بودجه ۱۴۰۰

آیین نامه اجرایی بند (ز) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور/ تسویه بدهی ها و مطالبات دولت

آیین نامه اجرایی مربوط به اجزای بند (ز) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موضوع: نحوه تسویه برخی از بدهی ها و مطالبات دولت

خبر مورخ ۲۸ مهر ۱۴۰۰

هیئت وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، آیین نامه اجرایی مربوط به اجزای بند (ز) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موضوع نحوه تسویه بدهی‌های قطعی دولت از طریق اسناد خزانه و همچنین نحوه تسویه مطالبات با منشأ قانونی نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت های دولتی، بانک ها، بیمه ها، اتحادیه ها و آستان های قدس با حسابرسی ویژه را تصویب کرد.

آیین نامه اجرایی بند (ز) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

به موجب آیین نامه مذکور، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می شود نسبت به تسویه بدهی های دولت از طریق صدور اسناد تسویه خزانه سوم تا مبلغ ۳۵۰ هزار میلیارد ریال با اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی تابعه این وزارتخانه با اولویت مطالبات حسابرسی شده و قطعی سازمان تأمین اجتماعی اقدام نماید.

اسناد تسویه خزانه نوع سوم، اسناد تعهدی خاصی هستند که به منظور تسویه و تهاتر بدهی دولت به اشخاص مشمول با بدهی اشخاص یاد شده به بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی یا بانک مرکزی منتشر و صادر شده و به آنها تسلیم می شود.

دولت همچنین به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد نسبت به تسویه مطالبات ارزی/ ریالی به بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی/ بانک مرکزی از شرکت‌ ملی نفت ایران و شرکت های تابع و وابسته آن که به صورت ریالی در دفاتر آنها ثبت شده است، از طریق صدور اسناد تسویه خزانه نوع سوم بابت تسویه بدهی دولت به شرکت‌ ملی نفت ایران و شرکت های تابع و وابسته آن اقدام نماید.

پس از تسویه بدهی دولت به شرکت های مذکور، به میزان مازاد تسویه مطالبات بانک ها از شرکت ملی نفت ایران، مبالغ به حساب افزایش سرمایه دولت در آن شرکت منظور خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام