وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیوزارت علوم، تحقیقات و فنآوری

قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی

قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی (مصوب ۱۳۸۹/۰۱/۲۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی)

قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌‎های تحصیلات تکمیلی و تخصصی

ماده واحده- از تاریخ تصویب این قانون سهمیه‎ بندی در پذیرش دانشجو در دوره‎‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی (اعم از رشته‌‎های پزشکی و غیرپزشکی) در کلیه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به جز مواردی که در ذیل آمده ممنوع است:

۱ـ قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به ‎دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و اصلاحات بعدی شامل ایثارگران، جانبازان، خانواده مفقودالاثرها و شهداء به قوت خود باقی است.

۲ـ صددرصد (۱۰۰%) پذیرش در رشته‌های تخصصی زنان و زایمان به خانم‌ها اختصاص می‌‎یابد.

۳ (اصلاحی ۱۰ˏ۰۷ˏ۱۳۹۲)ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است سی‌درصد (۳۰٪) ورودی‌های رشته‌های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته‌های گروه پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استان‌ها و در چهارچوب نظام سطح‌بندی پذیرش نماید.

تبصره ۱ (اصلاحی ۱۰ˏ۰۷ˏ۱۳۹۲)ـ تعهد اخذ شده از مشمولان این بند برای خدمت در مناطق مورد تعهد سه‌برابر مدت تحصیل است و قابل خرید و جابه‌جایی نمی‌باشد.

تبصره ۲ (الحاقی ۱۰ˏ۰۷ˏ۱۳۹۲)ـ ارائه مدرک تحصیلی مشمولان مذکور بعد از اتمام تعهد مورد نظر، مجاز می‌باشد و نامبردگان در زمان تعهد مجاز به فعالیت پزشکی در سایر نقاط کشور نمی‌باشند.

تبصره ۳ (الحاقی ۱۰ˏ۰۷ˏ۱۳۹۲)ـ تحصیل دانشجویان بومی موضوع این بند در دانشگاههای استان مربوطه در اولویت می‌باشد. در صورتی که داوطلب مذکور نمره لازم برای تحصیل در دانشگاه‌های دیگر را کسب کرده باشد، تحصیل او برابر مقررات این بند منوط به موافقت وی خواهد بود.

تبصره ۴ (الحاقی ۱۰ˏ۰۷ˏ۱۳۹۲)ـ ادامه تحصیل در مقاطع آموزشی بالاتر، پس از طی حداقل نیمی از مدت زمان تعهد مشمولان این بند امکان‌پذیر می‌باشد.

تبصره ۵ (الحاقی ۱۰ˏ۰۷ˏ۱۳۹۲)ـ نقل و انتقال مشمولان این بند تابع مقررات این قانون می‌باشد.

۴- ده درصد (۱۰%) سهمیه مازاد بر ظرفیت در مقطع دکتری برای مربیان رسمی (حداقل یک نفر) منوط به کسب حداقل هشتاد درصد (۸۰%) نمره آخرین فرد پذیرفته شده اختصاص می‎یابد.

۵- دو و نیم درصد (۵/۲% سهمیه مازاد بر ظرفیت دستیاری به نیروهای مسلح در رشته‌های مورد نیاز با تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منوط به کسب حداقل هشتاد درصد (۸۰%) نمره آخرین فرد پذیرفته شده اختصاص می‎یابد.

تبصره ۱- مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اختصاص سهمیه برای نخبگان و استعدادهای برتر به قوت خود باقی است.

تبصره ۲- کلیه قوانین و مقررات سهمیه ‎بندی برای تحصیلات تکمیلی به جز موارد مصرح در این قانون از جمله قانون تخصیص سهمیه برای زنان در پذیرش دستیاری رشته‌‎های تخصصی پزشکی مصوب ۱۳۷۲ لغو می‎گردد.

تبصره ۳- این قانون از زمان تصویب لازم‎الاجراء ‌است.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و سه تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و نهم فروردین ماه یکهزار و سیصدوهشتادونه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱/۲/۱۳۸۹ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی- علی لاریجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام