲

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس ارسال شد

شناسنامه قانون- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از ارسال‌شدن لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس خبر داد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: دولت لایحه بودجه ۱۴۰۲ را عصر روز دوشنبه (۵ دی) به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

وی افزود: این لایحه در اسرع وقت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول خواهد شد تا به‌سرعت بررسی آن توسط نمایندگان مجلس آغاز شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: احتمالاً رئیس جمهور برای دفاع از لایحه بودجه سال آینده به مجلس بیاید، همچنین مقرر شد دولت هرچه زودتر برنامه هفتم توسعه را امسال به مجلس ارسال کند.

به گزارش تسنیم، بعد از تقدیم شدن لایحه بودجه به مجلس نمایندگان مجلس ۱۰ روز فرصت دارند تا این لایحه را بررسی کنند سپس کلیات بودجه در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته می‌شود و بعد از تصویب کلیات آن، لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق خواهد رفت تا اعضای آن به‌صورت جزئی بودجه را بررسی کنند.

خبر مورخ ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱

خاندوزی: جداول کلان بودجه ۱۴۰۲ آماده است/ امیدواریم چهارشنبه تصویب شود

شناسنامه قانون- وزیر اقتصاد: بودجه سال آینده در ۱۸ جلسه فوق‌العاده در دولت به‌صورت ویژه بررسی شد و امسال تفصیلی‌تر مورد بررسی قرار گرفت و این علت زمان‌بر شدن آن است.

وزیر اقتصاد گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۲ هفته آینده توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه به مجلس ارائه می‌شود که شامل تبصره‌ها و جداول بودجه است.

به گزارش شناسنامه قانون، سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد در گفتگو با شبکه خبر درباره آخرین وضعیت لایحه بودجه ۱۴۰۲ عنوان کرد: لایحه بودجه هفته آینده توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه به مجلس ارائه می‌شود که شامل تبصره‌ها و جداول بودجه است.

وی گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ سه اتفاق مهم رخ داده است. اولا احکام سالانه از دائمی تفکیک شده است. بدین ترتیب آن دسته از احکامی که می‌تواند ذیل قانون تنظیم مقررات تعریف شود و نیازی به تصویب سالانه توسط مجلس نیست مشخص شده است. در نتیجه حجم بودجه کاهش خواهد یافت.

خاندوزی افزود: دومین اقدام در راستای شفاف‌سازی بودجه بوده است و بخش قابل توجهی از تبصره ۱۴ وارد خود بودجه شده است تا منابع و مصارف آن شفاف شود و از طرفی هدفمندی یارانه به صورت دقیق‌تری صورت بگیرد.

وزیر اقتصاد گفت: سومین نکته نیز درباره رویکرد دولت در توجه بیشتر به درآمدهای پایدار و مولدسازی اموال دولتی است که منجر به کاهش کسری بودجه خواهد شد.

به گفته وی، جداول کلان بودجه آماده است و امیدواریم در جلسه روز چهارشنبه به تصویب نهایی برسد و سازمان برنامه و بودجه آماده است مجموعه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور شامل ۲۰ تبصره و جداول کلان را به مجلس ارسال کند.

خبر مورخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ احتمالا تا ۱۵ آذر سال جاری به مجلس ارائه می‌شود.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه نیمه دوم سال به مجلس تحویل داده می‌شوند.

به نقل از ایسنا، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تلاش می‌کنیم تا ۱۵ آذر لایجه بودجه سال ۱۴۰۲ را به مجلس ارسال کنیم.

مسعود میرکاظمی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت اظهار کرد: علی‌الحساب پول معلمان را تا شهریور پرداخت کردیم و یک میلیون تومان را هم میریزیم تا اینکه تا احکام آنها توسط آموزش‌وپرورش صادر شود.

وی درباره پرداختی به بازنشستگان در شهریور گفت: بخشی از تخصیص بازنشستگان صادر شده است و خزانه منابع را تأمین کند بعضی پرداخت‌ها انجام می‌شود.

میرکاظمی درباره آخرین شرایط تهیه برنامه هفتم توسعه ، اظهار کرد: چهارچوب آن تهیه شده است. تلاش می‌کنیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را براساس سیاست‌های ابلاغی تهیه کنیم و ۱۵ آذر به مجلس برسانیم. هم‌زمان تهیه برنامه هفتم را هم در دستور کار داریم که البته اتفاق خوبی نیست که برنامه هفتم و بودجه هم‌زمان شده است. ابتدا بودجه را به مجلس می‌فرستیم و سپس برنامه هفتم را به مجلس ارسال می‌کنیم. چون تهیه برنامه توسعه زمان‌بر است.

وی با تکذیب این ادعا که هیچ پرداختی به پیمانکاران امسال انجام نشده است، تصریح کرد: این‌گونه نیست. پرداختی داشته‌ایم، اما پرداخت‌های عمده در نیمه دوم سال است چون درآمدها در نیمه دوم بیشتر محقق می‌شود. بالغ بر ۳۵ همت تاکنون پرداخت شده است. پس از تامین منابع، سایر پرداختی‌ها هم انجام می‌شود.

خبر مورخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۱

طرح تغییر نحوه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در راه صحن/ جداول و احکام بودجه جداگانه بررسی شوند

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از ارائه طرحی به هیات رئیسه برای تغییر نحوه بررسی لایحه بودجه خبر داد. ممکن است تصویب این طرح به بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور برسد.

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس در خصوص «تغییر نحوه بررسی لایحه بودجه»، گفت: بنده طرحی در خصوص اصلاح نحوه بررسی لایحه بودجه را تدوین و به کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس ارسال کردم که بر اساس آن در زمان بررسی این لایحه تنها اعداد و ارقام مورد بررسی قرار گیرند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولت بر اساس طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس مکلف می‌شود، لایحه بودجه را بر اساس قوانین تصویب شده تنظیم و به مجلس تقدیم کند و لایحه دولت تنها اعداد وارقام مربوط به درآمها و هزینه‌ها بوده و هیچ حکمی داخل آن نباشد. در حال حاضر هیات رئیسه مجلس طرح مذکور را به کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس ارجاع داد و این کمیسیون با برگزاری جلسات متعدد ابعاد موضوع را مورد بررسی قرار داد. همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس نیز جلسه ای با حضور مسئولان دولتی و دیوان محاسبات و کارشناسان مرکز و بنده برگزار و طرح را مورد بررسی قرار دادند.

وی افزود: بر اساس طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس، دولت احکام مورد نیاز در بودجه سالانه را در آذرماه و لایحه ارقام و جداول را در بهمن ماه به مجلس ارسال کرده و این دو مرحله به صورت جدا گانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. با تصویب این طرح جداول نیز در صحن علنی مورد بررسی نمایندگان قرار خواهد گرفت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: در حال حاضر طرح مذکور در کمیسیون آیین نامه داخلی مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسیده و در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است. در همین راستا نیز ۶۴ امضا جمع آوری شده تا طبق ماده ۵۰ آیین نامه داخلی مجلس خارج از نوبت در دستور کار صحن قرار بگیرد. امیدواریم با با تصویب طرح مذکور، لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با شیوه جدید مورد بررسی قرار بگیرد.

اطلاع از تازه‌های قوانین و مقررات

6 دیدگاه

  1. به بهانه های مختلف دولت قصد دارد ز افزایش حقوق کارکنان امتناع کند همه می دانیم که افزایش ضریب حقوقسالانه کارکنان دولت بر پایه شاخصه تورمی می باشد در برقراری این ضریب به هیچ متغیر ی مانند کارایی وبهره وری اشاره نشده حال می خواهد بخشی از ضریب حقوق را به این بهانه از آن امتنا ع نماید که این کار مغایرت قانونی دارد مانند سال 1401 که تورم را بهانه کرد افزایش ضریب حقوق را متناسب با تورم امتناع کرد یعنی به همین بهانه از افزایش حقوق در قالب قانون انجام نداد وروش من در آوردی مانند متناسب سازی را اجراء کرد امسال هم می خواهد به بهانه نداشتن بهره وری وامثالهم بخشی از حقوق کارکنان را ضایع نماید زیرا هیچ سازکاری برای اندازه گیری بهروری کارکنان تعریف نشده ودر قانون افزایش ضریب هم چنین اشاره ای به آن نشده دولت باید حقوق متناسب تورم ضریب حقوق را افزایش دهد وهیچ متغیر دیگر که سبب کاسته شد ان فزایش ن ضریب حقوق شود خود داری نماید28/9/1401

  2. باسلام.
    انشاءالله در تدوین برنامه بودجه ۱۴۰۲ درآمدها،هزینه های واقعی دیده شود.
    برای کارکنان بانکها که در روزهای پنجشنبه به ارائه خدمات بانکداری می پردازند.و بیشتر از سایر دستگاه‌های اجرایی در طول هفته کار می‌کنند.سختی کار دیده شود.انتظار می‌رود.امسال که تدوین برنامه هفتم،بودجه سالیانه توأم شده است.سختی کار وخروج از نظام خدمات پرداخت اجرایی گردد.

  3. حتما افزایش حقوق بازنشستگان کشوری ولشکری باید بالای ۵۰درصد باشد چون حقوق شاغلین وتامین اجتماعی زیاد شده فقط ما ماندیم

    1. حقوق فرهنگیان خوب اضاف کردن با رتبه بندی وبه هر معلمی بین ۳ونیم تا ۴ملیون اضاف شد و حدود۵۰تا ۶۰میلیون هم طلبکار شدن که بهشون پرداخت کردند ولی متاسفانه به بازنشستگان درصد بسیار اندک اضاف کردن که دور از عدالت وانصاف میباشدواگر درسال ۴۰۲ ۵۰درصد هم اضاف کنن هنوز کمتر از آنها میشه

  4. لطفا در لایحه بودجه سال 1402 طبق وعده و وعیدهای داده شده نمایندگان محترم بابت جبران کسری حقوق کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اقدام نمائید.ممنونیم آقایان نماینده ها و ریاست محترم کمسیون برنامه و بودجه مجلس و روسای سازمان برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور.ما منتظر اقدام عملی بزرگواران هستیم به امید ان روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام