آزمون تعیین صلاحیت
بیمه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

آیین‌نامه اجرایی بند (ت) ماده (14) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور (در حال تصویب در هیئت وزیران)

آیین‌نامه اجرایی بند (ت) ماده (14) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور (در حال تصویب در هیئت وزیران)

فصل اول- تعاریف

ماده 1- اصطلاحات مورد استفاده در این آیین‌نامه در معانی مشروح ذیل به کار می‌رود:

1-1- بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

1-2- تبلیغات: انتشار هر گونه اطلاعات برای معرفی محصولات، عملیات و خدمات پولی و بانکی از طریق رسانه‌ها از قبیل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه‌های ماهواره‌ای، مطبوعات، سینما، اینترنت، اینترانت، شبکه‌های صوتی و تصویری سازمانی، کارنما، نمایشگاه، اسلاید، بانک‌های اطلاعاتی، سامانه پیام کوتاه، تابلوی سر درب بنگاه اقتصادی و تولیدات چاپی نظیر آگهی‌نما، برگه‌های تبلیغاتی، هدایای تبلیغاتی، دفترک (بروشور)، دفترچه‌های راهنما، بسته‌بندی، برچسب، کارت معرفی و آگهی‌نامه.

1-3- مؤسسه اعتباری: بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی که به موجب قانون و یا با اجازه نامه بانک مرکزی تأسیس شده و تحت نظارت بانک مرکزی قرار دارد.

1-4- نهاد پولی و بانکی: مؤسسه اعتباری و سایر مؤسساتی که به نحوی از انحا به تشخیص بانک مرکزی به انجام عملیات و خدمات پولی و بانکی، مبادرت می‌ورزد.

فصل دوم- اصول و ضوابط

ماده 2- انجام تبلیغات توسط هر نهاد پولی و بانکی صرفاً در چارچوب این آیین‌نامه مجاز است.

ماده 3- انجام هر گونه تبلیغات توسط نهاد پولی و بانکی فاقد مجوز فعالیت از بانک مرکزی، ممنوع می‌باشد.

تبصره 1- نهاد پولی و بانکی دارای مجوز پذیره‌نویسی و یا مجوز تأسیس از بانک مرکزی موظف است قبل از انجام هر گونه تبلیغات مجوز لازم را از بانک مرکزی اخذ نماید.

تبصره 2- در صورت موافقت بانک مرکزی با تبلیغات نهاد پولی و بانکی دارای مجوز پذیره‌نویسی و یا مجوز تأسیس، نهاد مذکور نباید در تبلیغات خود از هر عبارت و عنوانی که مفهوم تحت نظارت بودن بانک مرکزی را تداعی کند، استفاده نماید.

ماده 4- تبلیغات انجام شده توسط نهاد پولی و بانکی باید به گونه‌ای باشد که موجب ایجاد انتظارات اشتباه، گمراهی و فریب مشتریان در خصوص خدمات پولی و بانکی نشود.

ماده 5- تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی و سایر اشخاص حقوقی و حقوقی که متولی امر تبلیغات می‌باشند، موظفند در انجام تبلیغات برای نهاد پولی و بانکی، مفاد این آیین‌نامه را رعایت نمایند.

ماده 6- انجام تبلیغات برای آن دسته از نهادهای پولی و بانکی مجاز است که نام آنها در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی به عنوان نهادهای مجاز آمده باشد.

ماده 7- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موظف است مفاد این آیین‌نامه را به کلیه مؤسسات و کانون‌های آگهی و تبلیغاتی، مطبوعات و سایر نهادهای تحت نظارت وزارتخانه مزبور، ابلاغ نموده و ضمن نظارت بر حسن اجرای آن، با متخلفین از مفاد آن برخورد قانونی نماید.

ماده 8- اجرای مقررات مندرج در این آیین‌نامه نافی لزوم رعایت سایر قوانین و مقررات مرتبط با تبلیغات نخواهد بود.

ماده 9- انجام هر گونه تبلیغات تحت هر عنوان در خصوص ارایه خدمات مشاوره‌ای و وکالت در زمینه مواردی نظیر اخذ مجوز تأسیس و فعالیت نهاد پولی و بانکی، اخذ تسهیلات بانکی، رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی، انجام مراحل گشایش اعتبار اسنادی و صدور ضمانت‌نامه بانکی و ارایه محصولات و خدمات پرداخت و بانکداری الکترونیکی بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی، ممنوع است.

ماده 10- انجام هر گونه تبلیغات در زمینه خرید و فروش تسهیلات بانکی، خرید و فروش مجوزهای تأسیس و فعالیت نهادهای پولی و بانکی ممنوع است.

ماده 11- انجام تبلیغات بر روی اسکناس، ایران چک، مسکوکات منتشره بانک مرکزی و همچنین هر گونه تبلیغات از طریق چاپ برگه‌های شبه اسکناس، شبه ایران چک و ضرب شبه مسکوکات بانک مرکزی، ممنوع می‌باشد.

ماده 12- انجام هر گونه تبلیغات توسط نهادهای پولی و بانکی که با قوانین و مقررات ناظر بر حوزه پولی و بانکی کشور و بخشنامه‌ها و دستورات بانک مرکزی مغایر باشد، ممنوع است.

ماده 13- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی موظفند به محض اعلام بانک مرکزی، مبنی بر مغایرت تبلیغات مذکور، تمهیدات لازم برای توقف فوری تبلیغات را اتخاذ نموده و مراتب را به بانک مرکزی اعلام نمایند.

ماده 14- نهادهای پولی و بانکی موظفند در صورتی که تبلیغات آنها بنا به تشخیص بانک مرکزی، مغایر با مقررات و ضوابط باشد و یا باعث ایجاد اختلال در سیستم پولی و بانکی شود، با اعلام بانک مرکزی نسبت به توقف تبلیغات خود اقدام نمایند.

ماده 15- تبلیغات مؤسسه اعتباری در زمینه نرخ سود بانکی که فراتر از نرخ‌های ابلاغی توسط بانک مرکزی باشد، ممنوع است.

ماده 16- تبلیغات مؤسسه اعتباری در خصوص سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار باید حداقل شامل موارد زیر باشد:

16-1- حداقل مبلغ برای افتتاح حساب

16-2- نرخ سود علی‌الحساب

16-3- مقطع پرداخت سود علی‌الحساب

16-4- نرخ حق‌الوکاله

16-5- حداقل مدت زمان لازم برای تعلق سود علی‌الحساب

ماده 17- تبلیغات مؤسسه اعتباری در زمینه جوایز قرعه‌کشی سپرده‌های قرض‌الحسنه که مغایر با مقررات ابلاغی توسط بانک مرکزی باشد، ممنوع است.

ماده 18- انجام هر گونه تبلیغات توسط صندوق‌های قرض‌الحسنه و مؤسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن مبنی بر ارایه برنامه زمان‌بندی برای اعطای وام در قبال گذراندن سپرده برای مدت معین در چارچوب جداولی بر اساس نوبت و مبلغ و موارد مشابه، ممنوع است.

ماده 19- انجام تبلیغات متضمن قرعه‌کشی و اعطای جایزه توسط صندوق‌های قرض‌الحسنه، به استثنای صندوق‌های قرض‌الحسنه وابسته به مؤسسات اعتباری، ممنوع است.

ماده 20- انجام تبلیغات توسط تعاونی‌های اعتبار صنفی و کارمندی/ کارگری در محل‌های خارج از سازمان متبوع، ممنوع است.

ماده 21- نهادهای پولی و بانکی باید در صورت درخواست بانک مرکزی مستندات لازم را برای اثبات ادعاها و محتوای تبلیغات خود ارایه نمایند.

ماده 22- سایر ضوابط تبلیغات مربوط به نهادهای پولی و بانکی عنداللزوم توسط بانک مرکزی تدوین و ابلاغ خواهد شد.

فصل سوم- مجازات‌ها

ماده 23- بانک مرکزی موظف است با آن دسته از نهادهای پولی و بانکی که مفاد این آیین‌نامه را نقض می‌نمایند، مطابق با ماده (44) قانون پولی و بانکی کشور و ماده (14)‌ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران برخورد قانونی نماید.

ماده 24- تخلف رسانه‌ها از مفاد این آیین‌نامه مستوجب جریمه نقدی تا میزان ده برابر هزینه تبلیغ صورت گرفته می‌باشد که به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

منبع: سایت دفتر هیأت دولت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام